Alla inlägg den 10 maj 2014

Av maria tafvelin - 10 maj 2014 22:11

Lördagkväll. 


Jag har legat i soffan precis hela dagen. Efter morgonrundan har jag varit på promenad runt huset med hundarna en gång, och ute på gården två gånger. That´s it.   Har hundarna klättrat på väggarna? - Nej. De har legat i soffan bredvid mig precis hela tiden. Som vanligt när jag blir liggandes alltså.  Känns otroligt skönt!


Den där spakvällen bytte jag ut mot en tre-minuters-dusch alldeles nyss. Började se melodifestivalen, men orkade inte fortsätta, så jag bytte kanal och tittar på filmen Braveheart istället. Kommer inte att orka se hela förstås, men ser så länge jag ids, sen släcker jag och sover istället. 


I morgon är det bäst att jag är på benen ordentligt, för då är det ju vardagslydnadskurs. Nåja, jag är inte så yr att jag ligger och kräks och inte kan fästa blicken ..... utan .... ni vet sådär att man verkligen KÄNNER att det inte är rätt tryck i skallen. Tinnitusen är helt sjukt hög .... kroppen är .... ostadig. Men värst är nog känslan i huvudet .... det är inte rätt tryck. 


Nåja, nu var det inte DET jag skulle skriva om egentligen. Det var Braveheart. Det finns många bravehearts här i världen, men det känns som att det skulle varit fint om det fanns fler. Fler modiga hjärtan. Fler som tar avstånd från orättvisa och idioti. Fler som vågar vara ärliga. Fler som vågar stå för vad de sagt och säger, och inte skyller ifrån sig på andra och annat. Fler som faktiskt erkänner när de gjort fel och inte ljuger och kastar skit där ingen skit hör hemma. 


Fast .... Braveheart är en film. En utopi


Nu ska jag krypa under täcket och se film så länge jag orkar. 


Gokväll

Av maria tafvelin - 10 maj 2014 17:08

Det dagen hittils bjudit på, är verkligen lugn och ro. Jag har legat i soffan i princip hela dagen. Det blev inget däckbyte, då Meniére lurar i faggorna så till den milda grad att jag inte åkte iväg någonstans. Nu återstår att se om det blir spakväll, eller om det bara blir en snabb dusch. 


Tänker på det här med hur människor tolkar det andra människor skriver. I en hund-grupp på facebook, skrev en tjej idag och bad om tips och råd. Hon fick massor med råd, men inget gick att använda av en eller annan anledning. Den här tjejen känner jag till från andra hundforum, och det är alltid samma sak - hon ber om tips, men det finns en babiljard anledningar till varför tipsen aldrig fungerar just för henne. Idag var det några som sa till henne att det är rätt så hopplöst att ge henne tips, då hon ratar alla tips hon får. 


Hon förstår verkligen inte att hon ratar tipsen, hon ser inte själv att hon gör det. Att 20 stycken säger att - jo, så är det, du ratar verkligen alla tips, så vidhåller hon att hon inte alls gör det, utan det är alla som läser hennes inlägg, som missförstår. 


Verkligheten är nog så att hon verkligen TROR att alla missförstår. Hon SER inte att alla försöker hjälpa, och inte är negativa, som hon tror, utan alla försöker verkligen hitta lösningar för att hjälpa henne. Det slutade som det brukar sluta när det gäller henne - hon raderar hela tråden för att hon känner att ingen förstår. 


Det här med att tolka skriven text, är svårt för många, det har jag verkligen insett. Många läser in saker i det som skrivs, som inte alls finns i texten. Klurigt faktiskt. Men det här ser man inte bara i olika forum, utan även skyltar på stan eller på arbetsplatser. "Endast personal" .... verkar det vara ytterst få kunder som läser och förstår. Osv osv. Är det så rent allmänt, att människor HAR svårt att ta till sig vad som står i text?  De lixom tolkar som de vill, och agerar/reagerar utifrån det? de bryr sig inte ens om att ta reda på vad skribenten menar, utan skrider till verket direkt?!


Intressant tycker jag. 


Nu ska jag ner i soffan igen. Den här ostadigheten är inte rolig, men jag hoppas att den dör bort under kvällen. 


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 10 maj 2014 08:43

Jo vahettere .... jag skulle ju sova lääääänge idag. Det blir inte alltid som man tänkt sig :)  


Kl 4 väckte Paddy mig och ville gå ut. Jahapp tänkte jag, är det pinkeriet nu igen. Det har ju varit helt under kontroll en rätt lång tid nu, men det brukar ju ha en tendens att vilja gå i vågor. På med foppa och jacka och ut. Nja ... inte var han såå kissnödig. Han ville äta gräs mest. Att det regnade bekom honom inte nämnvärt, och eftersom jag lärt hundarna att man inte pinkar på gräsmattorna precis vid entren, så fick jag ju gå en bit bort. Då kom jag åxå ihåg att pymmebyxorna är trasiga i häcken ..... och inte så lite heller. fniss. Nåja, jag såg ingen som var vaken, så det var nog lugnt. 


Vid 5 vaknade jag igen av att han gnällde, men då sa jag åt honom att det blir ingenting med det. Han lyssnade, och vi somnade om. Kl 6 vaknade jag igen .... kollade på klockan ..... somnade om. Halv 8 klev jag upp och då var Paddy snabbt på benen. Det är ju så ytterst sällan hundarna hoppar ur sängen innan vi ska gå ut , så jag tänkte att han nog ändå var nödig på nåt sätt. Så, jag laddade perkon, klädde mig och vi gick ut. Lika förbaskat är det mest för att äta gräs, han vill komma ut. Ja, de andra var rätt sugna de åxå kan jag säga.


3 plusgrader och duggregn är dagens väder så här långt. Efter kaffet ska jag åka på jobbet och skifta däck på bilen. Känns bra att få hålla till i garaget :)


Maxdos mediciner och en vilsam dag är planen i övrigt. Siktar på spakväll ikväll :)  Det happade sig så att jag kan vara ledig i morgon åxå, vilket betyder långhelg, och som det känns just nu, så kom det precis lägligt. 


Nu ska jag sätta mig i soffan och glutta på tv medans jag dricker upp kaffet. Ha en Riktigt Ljuvlig Lördag!  Fyll dagen med nåt värt!


Gomorron

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards