Alla inlägg den 16 maj 2014

Av maria tafvelin - 16 maj 2014 21:36

I skrivande stund är det, återigen, klarblå himmel. De tunga molnen som hängde här tidigare i afton är borta. Blåsten har blåst vidare .... kvar är .... lugn och ro. 


Tidigare ikväll ringde en telefonförsäljare. En tjej som sålde försäkringar. Som alla andra telefonförsäljare så gick munnen oavbrutet en god stund. När hon började prata om att det ingick även en försäkring just för cancer .... så avbröt jag faktiskt. 

- Får man teckna den försäkringen även om mamma, pappa och andra nära släktingar dött i just cancer, frågade jag.

- nej tyvärr


Hon pratade om en del i försäkringen som täcker inkomstbortfall vid sjukdom

- Får man teckna den försäkringen om man har permanent halv sjukersättning pga sjukdom?

. Nej tyvärr. 


Det slutade med att vi pratade hundar :)  När vi pratat hundar en rätt lång stund sa jag som det var: Vet du, jag kommer ju inte att köpa någon försäkring av dig, så jag ska inte ta upp din tid, du behöver nog ringa fler för att få ihop till din lön. Skulle du jobbat på en bar eller restaurang, skulle jag gett dig dricks, avslutade jag :)


Hon blev jätteglad och tackade så hemskt mycket :)


I vanliga fall känns det mest jobbigt när försäljare ringer .... fast i ärlighetens namn är det inte såå himla jobbigt att säga - Tack, men nej tack, med vänlig röst :)


Vissa försäljare, vare sig det är i telefon eller i personligt möte, har dock väldigt svårt att känna av när man verkligen inte vill köpa något. Jo, visst fattar jag att en försäljare måste göra sitt bästa för att sälja, men någon form av känsla för kunden, MÅSTE finnas. En del saknar det. Det fick jag erfara bara häromdagen. Sånt känns både obehagligt och irriterande. Det gäller inom alla områden där det säljs till kunder tänker jag. Det finns ju de som direkt kränker sina kunder åxå, och menar att kunden gjort fel. Har en kompis som blev utsatt för det på en restaurang. Mycket beklagligt, och kompisen samt dennes kompisar och bekanta, kommer ju knappast att besöka Den restaurangen igen. 


Kontentan är väl att man, om man arbetar inom ett område där man har att göra med kunder, man ska Sälja något ... måste ha någon form av känsla för kunden. Det hade den tjej som nu ikväll ringde och ville sälja försäkringar. Visst, hon fick inte sälja någon .... men både hon och jag var otoligt glada när vi la på luren. DET betyder åxå något, även för henne förstod jag :)


Strax dags för kvällsrunda med hundarna. I morgon är det lördag och jag är ledig. Städning står på schemat. Jag har även bokat tvättstugan. Ska träna hundarna var för sig åxå. Länge sedan jag filmade hundträning förresten. Dags för det känner jag :)


Hoppas du haft en bra fredag, och att du lyckats fylla dagen  med nåt värt :)


Gokväll



Av maria tafvelin - 16 maj 2014 14:28

Idag gick jag tillbaka till min gamla blogg och läste vad jag hade för mig för precis ett år sedan ... två år sedan ... och när jag kom till den 16/5 2011 så skrattade jag rakt ut. Oj vilka minnen!


Jag har bloggat i snart 4 år. Jag vet att jag nu på den här splitternya bloggen har några nya läsare som inte hängt med tidigare. Om ni har lust så kolla in min gamla blogg för att se vad jag skrev om före jag startade här:

http://bygdsiljumsmaria.blogg.se


Då hette jag Bygdsiljumsmaria och bodde i Bygdsiljum. Nu heter jag mest bara Maria Tafvelin och bor i Ursviken :)  Tänk .... för ett år sedan hade jag börjat flytta hit .... stod i startgroparna på något som jag inte visste ett endaste dugg om hur det skulle bli ... hade inget jobb ..... men är det NÅT jag har, så är det en förmåga att inse att ALLT ordnar sig :)     


Nu sitter jag här i min underbara lägenhet .... har ett jobb jag knappt trodde att jag skulle kunna få ....    Jag älskar mitt liv!


Efter jobbet idag blev det en dryg timmes helt fantastisk promenad med hundarna i solen. Första timmen utomhus utan jacka :)  När vi kom tillbaka så drog molnen in, och för några minuter sedan piskade några regndroppar mot fönstret. Nu regnar det inte längre .... men solen för en kamp mot molnen. Vi har det bra i soffan jag och hundarna :)


     


Strax ut på en runda .... sen fila på fredagsmiddag.   Jag brukar ju städa på fredagarna ... men jag skjuter på det tills i morgon tänkte jag. Vill ju ha nåt kul då åxå :)


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 16 maj 2014 04:22

Klockan är 04.20 och jag står i mitt supersöta lilla kontor och dricker kaffe. Hannah kom på den briljanta idén igårkväll att jag och hon sticker och jobbar kl 5.30 så att Pernilla får vara ledig idag. Hon kom ju hem inatt någon gång från stockholm. Så, jag och Hannah ska åka och göra ca 100 mackor som ska ut i butikerna nu på morgonen, samt packa ca 400 bullar som ska iväg till kosläpp. Men SEN gör jag helg :)


Det står mer eller mindre still i skallen den här tiden på dygnet .....   ska lapa i mig kaffet, klä mig och gå ut med hundarna, sen är det bara att åka iväg. 


Gomorron

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards