Alla inlägg den 19 maj 2014

Av maria tafvelin - 19 maj 2014 21:43

Fasen ... jag glömde fira igår. Eller, jag glömde inte fira igår, jag trodde att det var idag jag skulle fira .... därav att jag inte firade igår. Upptäckte dock idag , när jag kollade på min gamla blogg http://bygdsiljumsmaria.blogg.se

 ... .  fasen.... det var ju prick IGÅR jag har bott i min supersöta  ... MIN supersöta lägenhet i prick ett år. 


Nåja ....  jag ska gå ut med hundarna nu och sen krypa isäng. Jag får småfira lite sådär innan jag somnar :)


Gonatt hörrni, hoppas ni kunnat fylla dagen med nåt värt :)


Gokväll

Av maria tafvelin - 19 maj 2014 17:07

Jag slutade lite tidigare på jobbet idag, min fina chef Pernilla tog över sista timmen, så att jag skulle hinna hem och gå ut med hundarna innan jag skulle till stan, möta upp bästisen Annica och luncha med henne innan vi gick ut på torget för att vända rasismen ryggen. Vi åt lunch på Allstar, och det måste jag säga - Jösses va gott!!! Rekommenderas!!!


Vi sparde kaffet och gick och ställde oss på torget tillsammans med Annicas dotter Jenny och hennes kompisar. De är medlemmar i en feministisk grupp, och hade ett stort plakat - feminism mot rasism, och stod precis rakt framför där Jimmie Åkesson skulle tala. Det var mycket folk. Hur många det var, vet jag inte .. .jag tillhörde inte de längsta, så jag kunde inte överblicka, men så långt jag såg, var det folk. Lite trångt faktiskt. När Jimmie började prata, vände de flesta ryggen till honom. 

   


Det var i övrigt helt tyst. Ingen som förstörde Jimmies tal, utan han fick prata helt ostört. Ingen som skrek eller levde om. Vi hörde vad han sa, men visade att vi inte tycker om det han säger. En del verkar bli oerhört frustrerade över att det vänds ryggar mot SD. Kommentarer som: omoget, så jävla fånigt, ska vi SD:are vända ryggen till andra partier när de pratar då? 


Ja, varför inte?   Vi har ju rätt att både demonstrera och motdemonstrera. Vi har rätt att säga vad vi tycker, vilka åsikter vi har. Jimmie och SD fick det idag, vi visade bara tyst att vi inte håller med. - Demokrati  alltså.   Det var en dryg halvtimmes samhörighet där på torget, vi som vände ryggen, och jag är faktiskt stolt över att jag var med. Stolt över att ta ställning. 


Efter detta gick vi förbi Salong Hufvudsaken där bästa Annica fick håret klippt (av sin andra dotter Stina, som jobbar där som frisör)  Hannah slöt upp och vi tre gick på Kanel och drack kaffe sedan. Eller ja ... det blev inte bara kaffe ... det slank visst  ner en chokladmuffins med apelsinsmet åxå .... grymt god :) En man i nån form av lite äldre ålder kom och satte sig bredvid oss där på utecafét ... det visade sig raskt att han var rätt så drucken ... men vi pratade med honom ... men när han började gråta över döda gamla vänner ... då gick vi. 


Då var det hög tid att avrunda stadsresan och åka hem till hundarna. På vägen hem lyssnade jag på P4 Västerbotten, där en SD-kandidat intervjuades. Jag kan säga såhär : Hon minskade inte precis tanken om att SD är rasister!


Varit ute med hundarna en sväng .... Har inte ens tänkt tanken att sitta på balkongen, det är 19 grader och gassande sol. Bastu är inte min grej, så jag håller mig inne i lägenheten :)


Nämän .... tjing så länge :)

Av maria tafvelin - 19 maj 2014 06:14

Vaknade, tog ur öronpropparna, hörde fågelkvitter. Fågelkvittret var det sista jag hörde innan jag stoppade i öronpropparna igårkväll åxå :)  Underbart att sova med balkongdörren öppen.   La mig ju strax före 22 igår ... och hann faktiskt tänka på att det är ljust väldigt länge. Snart kommer en period när man aldrig får se mörker. Det känns helt underbart när den perioden börjar, men jag brukar vara rätt nöjd mot höstkanten, när det blir mörkare på kvällarna igen.


Står i mitt supersöta lilla kontor och dricker morgonens första kopp medans hundarna sover vidare under täcket, nyss landade en liten fågel på balkongräcket och drog iväg ett högt morgonkvitter åt mig. Jag har lite träningsvärk efter lördagens egenhändigt ihopknåpade träningspass.... Underbar start på den här dagen alltså :)   plus att jag vevade igång en låt på #spotify åxå :


Nu ska jag snabba mig lite, så att vi hinner mellanrundan innan jag ska iväg på jobbet. Ha en bra Måndag, fyll den med nåt värt!


Gomorron ..... Lilla Solsken!



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards