Alla inlägg den 24 maj 2014

Av maria tafvelin - 24 maj 2014 22:19

En underbar dag håller på att ta slut. Det är bara att bädda rent i sängen, ta ut hundarna, duscha och krypa isäng som fattas. Den här dagen har varit fylld av värda grejer :)

            oj ... nu glömde jag bilden på min frukost som jag åt ute på balkongen

    Såå, min dag har innehållit: smörgåstårtefrukost efter en ljuvlig morgonpromenad bort till kanotudden. Sedan har jag tränat alla hundarna var för sig ute på gården, varit in till stan en sväng, gått en dryg timmes promenad vid vattnet, njutit ute på balkongen, Hannah och Robban har varit här, ätit en god middag och druckit tre glas rött.   Phu , det var komprimerat :)  men helt underbart :)



Jo, jag lyssnar oftast på Magnus Uggla ... eller Tomas Ledin ...   men nu rockar jag loss lite ... fniss . Den här låten gillar jag verkligen :)   Nu ska jag ta ett glas vin till, och leta runt på Spotify för att se vad jag hittar att lyssna på tills det är dags att ta kvällspromenaden. Hoppas du har haft en bra dag, och att du fyllt den med nåt värt. 


Gokväll


Av maria tafvelin - 24 maj 2014 18:59

Politik .... står ju rätt högt på listan över samtalsämnen just nu, och en del människor spårar ur å det grövsta när politik kommer på tal. Det är ju inte så svårt egentligen. Vad vill man? Vad tycker man? Vilket slags samhälle vill JAG leva i?  Vad vill JAG ska prioriteras? Vad vill JAG att skattebetalarnas pengar ska gå till?


Ghaaa ... ju mer jag tänker på det, desto svårare blir det. Det är rätt så lätt att tänka BORT partier , men vilket parti motsvarar MINA önskemål om hur Sverige ska styras? Nu tänker jag inte bara på EU valet, utan överhuvudtaget. 


Ibland är det till och med svårt att veta hur man själv tycker och tänker. TYCKER jag verkligen att alla är lika mycket värda?   Jag Trodde det ... men tycker jag att pedofiler och mördare är lika mycket värda som andra?


Vad jag däremot tycker, är att även de som inte är fullt arbetsföra, ska ha rätt till allt livet har att erbjuda. Jag Vet att det finns de som tycker att om man inte arbetar, ska man inte, SKA man inte kunna ha en stuga i fjällen osv. Även om det handlar om arbetsoförmåga pga sjukdom och funktionshinder. Nä ... ni kan vara lugna ... de alllra flesta som inte kan arbeta av olika saker, de KAN inte ha stuga i fjällen osv. Varför? - Det finns inte pengar till något sådant.  Jo, jag vet att en del som hävdar sig vara arbetsoförmögna, jobbar svart, tjänar pengar, och lika förbannat har råd att ha stuga i fjället osv. MEN DET HAR VÄL FÖR FAN INGET ATT GÖRA MED DE SOM ÄR ARBETSOFÖRMÖGNA!!!!!!! Dessa personer ÄR bevisligen helt fullt arbetsföra, eller hur!!!!???? 


Hur drabbar det våra barn, när föräldrarna inte är arbetsföra? Jo, de är uträknade redan i skolan. De kan inte delta i saker som kostar pengar, som skolresor osv. Snacka om att hamna i utanförskap!


Lika lön för lika arbete - självklart tycker jag, men inte lika självklart i politiken och verkligheten. 


Hjälpas åt - Mitt ledord. Solidaritet. Hjälpa varandra. 


Hur kan det komma sig att en del har den övertygelsen om att Bara vi stänger gränserna och håller oss till Sverige, så kommer inget ont att hända. Ta inte in hundar från utlandet , ta inte in invandrare, ta bort oss från Eu ... låt oss bara kura ihop oss i SVerige, så kommer allt att bli bra.  Va?


HUR kan det komma sig att man tror att det som händer utanför våra gränser, inte påverkar oss? Hur kan det komma sig att man tror att omvärldens agerande, inte får någon inverkan på vårt land? VARFÖR ska vi dra tillbaka vårt mandat från omvärlden, och bara kura täcke i Sverige? Fattar inte. 


JAG tycker att vi måste hjälpas åt. Alla som KAN och klarar av att arbeta i yrkeslivet, gör det. De som INTE kan, ska inte bli nedvärderade för det. De har ju inte VALT att vara funktionshindrade och sjuka på olika sätt. VEM i HELVETE har tagit sig rätten att ge dem mindre värde?????!!!!! För så är det. Nån idiot har gett dem mindre värde, och tyvärr så är det många som håller med. 


Som jag skrev tidigare - politik upprör. Jo, det upprör även mig, när jag tänker på hur en del resonerar. 


Tror jag ska fixa middag och äta lite.   

Tjing så länge



Av maria tafvelin - 24 maj 2014 08:54

Lördag morgon, Ring så spelar vi på radion, morgonpromenaden promenerad. Strax dags för städning. 


Hörrni, det här med politik, det är verkligen något som får igång folk. Har en vän på facebook som nu på morgonen skrev att hen blev så förbannad på folk som vägrar lyssna på politikerna, som vänder SD ryggen. Hen anser att det är farligt att vända ryggen till och inte lyssna. Hen ifrågasätter om man gör likadant hemma om man tycker att partnern eller barnen  har åsikter man inte vill höra. 


Jag skrev att jag vände ryggen till rasism och SD på torget i skellefteå, men anser att det inte är samma sak som att inte lyssna, utan ett sätt att säga: jag hör vad du säger, men tycker att det du säger luktar skit. 


Då kom en annan människa och påstod att ryggvändare är omogna och inte är att lita på. 


Herregud .... visst är det märkligt .... att ge sig på  mig som ryggvändare, och inte bara kalla mig omogen, utan även opålitlig ..... för att jag väljer att vända SD och rasismen ryggen. 


Såna här gånger tänker jag ..... Det är fanimig inte konstigt att det är krig i världen. Varför inte respektera andras åsikter? JAG går inte på de människor som röstar på SD, eller håller med i deras politik. Jag tycker bara inte som de. 


Med den rivstarten på dagen, greppar jag städprylarna och går loss på inredningen :)


Gomorron

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards