Alla inlägg den 6 juni 2014

Av maria tafvelin - 6 juni 2014 20:23

Tar Kärlek bara slut, eller tar man slut på Kärleken?

Vad är det som gör att man inte älskar varandra längre?


Är det av samma anledning som politik? Jag menar, att åsikter splittrar och dödar? Eller vad?


Är det så att gränserna, när de tänjts för mycket, bara .... brister? Att det finns en viss gräns dit man är beredd att gå, och när den gränsen passerats ..... då tar det slut?  Är det KÄNSLORNA som tar slut, eller bara tålamodet?  Vad är skillnaden? Kan man reparera känslor? Kan man reparera tålamod? 


Jag vet inte. 


Det enda jag vet just nu, är att det, för min del, varit åt helvete för varmt. Jo jag vet, man får inte klaga på värmen. På nåt sätt så är det här med värme nästan lika känsligt som politik. Fattar inte egentligen, men har lärt mig att det är så. Jag har inga problem med att acceptera att andra älskar värmen, och tro mig, jag unnar alla som älskar värmen att få uppleva den värme vi haft idag. MEN ... det är sällan man känner samma respons på nåt sätt. Det är FULT att inte älska värme har jag förstått. Man SKA älska varenda plusgrad som kommer.   Men Nej ... det gör jag inte. Jag älskar alla grader upp till 20. Sen tar kärleken slut. Så är det bara. 


Jag respekterar däremot alla som älskar alla andra grader, precis som jag respekterar all annan kärlek, vare sig det käller kön, färg eller whatever.   Kärlek är ju kärlek lixom :)   Jag hjärta 20 grader, men inte varmare :)


Nä ... nu orkar jag inte tänka på det där längre. Har fullt upp med att planera inför helgen. Dessvärre ser det ut att bli oerhört varmt, vilket ställer till det för hundarna (och även hundägarna) men vi får göra det bästa av situationen. 


Ha en fortsatt bra Nationaldagskväll :)



Av maria tafvelin - 6 juni 2014 15:03

Nationaldagen såhär långt har varit ...... sjukt varm! I skrivande stund 27 grader.  Missförstå mig rätt. Jag gläds med er som älskar värmen, det GÖR jag verkligen. Åh vad jag är glad över att även NI får några dagar per sommar som faktiskt är precis som ni vill ha dem !!  Själv tycker jag att det är åtminstone 7 grader för varmt. 


Efter morgonrunda, frukost, lätt städning och lite fippel, har jag varit iväg för att kopiera papper och köpa plastfickor. Förberedelser inför helgens hundkurs i Burträsk. Jag ska ju hålla en aktivitetshelg på Hundklubben. I morgon Lördag är det Agility och lydnad. Söndag är det Rallylydnad och trickträning.  Upptäckte när jag skulle plocka ihop allt material, att mitt agilitymaterial är borta. Eftersom gamla datorn har kraschat, så har jag inte möjlighet att skriva ut det på nytt heller. Shit happens. Jag får lösa det på annat sätt. 


När jag kom hem från att ha handlat plastfickor och lite annat smått och gott, ropade ett par av tanterna som bor här på gården. de satt vid några av trädgårdsmöblerna utanför lusthuset. 

- Hallå, vill du ha en kaffetår?! 

- visst, ropade jag, en kopp kaffe går alltid ner, ska bara gå upp med varorna sen kommer jag. 


Jag gick upp och lastade ur varorna ur Konsumkassen, tog med en kaffekopp och gick ner och satte mig med dem. Ytterligare en granne hade anslutit, så vi satt där och språkade en stund. Idag var det tant Ulla som stod för fikat. Hon hade bakat rulltårta och nån långpannekaka, samt lite kex med ost på. 


De är för gulliga de här tanterna. Varje gång vi träffas, pratar de om mina hundar. Idag var inget undantag. Ulla, hon brukar sitta på balkongen och titta när jag tränar hundarna härute. Hon blir så glad av att se på, och jag blir så glad över att hon säger så :)


Idag sa hon något som hon aldrig berättat förut, som åxå gjorde mig glad. Hon sa: Jag är lite rädd för hundar, men aldrig för dina. Jag vet att de lyssnar på dig, så jag behöver aldrig bli rädd, även om de inte har koppel. 


Sånt blir man så glad över. ATt till och med någon som är rädd för hundar, kan känna sig helt trygg, fastän hundarna är lösa. Jag är väldigt noga med att hundarna inte ska springa fram till någon. 


Efter kaffestunden på gården gick jag en långsam promenad med hundarna. Jag har fått full förståelse för vad min vän Malin Green Elisasson sagt i många år: Havet Maria .... Havet !!!   Hon har pratat om havet med en sådan kärlek i rösten, och ska jag vara riktigt ärlig, så har jag inte riktigt förstått hennes känslor, förrän jag flyttade hit. 


Jag kände det återigen, Väldigt tydligt på min långsamma promenad längs vattnet efter min fikastund på gården. Det satt människor på filtar både här och där i gräset längs vattnet. Eller .... det är inte bara vatten .... det där att det luktar hav .... det gör nåt med en. Det rör en i själen på nåt sätt. Svårt att förklara. Men Malin .... jag förstår dig nu. 


Vad jag INTE förstår, det är Kelly. Hon tvingar sig själv att ligga ute på balkongen i solen tills hon nästan storknar. Hon flämtar och flåsar som om hon sprungit ett maraton. När hon inte står ut längre, går hon in och kastar sig på golvet tills andhämtningen gått ner en aning ..... då går hon ut och lägger sig i solen igen. Tokfia. Nu stängde jag för balkongdörren med ett kompostgaller så att hon inte tar sig ut. Minns att jag skrev om självplågare häromdagen :)


Jag åt en fantastisk lunch ute på balkongen idag. Nationaldagslunch. 2 olika sorters melon, brie, kex, vb-ost, jordgubbar. Mums så inni bomben :)  Till detta ett glas kallt vitt vin. Jag menar, man FIRAR ju nationaldagen, eller hur :)

 


Nu ska jag fortsätta förberedelserna inför helgens hundbravader. Jag vill ju att alla som deltar, ska känna sig nöjda med helgen, och för att det ska kunna ske, vill jag vara förberedd.   Ha en fortsatt bra Nationaldag :)


Tjing så länge!

Av maria tafvelin - 6 juni 2014 10:09

Kikade in på min gamla blogg, http://bygdsiljumsmaria.blogg.se  för att kolla hur vädret var förra Nationaldagen. Det var visst varmt då åxå. För två år sedan var det regn och desto kyligare. Nåja, det var inte det jag skulle komma till, utan att jag hade fått en kommentar av någon anonym som undrade om jag inte skulle fortsätta skriva i min gamla blogg. 


Jag tänkte bara i några sekunder innan jag publicerade kommentaren och skrev ett nytt inlägg. Jag skrev bara för att göra slut. Jag trivs med att vara mariatafvelin, jag har ju lixom kommit ifrån det där med bygdsiljumsmaria. Använder gamla bloggen som uppslagsbok och minnenas paradis, går ju tillbaka och kollar, läser, kikar på foton. Skrattar, fnissar, fäller någon tår .... Det är ju trots allt flera års dagliga inlägg som finns där. MEN ... nä .... jag går vidare här i stället :)   Jag trivs jättemycket här på nya bloggen. 


Hörrni, idag blir det varmt. Eller, det ÄR redan varmt, det kommer att bli JÄTTEVARMT.  Det blir stillsamma promenader och lite småstädning i lugnt tempo.   Sov dåligt inatt, och det var främst för att det var så himla varmt, men även för att det kom in några stycken och hälsade på ... Myggor alltså. Molly ställde upp som myggdödare och hade jour hela natten. Jag vaknade kl 2 och då låg hon och smällde med käftarna. Vet förstås inte om hon kunde hugga ihjäl nån mygg, hon har ju inte ett korrekt bett, och glest mellan tänderna åxå .... så det kan mycket väl hända att alla mygg klarade sig alldeles utmärkt. 


Nu ska jag ta itu med den här dagen. Sommardagen faktiskt. Ja, nu känns det som att det är sommartider :)


Ha en Bra Nationaldag!

Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards