Alla inlägg den 9 juli 2014

Av maria tafvelin - 9 juli 2014 17:10

När jag hoppade in i bilen efter jobbet, förstod jag till fullo hur det kan komma sig att djur och barn dör i bilen om de blir lämnade där. Nåt så fruktansvärt varmt! HUR kan människor överhuvudtaget lämna hund i bil en sån här dag? 


En facebookvän hade idag funnit en hund i bil, i full sol ... ägaren trodde nog att det räckte att ha bakluckan öppen. MEN VAFAN DET ÄR INTE SYRE HUNDEN BEHÖVER .... DET ÄR SVALKA !!!!! Hur svårt kan det vara att begripa??


Hon stod vid bilen i 30 minuter, ringde polisen men innan den telefonkön var borta, dök några kompisar till hundägaren upp, och hämtade hundägaren. 


Jag fattar verkligen inte. Hur kan det komma sig att det finns så många idioter? Jag hittar lixom inte någon lämpligare benämning. Djurplågare passar åxå förstås.  Ghaaaaa !!!! Idioter driver mig till vansinne!!!!


När jag kom hem från jobbet och gick från parkeringen, såg jag ett par grannar sitta ute i solen och äta. HALLÅ !!! Det är 29 grader i skuggan!!!!  Jag fick nästan panikkänslor, och svetten rann, både i nacken och tinningarna. Luggen var sedan länge fastkletad i pannan, och överläppen hade jag torkat av ett antal gånger vid det här laget.  Frukostkorvarna höll fast vid plånboken, glasögonfodralet, Milos tratt  och lägenhetsnyckeln. Klumpfötterna stapplade stumt mot asfalten. Vandringen från parkeringen till entren var evighetslång där i fullt solsken. Jag såg en oas långt där framme ..... var det en hägring? Jag höjde min högra frukostkorvklase och skuggade solen för att kunna se ...... Det ser ut som dörren till min uppgång .... men jag vet inte .... värmen gör att jag känner mig förvirrad ..... foppatofflorna skrapade mot den heta asfalten .... skulle jag orka ända fram?


Jo, bevisligen orkade jag, men knappt :)


Nu ska jag torka överläppen och inte göra fler fysiska ansträningingar än så, på ett bra tag. 


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 9 juli 2014 09:53

Klockan är 10.00 och det är 25 grader varmt ute. Morgonrundan blev 2.5 km i makligt tempo. Hann ungefär 500 meter innan svetten började tränga fram, mest på skallen. Jag blir som avundsjuk på de som kan vara ute i den här värmen, och fortfarande vara torr i håret efter en promenad.  :)


Det går inte göra så mycket med hundarna heller. Det är alldeles för varmt.   Tänk så många som inte förstår hur dåligt hundar mår i värme. Det är en fin linje mellan att vara varm, och sen ha värmeslag, vilket är livshotande för dem. Jag hoppas att ingen sätter sin hund i en parkerad bil en sån här dag. Vet att många kommer att göra det ändå, men hoppas kan man alltid. 


Det blir nog en sallad till lunch, innan det är dags att åka på jobbet. Det här är sista veckan jag jobbar 12-16. Nästa vecka kommer kontorskollegan Carina tillbaka från sin semester, så då går jag på min vanliga tid 8-12   

Jag vet att Carina uppskattar värmen lika mycket som jag .... fniss .... trist att avsluta semestern med att inte kunna göra ett smack med hundarna. 


Här kommer några bilder från kvällsrundan igårkväll. 

     


Ha en bra dag allihop, både ni som älskar värmen, och ni som storknar :)


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards