Alla inlägg den 4 augusti 2014

Av maria tafvelin - 4 augusti 2014 22:26

Strax före 12 lastade jag in lilla Molly i bilen och drog iväg till stan för att besöka veterinären. Vi hade tid kl 12 och kom in precis kl 12. Fick väga henne och hon väger 7.4 kg.  Veterinären, en ung tjej, visade oss in i ett rum, gick fram till en dator och frågade: Är hon fullt frisk? 

Ja alltså .... vad svarar man på den frågan? Hon är kvalsterallergiker, men visar inga symptom när hon äter färskfoder, svarade jag. Veterinären vände sig mot mig

- men, står hon under någon behandling? 

- Nej.

- ok. Hur är hon vid undersökningar?

- Ehh ... vad menar du?

- Ja, hur beter hon sig om jag vill titta i hennes mun, nafsar hon?

- Det har aldrig hänt hittills i alla fall (hade lust att tillägga: men då har jag träffat rutinerade, professionella veterinärer åxå .... men jag lät bli)


Hon undersökte munnen, lyssnade på hjärta och lungor, och sa sedan: Jamen, då behåller vi henne här och bränner bort epuliden, samt plockar bort den tand som är lös. Har vi tillåtelse att plocka bort andra lösa tänder om vi hittar några?  

- Ja

.- Vill du att vi klipper hennes klor medans hon genomgår annan behandling?

- Nä, hennes klor är så kortklippta de kan vara

- ok. Du kan hämta henne kl 13.30


- Vet du på ett ungefär, mellan tummen och pekfingret, hur mycket det kommer att kosta? Så att jag vet om jag måste gå på banken och föra över pengar?


Då var det som att den inövade manualen var passerad, och hon började låta som en vanlig människa. 

- Jag har faktiskt ingen aning, sa hon, men jag ska kolla med receptionen. sätt dig därute så ska jag höra. 


Efter nån minut fick jag veta, max 2000 kr.   Ok sa jag, jag kommer 13.30


Kl 13.30 hämtade jag en jättetrött MOlly! Hon hade inte blivit sövd, men hon var så trött så trött. De hade bränt bort epuliden, och plockat bort två tänder som var lösa pga den. Lilla gumman .... jag la in henne i bilen ... körde hem .... hon ville bara ligga ner. Kissade inget .... jag la henne i soffan på det skinn hon brukar vilja ligga på, tog ut de andra hundarna ... var hemma ett tag, sedan var det bara att åka på jobbet. Jobbade drygt två timmar, sen järnet hem .... hon mötte i dörren, men gick och la sig direkt. Tog ut dem alla tre, men hon ville inte kissa, hon ville bara upp igen. 


   


Ingen av hundarna fick ju någon mat i morse, då Molly skulle komma fastande. I afton när de fick mat, mosade jag Mollys färskfoder med vatten, så att det blev mer som soppa. Hon åt/drack med god aptit, men gick sedan raka vägen och la sig. När jag satte mig i soffan framför tvn, hoppade hon upp och la sig nära .. och där har hon legat sedan dess. Kl 22 visade hon faktiskt att hon ville ut, så vi gick ner på gården. Då hon kissat, ville hon direkt upp igen. Jag tog henne i famnen och gick en sväng så att de andra skulle få röra på benen lite, och sedan gick vi upp igen. Hon har redan krupit ihop i bädden .... men kommer förmodligen att komma till sängen när jag går och lägger mig. Lilla gumman. 


Det är så helvetiskt varmt, det är helt sjukt. Det är INTE kul eller skönt nånstans. Klockan är 22.45 och det är 26 grader. Fy fan säger jag bara. 


Nä .. med förhoppning om svalare väder, ska jag nu ta en kall, kort dusch, sedan krypa isäng. Hoppas du haft en bra dag :)


Gokväll

Av maria tafvelin - 4 augusti 2014 09:46

Å gud ... inatt har jag verkligen sovit illa. Inte pga sängen, men pga mardrömmar! Jag har tidigare i livet plågats av mardrömmar under många många år, men de senaste 10-15 åren har jag sluppit dem nästan helt. Så före påsk här, ni vet, då jag råkade backa på den här bilen på Solbacken, och gubben  blev så förbannad att han tog strypgrepp på mig .... då började mardrömmarna om igen. Jag drömde i princip varje natt att jag blev strypt. Det höll på nån månad, sedan blev det lugnt, men nu har det dragit igång igen. Förmodligen för att rättegången närmar sig. Nästa vecka ska jag träffa mitt målsägandebiträde, ja, advokaten helt enkelt. Det är säkert för att det börjar röra på sig, som drömmarna tagit fart igen.  


25 grader varmt är det i skrivande stund. Strax före 12 ska jag lasta in lilla Molly i bilen för avfärd mot veterinären.  Efter vet.besöket åker jag hem och tar ut hundarna innan jag åker på jobbet. Åh .... så varmt som det är nu, önskar man att vi kunde kall-grädda bröd och bullar på jobbet, så vi inte behövde dra igång ugnarna !   Man kanske bara skulle sälja bake-off bröd, så att kunderna själva får grädda .... fast .... då sålde man väl inget, för ingen vettig människa vill ju dra igång ugnen hemma heller.   


Nä, nu ska jag veva igång den här dagen lite smått.  Eller, har väl redan startat dagen, men jag jag har inte vevat upp så mycket fart. Fortsätter jag i den här takten så hinner jag inte till jobbet i tid när jag börjar :)


Ha en Bra dag hörru, och i vanlig ordning - fyll den med nåt värt!


Gomorron

 

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards