Alla inlägg den 16 september 2014

Av maria tafvelin - 16 september 2014 21:32

Tisdagen rullar mot sista timmarna ... ja, för min egen del alltså.   Efter en superbra dag på jobbet åkte jag hem, gick en runda med hundarna, sen hämtade jag en som skulle komma på besök några timmar. Hennes matte har lite problem med henne. Jag har haft dem på vardagslydnadskurs, och nu går de nybörjarkurs i agility med mig. Jag kände att jag måste få nån form av utvärdering av den här hunden, för att det ska vara vettigt att fullföja agilitykursen. 


HOn sliter i kopplet som en galning, lyssnar nada, beter sig som en cujo, minst sagt. Mellan varven alltså. Utimellan är hon så otroligt lydig, lyhörd, följsam.   När vi kom hem och hon hoppade ur bilen, kunde hon ha slitit min axel ur led. Jag insåg då att det blir en rask, jobbig promenad .... jobbig för henne alltså.  Drygt 30 minuter gick vi i omväxlande raskt och långsamt tempo .... utan att hon fick stanna och lukta precis där hon ville, utan hon skulle följa mig och mitt tempo. 


Efter den promenaden gick vi hem. Då hon försökte stressa runt i lägenheten och leva rövare, talade farbror Paddy om, att sådär jobbar vi inte här! 

 

Då la hon sig direkt, och där blev hon liggande. Då hon lugnat ner sig, tog jag henne och Paddy på en liten runda. Det blev passivitetsträning vid vattnet. 

 

Hon skötte sig helt perfekt må jag säga, och när jag lämnade tillbaka henne till matte efter två timmar, var det en lugn hund som inte drog det minsta i kopplet. Jag fortsätter följa den här hunden och dess ägare. 


Jag har ju, som jag sagt en babiljard gånger tidigare .... tur som en tok. Tänk så sjukt många roliga saker jag får, och har fått hålla på med. Tänk så många jag kunnat fått hjälpa, på olika sätt. Träningsgruppen i Bygdsiljum, med core, cirkelträning, zumba och spring-tillsammans. Hundträningsgrupper på olika sätt, nu hundkurser och privatlektioner. Jag är verkligen lyckligt lottad. Världens bästa barn, världens bästa jobb, världens finaste hundar. Världens finaste lägenhet. Världens roligaste hobby.   Jag är så himla tacksam! 


Nu är det strax dags att gå ut med hundarna för kvällen, sedan krypa isäng. Hux flux så blev jag ledig i morgon, och den lediga dagen ska jag verkligen ta vara på :)
 


Hoppas DU haft en bra dag åxå :)    


Gokväll

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards