Alla inlägg den 17 september 2014

Av maria tafvelin - 17 september 2014 21:22

Tidigare i afton var jag ju så sjukt trött. Jag masade mig iväg till stan, klippte Pernilla och Mattias, och jag har ALDRIG lyckats klippa så himla snyggt som idag :)  Jag har ju klippt hår i 33 år, så man kan väl tycka att det för det mesta ska bli perfekt .... men så är det inte  :)  Det är som en lyckträff varje gång det blir suveränt :) :) 


Efter klipperiet åkte jag till Medle för agilitykurs. Jag kände direkt jag kom dit, att jag piggnade till lite. Jag hade kaffetermosen med, och började med en kopp kaffe. (eftersom jag annars bara dricker mina tre koppar på morgonen, så lär jag väl ligga sömnlös ett par dygn nu)  Kursen gick superbra! Oj vad jag är nöjd med den :)  


Nu när jag kom hem, tog jag ut hundarna, och gav dem mat. Jag hade x antal kokade ägg, som legat i kylen x antal dagar .... tänkte att hundarna kunde få dem. Skulle nog inte tänkt så .... för odören som sprider sig i lägenheten nu, är långt ifrån angenäm. Det hjälper inte att ha balkongdörren helt öppen. Äggfisar ... de är inte att leka med. 


Nu ska jag sjunka ner i soffan och lixom varva ner. Jag är så uppe i varv efter hundkurs .... det är ju så himla kul. Måste varva ner för att kunna sova ikväll :)


Gokväll

Av maria tafvelin - 17 september 2014 14:52

Oj va trött jag är! Efter morgonrundan hörde hon av sig, hundägaren jag skulle hjälpa idag. Hon var redo för promenad. Jag tog med ett koppel och mötte upp tjej, barnvagn och hund. Jag kopplade hunden med det koppel jag hade med mig, och bad tjejen hålla sitt koppel slakt, så slakt hon skulle vilja hålla det på en drömpromenad.  Vi hann inte ens börja gå, så slet hunden mot nåt som luktade i gräset. Jag gav ifrån mig ett ljud, samtidigt som jag höll emot så att hunden inte nådde dit han ville nå. Det tog bara ett par sekunder så var hunden tillbaka vid vagnen. Vi började gå. Efter att ha försökt tvär-dra några gånger till, för att komma fram till någon den ville fram till, men inte lyckats, samt blivit berömd i massor, när han kom tillbaka och höll sig nära vagnen ...... så slutade han dra.   Vi promenerade en timme, vi mötte människor, vi stannade till och lät folk gå förbi oss, jag bad några ungdomar om hjälp med att bara stå still. Hunden har haft enorma problem med att (eller, det är väl mest ägaren som haft problem med det ... fniss) hunden promt ska fram till varenda människa och hälsa/hoppa. Ungdomrna ställde glatt upp, stod stilla och bara pratade. Till en början ville ju hunden fram, men efter att ha gjort ljudet, satte han sig ner och det var inga som helst problem. Vi tackade ungdomarna och gick vidare. 


Varför jag rekommenderar henne att använda ett ljud, istället för ord, är att hon formligen Spottar ur sig ord hela tiden. Det är hundens namn, kom, här, kom hit, nej sluta nu, kolla , se vad jag har, följ med mig osv osv osv. Allt i samma tonläge, vare sig det är positivt eller negativt. Hon insåg själv hur hon höll på, och jag sa lite skämtsamt åt henne att hon borde kanske ha silvertejp över munnen när hon går på promenad :)


Sista två kilometrarna, knöt jag bara fast extrakopplet löst i barnvagnen, och hon fick hålla sitt eget koppel, fortfarande slakt. Hon hade en tendens till att vilja korta kopplet så mycket att det var sträckt, men jag sa åt henne att hellre ge efter mer. Lär hunden var den ska gå i förhållande till vagnen istället, inte att kopplet ska vara sträckt. 


Hon var helnöjd när vi var tillbaka från promenaden. Sådär långt har hon aldrig kunnat gå med hund och barnvagn tidigare, då hon hela tiden fått kämpa med hunden. Det blir nog fler promenader, och tips till henne, och jag hoppas att hon når sitt mål - att kunna gå långa raska rundor, med hund och barnvagn, utan att behöva vara rädd att hunden ska slita omkull både henne och vagnen. 


När jag kom hem från den rundan, åt jag lunch. Ahh va gott! Lasagne :)   När maten var uppäten tog jag mina hundar på en timmes runda. Hade tänkt mig till skogen, men valde bort det idag.   Nu är jag trött, men har precis kokat kaffe som jag ska ha med mig till agilitykursen i afton. Nu ska jag ta klippverktygen med till Pernilla och Mattias, klippa dem, sen är det dags att åka till Medle för agility.   Tidigare idag var det mulet, grått, dimmigt ... Nu är det sol, klarblå himmel och höstglöd. 


Tjing så länge :)

Av maria tafvelin - 17 september 2014 09:00

Jag är ledig idag, men eftersom jag uppnått den ålder som gör att kroppen vaknar av sig själv kl 6, så vaknade jag kl 6.   Lite irriterad över ålderns hittepå, somnade jag om igen efter en stund. Nästa gång jag vaknade och tittade på klockan, höll jag på att flyga ur sängen. Halv 2 ????      Nä .... 8.20    fniss ... var jag fick halv 2 ifrån, vet jag inte :)


Nog finns det förstås fördelar med att vakna kl 6 åxå. Risken att man försover sig är ju oändligt liten :)  Ja, åtminstone när man börjar kl 8. De gånger man börjar 5.45 blir det ju värre. MEN, som sagt, idag är jag ledig :)   En tur till skogen lär det med all säkerhet bli, sen ska jag även ta en promenad med en hundägare. Hon går vardagslydnad hos mig, och har ganska stora bekymmer med att hunden drar i  kopplet, och kastar sig ner i diket för att nosa på grejer, direkt han vill. Bekymret är att hon har en liten bebis i vagn, och hunden visar ingen hänsyn, utan drar och kastar sig även när barnvagnen är med. Hon hade ju sett framför sig hur hon skulle ta långa promenader med hund och barnvagn, men det funkar inte. Jag ska försöka hjälpa henne med det. 


Jag ska torka lite kycklinghjärtan åxå. Torkade halva förpackningen igår, och torkar resten idag. Jag längtar till lunch :) Sparade en matlåda lasagne i kylen, och frös in två. Så, det blir lasagne till lunch :)


I afton ska jag svänga förbi Pernilla och Mattias när jag åker på agilitykursen. De behöver få sina kalufser fixade innan helgen, då de flyger ner till Stockholm och besöker bagerimässan. Så, jag packar klippsaxarna och tar mig an deras frisyrer.  


Nä, nu ska jag väcka hundarna och gå ut. Ha en bra dag, och du ..... fyll den med nåt värt :)


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards