Direktlänk till inlägg 25 oktober 2014

Blodstänk i skogen!

Av maria tafvelin - 25 oktober 2014 18:14

Lördagen börjar ticka över i kväll. Så känns det i alla fall. Jag är rätt så mör efter dagens viltspårskurs.  :)


Jag packade en väska med förnödenheter inför kursen. Regntäcke och fleeceväst, vattenskål och vatten, handduk till Molly. Extratröja, extrahandskar, kaffetermos och äpple åt mig själv. Jo just ja, jag tryckte ner en plastbytta med 250 g torkad kycklinghjärta åxå. Tänkte, om utifall att. 


Kl 12 samlades vi för avfärd mot skogen. Ja, det var bara ett par hundra meter att färdas. Vi drog upp ett rakt, ca 30 m långt spår bara med klöv, inget blod. Sen blev det kaffe medans spåren la sig

 

Alla hundar klarade enkelt det raka spåret . Eller, det var en som hade lite problem ... hunden verkade mest tycka att det var lite läskigt. Molly hann med att charma två av kvinnorna som är med innan det var dags att hoppa in i bilen för vila medans vi la nästa spår. Det var längre, och med två vinklar. Då hade vi även lite blod. Eller ... jo lite blodblandat vatten i alla fall. Instruktören Susanne, hade tagit fram klövarna ur frysen lite sent, så hon insåg att de inte skulle hinna tina. Hon spolade då upp lite vatten i badkaret och la ner dem där. "Badvattnet" sparade hon i flaskor, som vi fick använda :)


Det andra spåret la vi åt varandra, så vi jobbade två och två. Det spår jag lade, hamnade i lite tätare skog, så alla snitselband tog slut mitt i alltihop, så jag fick ta av mig innerjackan och min underställströja och använda dem åxå, men det var ju lugnt. Hade det behövts mer så hade jag ju långkallingar och strumpor att hänga upp åxå :)


När det var dags att hämta Molly ur bilen insåg jag att jag hade glömt ställa väskan inne i bilen, den stod kvar bak hos henne. Om vi säger såhär: Hon är ju mycket för problemlösning. Att öppna en plastbytta med lock för att äta 250 g torkade kycklinghjärtan, det var en enkel match. 


Nåja, hon spårade bra och hittade klöven åxå, så "mellanmålet" störde henne inte i arbetet .... och jag får väl vara glad att hon lämnade äpplet till mig i alla fall :) 

 


Alla hundar klarade att hitta sina klövar, även den som hade lite svårt på raka spåret. 


I morgon blir det svårare, då åker Susanne dit och lägger spåren några timmar i förväg. Spår två i morgon blir möjligtvis korsande spår, det blir anpassat individuellt när man ser hur spåret går i morgon. 


När jag kom hem, gick jag bara upp och hämtade hundarna, sen gick vi en promenad. Hem igen, ge hundarna mat, och själv var jag superhungrig, åt de typ tre tuggorna som var kvar sen middagen igår, och ett äpple på det. Det får bli nåt att tugga på till "Så mycket bättre" sen,. 


En stunds slappande i soffan har jag åxå hunnit med. Kollade på "veterinärerna". Där avlivades en hund, och naturligtvis började jag gråta. Cornelis låg med huvudet på mitt ena ben, och Kelly  med huvudet på mitt andra ben. När jag snyftade som värst tittade Cornelis upp på mig .... han tittade länge ....  Mina hundar är ju vana .... herregud, jag smågråter ju både nu och då :)


Nä, nu ska jag sjunka ner i soffan bland alla hundarna igen. Ha en bra lördagskväll :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards