Direktlänk till inlägg 13 december 2014

Jag misstror dig. = Du ljuger nog.

Av maria tafvelin - 13 december 2014 19:39

Den här lördagen har varit fantastisk :)  Jo, ett par minus har det varit, men i det stora hela har det varit så himla bra :)


Efter morgonrunda med hundarna, kaffe och frukost, gav jag mig ut i skogen och la ett viltspår till Strimma. Han har aldrig gått ett viltspår förut, men jag tänkte .... fan ... jag ger honom en riktig utmaning, så slutar han vara så kaxig :) Sagt och gjort. Jag la ett spår på ca 500 m. tvära vinklar, inte bara EN gång. Dessutom lät jag bara spåret ligga en kvart. Nu jävlar tänkte jag, nu ska du få jobba. 

Han var absolut klockren. Så himla spårsäker! Superkul var det!!


Efter detta tog jag ut mina hundar på en timmes promenad, och sen lastade jag in bjässen i bilen för att åka och jobba ett par timmar. Nu happade det sig så, upptäckte jag  när jag kom fram på jobbet, att jag glömde ta med glasögonen som gör att jag kan läsa. Jag försökte en halvtimme, sedan insåg jag att det helt enkelt inte gick, så med lätt huvudvärk åkte jag hemåt. Jag får jobba lite längre i morgon istället. 


Hörrni .... det här med att tro på andra. Att lita på vad de säger. Visst är det svårt?! När jag visar filmer och berättar hur bra det går med hundar som bor här tillfälligtvis, så har jag fått klart för mig att alla inte litar på vad jag säger, och det är helt ok. Måste jag då bevisa att det går bra? ... nä. JAG vet ju hur det är. JAG vet ju hur hundarna beter sig. Jag behöver inte nödvändigtvis ha bekräftelse av andra för att det ska vara sant. Det är bara lite tråkigt när andra inte kan glädjas, utan promt ska ifrågasätta det man säger. Men det är väl så .... det finns de som har en slags intuition om att man talar osanning, och såna människor kan man ändå aldrig överbevisa, vilka filmer man än lägger upp. det viktigaste för MIG är att hundens ägare är nöjd över framstegen, och det vet jag att hon är. 


Nu handlar ju inte allt om hundar heller. Misstro kan uppstå kring vad som helst, och det är lika tråkigt varje gång man säger något, och någon misstror en. Jag gissar att det handlar om att den människan inte riktigt mår bra i sig själv, och därför måste föra över nåt slags av sämre mående på andra. Så kan det vara. 


Som sagt, dagen har varit bra, nu ska jag ta ut hundarna, och sedan krypa isäng. HOppas du haft en bra dag :)


Gokväll

 
 
Göran

Göran

14 december 2014 08:35

Jag tror i alla fall på varenda ord. När det gäller hundarna ler jag igenkännande för jag har exakt samma filosofi om hundfostran. Däremot har jag inte samma kunskap och erfarenhet som du. Det är länge sedan jag hade hund. Skulle önska att jag kunde ha en men just nu kan jag inte ge en hund ett bra hem så därför avstår jag tills vidare.
Om folk tvivlar på dina ord så beror det i så fall på bristande kunskap hos dem, inte på dig. Jag vet att "det tysta ledarskapet" fungerar efter att ha praktiserat det med en siberian husky som jag brukade vara hundvakt åt tidigare. Hon var helt ofostrad och lydde inte sina ägare för fem öre. Men då hon kom hit tog det mig bara ett par dagar att ta befälet och sen var det inga bekymmer alls. Och det bara genom att jag visualiserade vad jag ville i mitt huvud. Folk ser tveksamma ut då jag berättar det också så jag vet hur det känns.
Det behövs varken skrik eller ryck i kopplet, bara att man lär sig kommunicera på hundens eget språk!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

maria tafvelin

14 december 2014 10:14

Tack Göran, ja, precis så är det. Det behövs varken skrik eller ryck i kopplet, bara att man lär sig kommunicera på hundens eget språk.

Jag lever ju med mina tre hundar, det har bara varit jag och hundarna så länge jag haft dem, snart 5 år. Då lär man sig en hel del om dem åxå, och det är så himla intressant.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Söndag 21 april 09:01

Söndag morgon. 4 minusgrader och ... tror jag kan kalla det halvklart. Sol upp 4.35 och ner 20.32. Rejält långa, ljusa dagar nu. Det har dock varit så kallt på nätterna att snön envist ligger kvar, men det ska väl ge sig så småningom :)   I onsda...

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards