Alla inlägg den 26 januari 2015

Av maria tafvelin - 26 januari 2015 22:01

Efter jobbet åkte jag i vanlig ordning hem och gick ut med hundarna. Det blev sen middag, och det blir ju så när man jobbar till 18 :)   Efter maten blev det soffmys och tv-tittande. 


Idag har jag tränat lite med Cornelis och Kelly. Lite backa-runt-träning. Filmade när jag var på ridhuset med Kelly igår, hon kör nån slags hopp-variant ... fniss

När Cornelis fått träna några gånger, ska jag filma honom åxå :)


Nu på kvällsrundan gick vi lite längre än vi brukar, det var så skönt ute, bara 2 minus, så till och med Molly trippade med lätta steg. Då gäller det att passa på  :)


                 

Nä, nu blir det sängen här. Hoppas du haft en bra dag!


Gokväll
 

Av maria tafvelin - 26 januari 2015 09:05

Morgon och morgon, för en del är det väl första fikat på jobbet, och för vissa är det säkert snart lunch. Somliga är helt lediga, och andra har nyss kommit hem från jobbet och gått och lagt sig. Det som är morgon, och morgonkaffe för mig, gäller ju bara mig. Det är MIN morgon. 


Tänk om fler kunde se att det ser olika ut, för olika människor, och inget är fel eller galet för det. Det är bara ... olika. Och tänk om fler vågade tro på sig själva tillräckligt mycket för att förstå att när omvärlden beter sig galet, så betyder inte det att DU är galen. 


När det blir lynchmobb så är det många som hakar på mobben, utan att överhuvudtaget tänka igenom ifall det verkar vettigt eller inte. Det är nog så att för att få känna samhörighet så går de med i klungan som spyr hat. Det är precis samma fenomen som mobbing i skolan. Man går ihop och trycker ner en enskild. Ingen har egentligen något fog för det de gör, men tillsammans bildas en enhet som känner samhörighet, och det är samhörigheten de letar efter. Att det sedan blir att de mobbar någon, är sekundärt tror jag


Det här gäller inte bara i skolan som sagt, utan även bland vuxet folk, och kanske speciellt på nätet i olika forum. Jo, jag pratar utifrån egen erfarenhet. Det är både skrämmande och intressant att se på sånt här ur ett perspektiv där man studerar hur människor fungerar i grupp. Var och en för sig, är nåt helt annat än gruppen. Det är precis samma sak vad gäller andra grupperingar i samhället, det här med grupptillhörighet och vad en grupp kan ställa till med när hatet föds, och göds av varandra. Naturligtvis är det samma sak om det är positiva grupper, då man kommer samman kring Positiva saker och sprider DET budskapet. 


Att våga gå emot mobben är det inte många som gör. Jisses, då kan de ju hamna i skottgluggen själva. Att stå på den svages sida är något som INTE är självklart för många. Det är lättare att blunda och vissla en stump och låtsas som att det regnar, istället för att basunera ut att man är emot mobben. 


Nä, nu ska jag hänga av mig morgonrocken, klä på mig och väcka hundarna. Det är dags för morgonpromenad :) Jag börjar jobba kl 14, så jag hinner med lite av varje innan det är dags att åka :)  


Ha en bra dag, och kom ihåg att fylla den med värda grejer :)


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards