Alla inlägg den 27 januari 2015

Av maria tafvelin - 27 januari 2015 08:38

När jag vaknade i morse, och i vanlig ordning kollar in Norran och Aftonbladet på nätet det första jag gör, möttes jag av rubriken: Facebook och Instagram ligger nere!  Det var tydligen många runt om i världen som satt morgonkaffet i vrångstrupen då de inte kunde logga in.  Jag tänker tillbaka några år, alltså innan Facebook och Instagram, innan ens dator och mobiltelefon. Så isolerad man blev när hemtelefonen var död. Det var ju i princip den kontakt man hade med yttervärlden, åtminstone om man bodde i en liten by. Nu är det knappt någon som har fast hemtelefon ens. 


Ska man se det som skrämmande att folk reagerar så starkt på att fb och Insta låg nere?  

Ja kanske, men man kan se det positivt åxå, att utvecklingen gått såpass långt att det här med fast telefon är ett minne blott, skicka brev på posten är sällan nödvändigt, kontakten med andra, både privatpersoner, företag och myndigheter kan oftast ske via datorn, det är sällan nödvändigt att sitta i timslånga telefonköer


Utvecklingen har gått raketsnabbt, och de som är unga idag har väl knappt en aning om hur man betalade räkningar innan internetbanken kom. 


Förändringarna i samhället har hela tiden riktats mot lönsamhet, och i jakten på lönsamhet så blir synen på människor som inte är arbetsföra , kallare. 


Klotter och skadegörelse kostar samhället ca 1 miljard varje år. Tog det bara som ett räkneexempel. 


Klockan är 9, jag är inne på andra koppen, sen blir det att väcka hundarna och gå ut. 6 minusgrader, så det är gränsfall för Molly idag. Det har klarnat upp, och snart ser jag solen :)Det blir lite fys med hundarna idag före jobbet, samt lite hjärngyma för dem allihop. Efter jobbet ska jag svänga in i Bergsbyn och hämta hundmat, sen ut med hundarna, sen järnet iväg till träningslokalen i Bureå där vi har öppet hus ikväll. Jag tar med Kelly tror jag. Jag hade först tänkt ta med Cornelis, men tror jag tar det nästa gång jag ska dit, så att det inte blir för många hundar på samma gång. 


Nä, klockan tickar, bäst dra igång :)


Ha en bra dag, och fyll den med nåt värt!

Gomorron



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards