Alla inlägg den 30 januari 2015

Av maria tafvelin - 30 januari 2015 21:51

Av maria tafvelin - 30 januari 2015 20:21

Idag går mina tankar till några av mina vänner. Två av dem, har genomgått en dag de aldrig ville uppleva. Deras dag har varit fylld av djupaste sorg. Mitt hjärta blöder för dem båda. Sorg efter en älskad, är fruktansvärd och målar omgivningen mörk. Den ena vännen har begravt sin älskade son, den andra har avlivat sin älskade hund. Ingen sorg är större än den andra. Sorg är sorg. 


Många tänker: är det ok att skratta och vara glad, när en vän genomgår en stor sorg? JAG tänker att INGEN, NÅGONSIN tycker eller tänker, att vi INTE ska känna glädje, närhelst vi KAN. Det vore förfärligt om vi inte kunde rymma BÅDA, ALLA känslorna. Så är det när man sörjer åxå. Man ska givetvis inte ha dåligt samvete om man råkar känna sig glad eller tacksam över något. Det finns INGET som enbart är SVART. Det finns inte tror jag. Det finns dock de som inte vågar känna en stimma av glädje i sorgen, för då känner de att de inte respekterar sorgen. 


Sorg och glädje .... Liv och Död ... de går egentligen hand i hand. När Hannah föddes 1991, var min pappa dödligt sjuk i cancer. Hannah föddes i Augusti, och pappa dog i november. Vi hade dop och begravning med en veckas mellanrum. Prästen undrade om jag ville flytta något av det. Nej sa jag, liv och död kan man inte styra över, de följs åt, och man ska hylla båda delarna. Hylla livet, och hylla minnet av någon. Varför ska man inte kunna göra det nära inpå varandra? Om det var lätt? Nej, det var det inte, men jag står fast vid att det var rätt. Var jag tvungen att ge mer plats för det ena eller det andra? Nej, jag gjorde som livet själv står för - glädje och sorg i en salig blandning. 


Visst ÄR livet sådant?! Jag Gläds med Dig, Jag sörjer med Dig .... och oftast så sörjer En vän, medans en annan gläds. Vet ni ... jag har Både glädje och sorg inom mig, så jag kan stötta båda. Det kan Ni åxå. Det gäller väl att inte hamna i ett träsk av dåligt samvete, varken för det ena eller för det andra. Och ... varför skulle man?


Nej, inse att glädje och sorg går hand i hand, för alla. 


Gokväll

Av maria tafvelin - 30 januari 2015 11:33

Igår, eller rättare sagt idag kl 01 började jag jobba. Jag jobbade över lite åxå, eftersom det var en hel del semlor som skulle ut. Pernilla och Mattias kom och började jobba strax före 04, och jag stannade till 6.30 Hem, gick en promenad med hundarna, sen kröp jag isäng kring 7.30 och somnade handlöst. Vaknade kring 9 men somnade om, sen vaknade jag av kl 11 att det luktade nåt så fruktansvärt mycket skit. När jag öppnade ögonen såg jag rakt in i Paddys bak. Han hade lagt av en rökare rakt i näsan på mig

 


Det uppvaknandet gick aldrig hämta sig från, så jag steg upp och kokade kaffe. 


Hannah ringde nyss. Hon och Robban kommer hit på lunch, så jag ska väl hänga av mig morgonrocken och styra till luggen och sen försöka ro ihop nån slags lunchmeny. Har just nu ingen aning om vad jag ska hitta på, vet knappt vad jag har i kyl och frys .... men jag får försöka improvisera ihop nåt :)


Idag är det fredag, och därmed städdag. Jag ska även upp på solbacken en sväng, i övrigt har jag inte planerat så noga. Nån form av träning med hundarna förstås. 


Nä, ska det bli nån lunch på Tavves Taverna, så är det nog dags att braka igång. Ha en bra fredag allihop, och kom ihåg att fylla den med glädje så gott det går. Ta vara på de guldkorn dagen bjuder, även om de är få vissa dagar. Tankarna går till vännen som idag måste begrava sin älskade son. 


Var rädda om varandra. 


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards