Alla inlägg under januari 2015

Av maria tafvelin - 10 januari 2015 23:07

Åh vilken dag jag har haft!  Såna här dagar, ska jag se till att få fler av. Det stärker immunförsvaret tror jag bestämt, och att det stärker livsglädjen, det VET jag :)


6.30 lämnade vi Skellefteå för vidare färd mot Sundsvall. Hannah var förste chaufför i mörker, snörök, och MÄNGDER med långtradare. Det var en smått tuff körning fram till Umeå, sen lättade snöröken, mycket beroende på att det knappt finns nån snö där. Förvånad över skillnaden ....   Hannah körde fram till Ö-vik där vi kilade in på macken och köpte en grillad korv utan bröd, tuggade i oss den på vägen ut, och fortsatte, då med Mig vid ratten. Strax före 12 anlände vi till Ikea, och påbörjade "operation stress-shopping"  Kl 15 skulle vi ju möta upp Moa för att överta Cornelis, så här gällde det att vara rationell.   Fniss ... det finns ju faktiskt produkter som heter "rationell" på Ikea ...  


Nåja ... vi köpte inga Rationell, för det behövde vi inte :)   Men gudarna ska veta att två timmar på IKEA, INKLUSIVE titt och schopping utförda på 2 timmar, DET är fan snudd på värt nobelpris!!!   Betänk då att vi hade Två smockfulla kundvagnar, plus en sån där .... lastvagn? 


Det var FULL FART FRAMÅT som gällde :)

   

Efter två, minst sagt, fullsmockade timmar på IKEA, så spurtade vi över på Birsta City, där vi på en timme hann besöka flera butiker, både Pernilla och Hannah hann prova, och köpa kläder, plus att vi var in på Lagerhouse och handlade :)  


Kl 15 hade jag handlat: tekopp, tesil, stekpanna,dricksglas,  värmeljus. Hannah hade handlat: badrumsinredning, div köksattiraljer , kuddar, sängkläder, rumsbord,lampor,  jeans, tröjor, ljus. Pernilla hade handlat: fåtölj m pall, ljus i massor, lampa, sängkläder, kläder ....   Vi var alla supernöjda med shoppingen :)


15.00 mötte jag upp Moa på parkeringen utanför Ikea, och övertog Cornelis. Det var en fin stund ... odramatisk och jättefin. Corre är Corre ... superglad :)    Jag vill verkligen TACKA dig Moa för förtroendet att överta din hund. Jag VET att det inte är lätt för dig det här ... du har funderat SÅ LÄNGE ... Du har brottats med BABILJARDER tankar och funderingar, det VET jag. JAg är så tacksam över att du valde just MIG att bli Cornelis nya matte. TACK !!!!


På vägen hem var Cornelis hur lugn och cool som helst. Han spanade en del, vilade en del, snarkade massor :)   Hemresan gick bra, och väglaget var superbra fram till Umeå, där blev det helvetisk snörök, precis som på ditvägen. Men, allt gick bra och vi kom hem till Skellefteå strax efter 21. Det första Cornelis gjorde när han kom ut ur bilen, var att DYKA i snödrivorna !!! Han hoppade, rullade, grävde som en mullvad ... jisses!!! hahahahha, han verkar älska snö! vilket Moa åxå verifierade sen :)


När jag lämnade Pernilla och Hannah för att gå till Min bil och åka hem tillsammans med mina hundar, både mina gamla, som Robban skött under dagen ... TACK Robban!!!! Guld att du ställde upp, det är inte alla som ställer upp som hundvakt till 3 hundar!!! Du är Bäst!!!! , och Cornelis naturligtvis ...    Jo, när jag var på väg till bilen ropade Pernilla på mig. Jaaa, svarade jag. - Vi har en gåva, ropade hon.   .... Ok .... nu rinner tårarna medans jag skriver, så ni får ursäkta om det blir stavdel .... De hade köpt ett doftljus inne på Lagerhouse, när jag var på en annan avdelning ....

   

Mom´s awsome.


Jag har precis avslutat den bästa dagen på MYCKET, MYCKET länge. Så är det. TACK för den här dagen. 


Gokväll

Av maria tafvelin - 10 januari 2015 05:04

Trots att jag var så himla trött igår kväll , eller kanske just därför ... så sov jag lite skruttigt inatt. Jag var nog rädd att försova mig :)   


Klockan är strax efter 5 och jag dricker mitt morgonkaffe i lugn och ro. Ögonen känns svullna och puffiga ...kanske måste åka hela vägen till Sundsvall med gurkskivor på ögonlocken ... inte för att jag vet om det hjälper, men det känns som att det knappast kan bli mer svullet ... fniss


Jag tänkte på en sak ... Inatt drömde jag att bostadsrättsföreningen skulle ha nån slags fest. De ringde mig och ville att jag skulle ha med en korkskruv. Det var bokat en liten stuga på campingen där vi skulle vara och det var sommar. Vad jag minns, så hann inte den här festen gå av stapeln innan jag vaknade, men det jag tänkte på var att det alltid är sommar i drömmarna. Tror jag. Tanken slog mig i alla fall för en stund sedan när jag försökte tänka efter ... så jag ska hålla koll på det framöver, bara för att :)


Fick precis ett sms av Hannah. Hon kokar kaffe så att vi har med oss i bilen, hon tar även saft och mörk choklad till oss alla tre :) Så himla gulligt!!! 


Å gud ... ska jag hinna stöka till mig så att jag ser någorlunda normal ut då vi ska iväg, är det nog bäst att jag börjar NU, för det kan ta en stund.  Ha en riktigt bra Lördag Ni som kan, och till er som går igenom svåra dagar nu, kom ihåg att det är något ni ska igenom ... det är en process som faktiskt har någon form av slut. Det kommer att bli Bättre. 


Gomorron

Av maria tafvelin - 9 januari 2015 22:04

Efter morgonrunda och frukost där strax efter lunchtid .... så var det knappt så att jag orkade nåt alls. Jag orkade inte gå ner med julgrejerna i förrådet, jag orkade inte åka till skogen med hundarna .... jag drog benen efter mig en bra stund, sen gick jag ut med hundarna igen. 


kl 15 mötte jag upp Hannah och åkte till min nya optiker på Smart Eyes :)  Pernilla kom efter hon tränat, så de satt och väntade under synundersökningen, för att hjälpa mig att välja några coola bågar. Jag vet att jag ser sämre med högerögat, men att jag bara har 20% syn på det, det visste jag inte. Med glas kommer jag upp i 50% syn, och det är ju bra det .... och bågarna är coola ... vänta bara :)


Efter optikerbesöket gick vi ett snabbt varv på stan, och i vanlig ordning så fick vi skratta så tårarna rann .... men tänk så helvetiskt tokigt det kan bli :) :) :) 


Jag är så fruktansvärt trött så jag vet inte hur jag ska vända mig. Jag har varit ute med hundarna, så nu gäller det bara att orka gå isäng. I morgon bitti ska jag vara hos Hannah 6.30, då drar vi til Sundsvall. Jag ska ju hämta upp Cornelis ;)   Vi ska även hinna några varv på IKEA jag, Pernilla och Hannah, och det ska bli SUPERKUL ! Det var länge sedan vi gjorde nåt bara vi tre, så jag ser verkligen fram emot det. 


Nä, nu måste jag krypa isäng .... 


Hoppas du åxå kunnat fylla dagen med nåt värt!


Gokväll

Av maria tafvelin - 9 januari 2015 11:28

Jag kom hem ca 6.30 från jobbet, tog ut hundarna på en kort runda och kom isäng ganska direkt efter det. Skulle tro att jag somnade kring 7.30   Vaknade till kl 9, när någon släppte ner en lapp i brevinkastet, somnade om, vaknade till när posten kom kl 10 , och kl 11 klev jag upp. Måste erkänna att jag kände mig rejält mör .. ögonen sådär elegant uppsvullna ...  kroppen kändes minst sagt överkörd. Men, det är väl såhär det känns att jobba natt ... fniss


På ETT sätt är det ju tur att det bara är en natt i veckan ..... på ett annat sätt är det ju galet, för då hinner kroppen aldrig ställa in sig. Nåja ... Nattpasset på jobbet går i alla fall jävulskt fort. Det är så sjukt mycket att hinna göra, så det finns aldrig någon tid att gå och pudra näsan precis.  Jag gick an som en dåre, men hann ändå inte allt, för jag har inte fått upp någon rutin på det där än ... längre fram ska jag väl hinna det som är tänkt tror jag.  Nu fick Pernilla, som kom 4.45 hjälpa mig. Nåja, huvudsaken alla kunder får sitt bröd, och det får de :)


Idag tror jag blir en såndär dag då jag inte är så himla aktiv om vi säger så. Ledig fredag ... man ser ju för sin inre syn att man både städar och drar till skogen med hundarna. Som kroppen och knoppen känns just NU, så är jag glad om jag orkar släpa dammsugaren ett varv .... nån skog är det definitivt inte tal om att besöka ....  Men .... det kan ju lätta under dagen så att det börjar spritta i benen, vem vet :)


I morgon åker vi till Sundsvall, och då följer Cornelis med hem. Jo, jag har nog sagt det några gånger redan, hinner säkert säga det ett par gånger till åxå :)

       

Nu påbörjar jag tredje koppen .... brukar definitivt känna mig bra mycket spralligare än såhär, när jag startar upp den tredje, men det kan vara nyttigt att känna såhär åxå . Jag får en större förståelse för de människor som är morgontrötta. Om det är Såhär det känns att vara morgontrött ..... då fattar jag inte att ni fixar att vara på jobbet i tid :) :) :) 


Nä, nu ska jag gaska upp mig och väcka hundarna. De kan ju inte sova bort HELA dagen :)


Gomorron

Av maria tafvelin - 8 januari 2015 23:46

Klockan är strax midnatt och jag står i mitt supersöta lilla kontor och dricker kaffe. Jag la mig i soffan där kring 20 för att sova ett par timmar åtminstone, då jag ju börjar jobba kl 01 och ska jobba till kl 06.  Efter en bra stund somnade jag, men vaknade efter en halvtimme då Kelly ramlade ner från soffan. Sen var det kört.  Nu gäller det mer att koffeinboosta så att jag håller mig vaken istället ... fniss


Det har snöat rätt så ordentligt, och det verkar ska fortsätta några dagar till. Man hade ju hoppats slippa snöfall på lördag när vi åker till Ikea, jag Pernilla och Hannah ... det är tillräckligt tuff resa ändå. Nåja, vädret styr man inte över, så det är bara att ta det som det kommer. 


I morgon fredag får vi se hur länge jag kan sova, men när jag vaknar och har varit ute med hundarna, så är det städning som gäller. Jag har plockat ihop julsakerna, men jag ska bära ner dem i förrådet åxå. Tänk, det är så mysigt att plocka fram, men så himla skönt när man får ta bort det igen :)   På eftermiddagen ska jag till min nya optiker :) Har tid där för synundersökning och Pernilla och Hannah ska möta upp för att hjälpa mig bestämma bågar. Det fanns för många snygga att välja mellan helt enkelt :)


Nä ... jag åker nog tidigare till jobbet känner jag, annars hinner jag trötta ihop totalt. Torsdagen är slut, och jag fyllde den faktiskt med värda grejer, hoppas att du åxå gjorde det :)


Gonatt



Av maria tafvelin - 8 januari 2015 05:48

Torsdag morgon. Jag står i mitt supersöta lilla kontor, dricker kaffe och läser Norran. Följande var mycket intressant och bra:


http://norran.se/asikter/insandare/en-seger-for-demokratin-330493


Idag jobbar jag först 8-12 , sen ska jag även gå ut inatt kl 01 och jobba till kl 06. Jobb både natt och dag alltså. Sen är jag ledig tills på måndag :)  I afton ska jag hämta en låda hundmat åxå. Jag har skapat plats i frysen så att jag framöver kan hämta 2 lådor åt gången, nu när Cornelis flyttar in :)


Igår åt jag nåt jävulskt gott till middag :)   Jag körde ner grönkål, strimlad kycklingfilé, strimlad vitkål, rödlök,  hackad chili och grädde i min supersöta lilla ugnsform och smackade in den i ugnen tills det såg klart ut. Å jädrar ... DET ska jag göra om ...   SÅG kanske inte godast ut på tallriken, men ibland får man slira lite på det .... huvudsaken det Smakar Gott.

 


Ikväll kan det bli lax ... ska tömma frysen ännu mer ... så det blir till att plocka därifrån :)


Nä, om jag skulle häkta bort morgonrocken, klä mig, väcka hundarna och gå ut. 2 minusgrader visar min väderapp, så det är inte ens kallt.  Ha en bra torsdag, fyll den med nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 7 januari 2015 21:44

Det är kväll och det är hög tid att komma isäng. Ska bara gå ut med hundarna, och borsta tänderna, sen är jag redo. 


Den här dagen har verkligen fyllts av både-och- känslor. Den vän som lever i vacuum ... kan jag inte hjälpa mer än att tala om att jag finns här. Jag, Pernilla och Hannah, har gråtit idag över det hemska som hänt. Kan vi göra mer? För vännen kan vi inte göra mer än att finnas här. För varandra? Tala om att vi älskar varandra. 


Idag gick STrimma, bjässen, över regnbågsbron, och jag känner SÅÅ med hans matte. Så fruktansvärt sorgligt ... 


Tänk att livet ständigt förändras. Man kan aldrig säkert säga hur det kommer att se ut en annan dag. Alla får något ... Alla drabbas på sitt sätt ... Låter kallt när jag ser det i skrift, men det är sant. Tack Gode Gud att det finns ljusglimtar, som man faktiskt har rätt att glädjas åt. 


Jag längtar till Lördag! På lördag tar jag, Pernilla och Hannah en dag på Ikea i Sundsvall. Vi åker tidigt som skrutt, går på Ikea och strosar, shoppar, äter lunch .... sen plockar vi upp Cornelis som åker med mig hem. Det blir en positiv och glädjefylld lördag, och jag ser fram emot den :)  


Livet är fullt av Både Och. Så är det, och ingen har någonsin sagt eller lovat att det ska vara på något annat sätt. Det här med rättvisa är ett begrepp som någon kommit på, som funkar utmärkt i teorin, men uselt i praktiken. Det FINNS ingen rättvisa. det finns .... Både Och. Så är det. 


Nu ska jag ta ut hundarna på kvällspink, sedan krypa isäng.   Hoppas att du haft en dag där du känner att du kunnat göra bra val, och att du fyllt dagen med värda grejer. 


Gokväll

Av maria tafvelin - 7 januari 2015 07:50

     


Den dikten skrev jag för 20 år sedan. Den finns i boken jag skrev som kom ut 1995. Den känns plötsligt väldigt aktuell, och jag lägger in den här, speciellt till min vän som just nu lever i ett fullständigt vacuum. 


Att sakna ord ... när man inte hittar orden ... inte vet vad man ska säga ... när orden känns futtiga och betydelselösa i sammanhanget .... När man blir tyst för att man är rädd att välja Fel ord ...  så tror jag att man ska tänka att INGET man säger, kan någonsin kännas värre än vad vännen just nu går igenom. Inget!  Du KAN inte krossa vännens hjärta med "Fel" ord. Hjärtat är redan krossat. Vad du än använder för ord, så är det helande. Så tror jag att det är. Det är inte orden som betyder något i det läget. Det är rösten. Din röst. 


Jag har flera vänner som går igenom tuffa saker idag, och jag tänker på dem. Jag önskar att jag kunde laga trasiga hjärtan, men det kan jag inte. Det enda jag kan göra, är att använda mina ord, min röst. 


Gomorron.

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards