Alla inlägg den 18 april 2015

Av maria tafvelin - 18 april 2015 15:15

Min lördag såhär långt, är helt fantastisk. Vet ni vad, mitt liv är världens Lyckligaste Liv!!!


Efter morgonrunda, där jag faktiskt inte behövde vinterjackan :) , blev det .... skulle precis skriva frukost, men kom precis ihåg att det blev ingen. hahaha, nä .... den glömde jag bort. Nåja ... 


Molly fick en dw-runda efter frukosten jag glömde. Jag häktade på extra-kättingen och gick en kort runda först, sedan häktade jag loss den, och gick lite längre med grundtyngden. Hon blev glad när hon slapp extrakättingen :)


Jag påbörjade projekt - handla skumtvättlappar, eftersom jag ju fick tips om att man ska kasta in sådana i tvättmaskinen när man tvättar, för att hundhåren ska fastna på dem :)  Vore ju najs att ha hyfsat hundhårsfria kläder när man tvättat dem :)    På coop här i Ursviken finns det inte. Ringde Ica i Skelleftehamn, nä, de hade inte. Men, på Moröhallen hade de, så jag åkte dit och köpte en packe :)    Tog med Cornelis och Kelly i bilen, då jag skulle stanna vid rinken på vägen hem, och träffa ett gäng hundägare och träna, som jag berättade i morse. 


Kl 12 befann jag mig i rinken, Kelly var först ut. Var hon träningssugen? - Jodå, det är hon alltid. Hon var dock väldigt doftorienterad, och sprang rätt mycket med nosen i backen. Hon gjorde dock allt jag bad henne om, med stor glädje, och det är viktigast. Efter henne var det Cornelis tur. Han började gnälla i bilen redan innan vi svängt in på parkeringen. Gissningsvis så trodde han att det var fotboll på gång. Därför beslutade jag att inte ta någon fotboll med den här gången, utan valde andra belöningar från lådan (jag har en plastback med div. hundgrejer i bilen ... det är koner, spårlina, fotbollar, kamprulle osv) 


Cornelis är fantastisk. Han älskar att jobba. Han jobbade stenhårt för godisbitarna och lite lek med trasan. Passivitet .... att bara sitta stilla och glo på de andra är lite svårare, så det ska vi fortsätta jobba med. Tror att han var lite besviken att fotbollen aldrig dök upp dock, but hey .... :)


Hem och ut med Paddy och Molly på en runda. De fick springa lösa, och Paddy sprang som en tok. Runt runt, runt runt .... fniss . Fast ,jag fnissade lagom när han kom med en död råtta i gapet. Den smakade nog skit, för han spottade ut den framför mig. Bra jobbat Paddy. 


Nu ser jag öppet vatten när jag går ut :)  Det känns hoppfullt på nåt sätt :)  Dessutom har snön krypit undan en hel del de senaste dagarna. Nu ser man våren :)


Har varit nere i tvättstugan och startat tvätt. Det blir spännande att se ifall det funkar, det där med skumtvättlapparna. 


Hmm ... vad ska jag äta till middag? Till lunch blev det ett kycklinglår som jag gnagde i mig ståendes vid diskbänken, hade inte tid att göra det mer märkvärdigt än så idag. Men middag? KOllade i frysen, vad har jag? 

- 1 st. älgklöv. 

- 1 påse revben (till hundarna)

- 2 påsar istärningar

- 1 påse hackad spenat

- 1 liten krt persilja

- många påsar frysta, handskalade räkor

- några påsar skivad , förvälld Karl-Johan

- en påse frysta hallon 


tja ... det var ungefär vad jag hade. Vi får se vad jag kan svänga ihop :)


Nä, nu ska jag ner i tvättstugan igen :)  Ha en fortsatt bra Lördag :)


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 18 april 2015 08:46

Inatt vaknade jag några gånger, och varje gång fick jag den här strofen på skallen:

Sitt inte inne som björnen i bur, det är att slösa med livet


När hörde jag den sången senast? Måste varit många går sedan :)  

Ja, det gäller att inte slösa med livet. Att inte fylla livet med bara .... tid ... utan att verkligen LEVA. Att leva är en .... konst. Att verkligen LEVA alltså. Att hasa sig upp på morgonen och släpa sig genom dagen tills det är läggdags är En sak, men att verkligen fylla sina dagar med värda grejer, det är en annan sak. Utifrån sina egna förutsättningar givetvis. För en del innebär att verkligen Leva- att göra äventyr som klättra i berg och cykla mountinbike nerför samma berg. För en del innebär att verkligen leva, att få göra insatser för andra, vad det än må vara. Leva sin dröm på ett eller annat sätt. 


För mig innebär det nog att få använda Mina kunskaper och styrkor, både i jobbet och utanför, och att på olika sätt kunna hjälpa andra. Mina kunskaper och styrkor handlar inte BARA om rent teoretisk kunskap om olika saker, utan även den kunskap jag rott ihop under livet. Det innebär åxå att uppleva, framför allt naturen tror jag. Sitta vid bryggan en sommarkväll och lyssna på måsarna. Vara ute i skogen och vandra i tystnaden. Att varje dag ha något att se fram emot, men kunna vara närvarande och leva i DEN HÄR dagen först och främst. 


Sitt inte inne som björnen i bur. (Fast i ärlighetens namn så trodde jag att det var: sitt inte inne som apan i bur, och det var DEN versionen som sjöngs i  min skalle inatt ... fniss)


Det är att slösa med Livet.


Jag har inte tänkt slösa med livet i alla fall, utan jag fyller dagarna med värda grejer. 


Upp och pröva dina vingar

Ja, hur svårt kan det va´  :)


Nu ska jag ta morgonpromenad med hundarna. Kl 12 ska vi träffas ett gäng hundägare i rinken och träna. Jag tar Cornelis och Kelly med mig. Ha en underbar Lördag!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards