Alla inlägg under april 2015

Av maria tafvelin - 4 april 2015 09:49

Det är lördag, klockan är 10 och vi kom precis in från morgonrundan. Idag ska jag ta Kelly och Cornelis och åka till träningslokalen i Bureå en sväng. Det är gråkallt och slaskigt i rinken, så det blir inomhusträning idag. Paddy ska få en solorunda när vi kommer tillbaka, och i morgon blir Mollys dag, med träning i ridhuset och en dw-sväng inne i stan :)


Eftermiddagen och kvällen blir lugn här. Som alla andra eftermiddagar och kvällar alltså :)  Varför ändra ett vinnande koncept lixom :)


Nä, nu lastar jag hundarna i bilen och åker iväg till Bureå. Ha en riktigt Fin påsklördag! Fyll dagen med nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 3 april 2015 15:41

Långfredag. Jo, för att göra den lite extra lång så vaknade jag tidigt :) Somnade dock om och klev inte upp förrän strax efter 8. Det toksnöade medans jag drack kaffe, men hann sluta innan vi gick morgonrundan. 


Kl 10 var det dags att åka på jobbet ett par timmar. Jag skulle märka upp påsar och kartonger till det som ska ut på tisdag, samt hjälpa till att förbereda det som ska bakas inatt för leverans i morgon. Känns oerhört skönt att inte behöva gå ut och jobba kl 01 i alla fall .... fniss. 


Hörrni, långfredag. När jag var liten minns jag att det var ungefär den segaste dagen på hela året. Vi bodde ju i en pytteliten by, och de jag och mina två bröder hade att umgås med, var några andra barn i samma by. MEN, på långfredagen fick man inte hälsa på någon !!! What? Det låter ju faktiskt som om jag levde på stenåldern, hahahaha, men så var det. Nuförtiden rullar väl livet på ungefär som vanligt, trots att det är långfredag. 


Efter jobbet tog jag hundarna till rinken. Jag har ju inte haft Cornelis lös tillsammans med de andra än, bara med Molly. Idag tänkte jag att jo, jag tror att det funkar, ifall C får ha sina fotbollar att pyssla med. Då mina andra hundar inte är intresserade av bollar, så får han leka med dem bäst han vill. Jo, det funkade precis som jag hade tänkt mig :)

   

Jag passade åxå på att träna honom i att sitta och vänta medans jag sparkar iväg bollen, och inte springa förrän han får ett varsågod. Det där är svårt för honom, men jag ska fortsätta träna det. Självbehärskning. 

Han började dock blöda i pyttelilla trampdynan på sporren, så det blev några blodspår efter honom. Både i snön och i bilen. 


I skrivande stund är det hockey på tv och påsköl i glaset. Himlen är full av både blått och inte blått. Det är sådär så man vet inte vad det ska bli. Ska det blir sol eller?  


Funderar lite på det där med tiggeri. Det verkar som att fler och fler vill förbjuda tiggeri. Läste i norran om det, och att någon sa: Förbjuda fattigdom är fel väg att gå.   Det är lite intressant. Det vore väl fantastiskt om det gick att förbjuda fattigdom!!! INGEN ska vara fattig! 


Jag vet alldeles för lite om tiggarna, om vilka som är med i kriminella grupper och inte, vilka som kommer för att de tror att Sverige är ett land att gräva guld i, och vilka som är utskickade av kriminella. Jag tänker på bärplockarna åxå .... som kommer för att de blivit lovade att i Sverige kan man plocka sig rik. Det verkar som om omvärlden fortfarande har en syn på Sverige som säger: Sverige är fantastiskt. 


Jag har på senare tid förstått att även i Sverige, kastar man  ut sina hundar, när man inte längre vill ha dem kvar. Skjutsar iväg dem till skogen, dumpar dem efter vägen. Sånt trodde jag bara hände utomlands, men det händer även här. Vi har länge slagit oss för bröstet här i Sverige. Vi är Bäst, vi har skyddsnät. Vi är ett land som handhar våra djur på ett fantastiskt sätt. Inte bara hundar, utan även kor och grisar (osv)  men .... ÄR vi så himla bra??  Jag vet inte längre. Det är så mycket tveegaat som florerar. VI tar hand om våra landsmän!. ÄR det så?  VI tar hand om de som kommer hit från andra länder! Gör vi? Vi står långt fram när det gäller djurhållning. Jo, än så länge kanske vi gör det, men hur länge? När butikerna tar in billigt kött från andra länder, där djurhållningen är under all kritik, och konsumenter väljer att köpa det pga priset. HUR länge kan våra köttproducenter hålla fanan uppe?


Tidigare köpte jag åxå kött utifrån pris, men jag har tänkt om. 


Jag tror inte att det handlar om att stänga gränserna, vare sig mot människor eller handel, men det gäller att stå upp för de saker vi tror på och håller som vettiga. 


Oj, en påsköl kan verkligen få tankarna att snurra :)  Pausen i hockeyn är slut, så nu ska jag sätta mig med mina hockeyintresserade hundar i soffan :)


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 2 april 2015 11:04

Det gick riktigt bra på jobbet inatt :)  När väckaren drar igång precis när man hunnit somna, är det lätt att hålla sig för skratt, men direkt jag kom på jobbet och hade bytt om, då är det på nåt sätt som att det är glömt  .. fniss.  Fokus ställs lixom om från att känna trötthet, till att jobba och göra ett bra jobb.   Inatt hade jag hjälp, så brödet var packat och klart kl 4, så jag hann fippla med lite andra grejer tills det var dags att åka hem. DET kändes jättebra! 


Väl hemkommen blev det morgonrunda med hundarna innan jag kröp isäng. Det är så festligt det här med hur hundarna förstår att det inte är någon vanlig nattsömn. Jo, de hoppar upp och lägger sig nära i sängen, men direkt jag vaknar, vill de visa sin glädje. Efter en natts vanlig sömn, ligger de ju kvar och sover när jag kliver upp, men sådana här dagar, hänger de med när jag vispar benen över sängkanten. 


Klarblå himmel och sol. Vi ska vara ute idag och njuta av vädret, det ser ut att  bli molnigt och mer snö dagarna framöver. Tror jag drar till rinken idag med hundarna. Jag ska även köra lite städdag, och gå ner i förrådet och ta upp de påsksaker jag har. Köpa tulpaner ska jag åxå göra :)


Förresten .... det här med att jag har det lite bättre än andra ... det har jag ju sagt så många gånger, och jag kom att tänka på det igen när jag läste om det här med att jämföra sig med andra. Att göra det - jämföra sig med andra, det är nog ... kanske inte ett måste, men det är ju oundvikligt, och förmodligen ett sätt att hålla någon form av struktur.Vad som blir tokigt och skevt är när man alltid jämför sig med de som i sina egna ögon är "bättre" - ser bättre ut, har mer pengar, större och finare boende osv. Om fler öppnade ögonen för att det finns andra att jämföra sig med, så skulle de må bättre tror jag. Att jämföra och se att - Jo, jag har det skitbra faktiskt i jämförelse med många, gör nog att tillfredsställelsen över livet i stort, blir större, än att ständigt gå med känslan av att vara sämre, se sämre ut, vara tjockare än, ha mindre pengar än osv. Det är nog DÄRFÖR JAG har det så bra .... jag jämför mig inte bara med de som har det som fetast här i livet. 


Jag har, de senaste 40 åren tror jag, aldrig känt mig avundsjuk på någon. När jag var i lågstadieåldern var jag ju avundsjuk på de som blödde näsblod i klassen, tyckte det var så häftigt. När storebror, enligt min egen önskan, drämde en gammal pjäxa över näsan på mig så jag knäckte näsbenet och jag fick känna på det där med näsblod .... då försvann nog den känslan ur min kropp för evigt :)


Jag minns när barnen var små, då var det tufft ekonomiskt. Jag gick ju långtidssjukskriven och det var knapert. Barnen sa någon gång om andra att De verkade ha råd att köpa nya bilar etc. Jag vet att jag sa till dem: De är förmodligen inte lyckligare för det. Det uttalandet står jag fast vid, och säger det då och då fortfarande. 


Det finns oerhört många som har mer pengar än jag, ser bättre ut, är smalare, har flådigare bil, snyggare kläder .... men det finns INTE många som är Lyckligare än jag, SÅ mycket kan jag säga. 


Den sitter Inuti och går inte att fotografera. Lyckan alltså. Jag jämför mig med andra och tänker: Gu va jag har det Bäst!  :)


Nä, nu ska vi ta och flyga iväg strax. Samling för ruttbeskrivning, sen drar vi  :)


GLAD PÅSK på er allihopa !!!


   


Av maria tafvelin - 1 april 2015 20:59

Efter en bra dag på jobbet åkte jag hem. Strålande sol och helt superhärlig promenad med hundarna direkt jag kom hem. 


Klockan är 21 och jag har  varit ute på en 40 minuters promenad med hundarna, borstat tänderna och gjort allt klart för sängdags. Måste försöka sova lite innan jag ska iväg på jobbet. Börjar kl 01. 


Jag har kollat på finalen i Sveriges Mästerkock. Alltså, jag vill fippla ännu mer med matlagning känner jag. Köpa lite av varje som jag inte brukar använda ... åsså bara experimentera :)


Nä, jag ska inte bli långrandig ... fniss ....   Får ta de djupa, stora tankarna en annan dag. Nu blir det ju ett par dagars påskledighet :)


Gokväll



Av maria tafvelin - 1 april 2015 05:43

Igårkväll var jag helt slut :)    Efter jobbet gick jag upp på gymmet, 5 min uppvärmning på cykeln, sedan en kvart i roddmaskinen, sedan hann jag helt enkelt inte mer. Hem, promenad med hundarna, sedan hade jag tvättstugan kl 15. Medans tvätten gick, trimmade jag en hund. Jag har trimmat honom tidigare en gång, och jag skulle ljuga om jag sa att han är lugn som en filbunke ... fniss.   Man får vara lite på alerten, då han kan smattra med tänderna efter en.


Nåja, efter 3 timmar var han hyfsat fin, han var helt slut och ville hem. Själv var jag genomsvettig, och kände att även om jag duschade efter träningen på jobbet, så skulle det bli ytterligare en dusch innan läggdags :)


Kvällen var lugn, men gick oerhört snabbt. Han som kollade på min bil i söndags, ringde och bollade några ideér. Han är verkligen supersnäll som vill gå till botten med det här :)  Han fortsätter kolla läget på sitt håll :)


Efter kvällspromenaden, som blev lite sen ... var det dags att bädda rent i sängen, och ta en dusch. Efter det STÖP jag isäng med hundarna nära. Somnade på en gång. När väckaren drog igång tänkte jag två saker, i nu nämnd ordning:

1- Ställde jag klockan fel? Det kan omöjligt vara dags att kliva upp NU!

2- Är det ett aprilskämt? Det kan omöjligt vara dags att kliva upp NU!


Fniss .... jag insåg ju efter ett par sekunder att klockan var rätt ställd, och nej, det var inget skämt, det var de facto dags att kliva upp. 


Jag kommer att få rejält med träningsvärk, det känner jag redan nu. En kvarts rodd kanske inte ger så mycket, men tre timmars hundtrimning, där jag håller till på golvet .... fingertopparna är i alla fall ömma ... fniss


Idag ser himlen blå och fin ut. Kanhända solen kikar fram. Enligt appen blir det strålande sol senare idag. 


Inatt går jag ut och jobbar kl 01. Vi har ju stängt på fredag, så det blir som en fredag i morgon istället. Jag ska inte beskriva hur den känslan känns just nu i det här läget, jag kan bara kort meddela att jag inte direkt längtar. Men ... innan man vet ordet av så spritter det i benen och det känns inte alls jobbigt :) Förresten, redan nu känns det betydligt piggare i benen. 'Tre koppar och lite span genom fönstret mot himlen räckte för att pigga på sig. Nu är det dags att hänga upp morgonrocken och väcka hundarna. 


Ha en riktigt bra Dag och fyll den med nåt värt!


Gomorron



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards