Alla inlägg den 3 maj 2015

Av maria tafvelin - 3 maj 2015 22:03

Söndag kväll. Japp, dagen håller på att ta slut :)


Efter morgonrunda och frukost, begav jag mig till rinken för kurs. Idag stod trickträning på schemat. Vet ni ... det är så fantasktiskt givande att vara instruktör. Jag får se så mycket positivt ... får träffa så många hundägare som får ahaupplevelser ... och DET är så mycket värt. 


Efter kursen blev det en promenad med mina egna hundar, sen åkte jag iväg i min nya supersnygga bil och jobbade några timmar :)  Hem, ut med hundarna , middag (som förvisso var god, men alldeles för ful för att visa på bild) 


Nu ikväll har jag funderat mycket på det här att - välja sida. Det handlar MYCKET om att  - välja sida. Åtminstone i de kretsar jag befinner mig i. Både när det gäller hundkurser, hundträning, varifrån man skaffar hund ....   


MÅNGA är emot att ta hit hundar från andra länder. 'Fd Gatuhundar. Tre av mina fyra hjärtan, är just fd gatuhundar från andra länder. Är jag då enbart POSITIV till att ta hit Fd gatuhundar?  - Nej. 


Jag har haft mina älskade fd gatuhundar i 5 år, och med de kunskaper jag har IDAG, så skulle jag säga - Gör det inte. "Adoptera" inte från andra länder. Ta omplaceringar som finns här i sverige istället. Jag lovar, det finns hundar till omplacering som täcker allas behov. 


Varför säger jag såhär?


Jag möter dagligen människor som av olika anledningar måste omplacera sin älskade hund. Jag har ju varit där själv, då jag omplacerade Stendöva, underbara Sally. Att "adoptera" en hund från ett annat land, är inte fel Så, men ser till att landet där hunden kommer ifrån, kan fortsätta behandla hundarna illa, dumpa dem, skita i att bry sig om dem, för det finns ju alltid människor i Sverige som tar hand om dem, grovt sett. Om alla som "adopterar" , inklusive mig själv, lagt pengarna på att påverka landet hundarna kommer ifrån, lagt pengarna på organisationer som vill LÄRA landets innevånare ... då kanske hundhavandet på sikt kan se bättre ut i andra länder, än vad det gör nu. Tyvärr så har vi ju även i Sverige kommit i den situationen att människor väljer att dumpa hundarna ute i skogen, eller ute på gatan. Förmodligen för att de inte "blir av med dem" och av olika anledningar väljer att inte avliva dem hos veterinären. 


Att omplacera sin hund, är för många ett stort, svårt steg. Om det sedan visar sig att ingen är villig att Ta hunden ... var hamnar man då?  


Nä, jag har lärt mig massor, tagit till mig massor, tänkt massor ..... jag älskar alla mina hundar, det vet ni,  men .. jag har förstått ett och annat genom åren. Tänk er för innan ni "adopterar" fd gatuhundar. 



Jo, jag vet att jag alltid sagt - det ena behöver inte utesluta det andra, men ju mer jag lär mig, och ju mer jag tar till mig, desto mer förstår jag hur allt hänger ihop. 


Nä, börjar vara dags att ta hundarna på kvällsrundan. I morgon ska jag möta upp några stycken för en dw-runda i skogen. Det blir Cornelis som får vara med :) Sen börjar jag jobba kl 14. 


Hoppas Du haft en Bra söndag, och att du lyckats fylla dagen med nåt värt :)


Gokväll

Av maria tafvelin - 3 maj 2015 09:32

Klarblå himmel, strålande sol  och 6 plusgrader. Det känns bra :)     Igår hade vi tur med vädret till kursen, det hade slutat regna, och även om det inte var sol, så var det skönt ute. 4 ekipage blev det, en uteblev och svarade aldrig på mitt pm heller, så jag antar att hon inte kommer överhuvudtaget. De 4 som var där, har alla gått kurs med mig tidigare, både en, två och flera kurser :)  Det gick så suveränt bra för dem allihopa. Vi hade lydnad som tema igår, och idag har vi trickträning. 


När jag kom hem från kursen, tog jag hundarna på en rejäl promenad, sen var det balansträning på boll inomhus 

         

Kvällen spenderades i tvsoffan tillsammans med gänget :)


Står och dricker kaffe i mitt supersöta lilla kontor och planerar nästa kurs. Det blev stor efterfrågan på mix-kursen, så jag ska köra minst en till i vår/sommar. 


Nä, bäst att jag viftar luggen ur ögonen och väcker hundarna. Bara en timme till kursstart och jag måste ju hinna på morgonpromenad först :)  Ha en riktigt härlig söndag. Fyll den med värda grejer!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards