Alla inlägg den 23 maj 2015

Av maria tafvelin - 23 maj 2015 20:51

Lördagkväll. Jag har fyllt dagen med värda grejer. Jag har gjort, åtminstone 2 människor väldigt glada idag, och det värmer mig :)  Det var inte en så stor insats av Mig, det betydde desto Mer för Dem. 


Tacksamhet. Känner man tacksamhet För, Mot, eller bara ... tacksamhet, punkt?  Eller, är det en blandning av allt det där? Jag menar, Jag känner tacksamhet för att .... Jag känner tacksamhet mot ...   för vad? mot vad/vem? 


Jag känner stor tacksamhet i mitt liv. Punkt. 

Jag tror inte att man nödvändigtvis måste RIKTA sin tacksamhet åt ett speciellt håll. Jag tror att det viktiga är tacksamheten i Sig. 


Tacksamhet ... jag känner det varje dag. Det betyder glädje för mig. Glädje över saker/människor/händelser jag har omkring mig, vare sig jag styrt det själv, eller inte. Tacksamhet FÖR att jag lär mig något nytt varje dag. Tacksamhet ÖVER att jag har möjlighet att lära mig något nytt varje dag. 


Det här var en parentes som kändes viktig, mitt i allt lördagsstök :)


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 23 maj 2015 09:09

Lördag morgon. Regn och 6 plusgrader, men inne är det varmt och skönt .....   fast det tycker inte Hannah och Pernilla ... och inte Robban eller Matte heller ... fniss   De tycker att jag har svinkallt :)     Jo, man får ju skynda sig att ta på tjocksockar och morgonrock när man kliver upp, och näsan känns kall, men ... det finns ju de som badar i isvak åxå :)


Jag skulle egentligen haft agilitykurs idag, men ställde in pga regnet. Trist, men det funkar inte när det regnar och är såhär kallt. 



Igår när jag var på rinken med Ronja, tränade jag lite mer på det här med brytsignal, att kunna bryta honom när han är "inne" i nåt. Bollen är en sådan där grej där han helt går in i sin bubbla, precis som han tidigare var i skogen med pinnar, träd och stubbar.  Förut har jag kunnat vissla läpparna av mig utan att han ens reagerade, nu funkar det riktigt bra att bryta honom så att han tar kontakt. Ska jobba vidare med det här, för att så småningom kunna träna det utan koppel, och att lägga till någon annan uppgift efter brytkommandot, tex en inkallning eller nåt annat. 


  När jag började träna det här, hade jag klicker, och klickade i samma ögonblick som han släppte bollen med blicken. Nu har jag kommit till nästa steg, där jag håller inne belöningen en liten stund, samt utan klicket.  Själv tycker jag att det ser bra ut :)


En annan framgång igår, var att han och Diva Nästan lekte :)  Han var inte så fokuserad och låst på henne, och hon var lite tuffare mot honom än sist, då hon blev chockad över hans framfart. Igår vågade hon till och med fräsa åt honom och visa garnityret, typ

- Sådär gör ingen gentleman, korkskalle!


Så småningom hoppas vi kunna träffas och träna ihop men även kunna släppa dem så att de kan leka en stund. Fast, det måste handla om lek, och inte mobbing. 


Idag blir det inte många knop utomhus. Jag ska köra min städdag, sen blir det nog balansträning på bollen för hundarna. Vissa dagar blir det inte mer än så :)   och det räcker gott. Det "värda" en sån här dag, kan mycket väl vara att skicka ett sms till en vän att man tänker på den, att sitta i soffan senare idag och känna doften av nyskurat golv, att ha bett grannen om ursäkt för att mattjäveln åkt ner på hans balkong YTTERLIGARE en gång när den hängde ute på vädring, vilat ordentligt och kanske både ätit gott och haft spakväll :) Vi får se vad dagen fylls med :)


Nä, hur mycket det än nu regnar, så måste vi gå ut på morgonrunda nu, fast frågar du hundarna så är det helt onödigt ... fniss   På med regnkläder både till mig och hundarna, sedan tar vi en runda. Ha en härlig Lördag, och se bortom regnet



Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards