Alla inlägg den 27 juni 2015

Av maria tafvelin - 27 juni 2015 22:34

Vindstilla ... sommarkväll med sol och blå himmel. Hade gärna varit nere på stan och stått längst fram nu när Ledin spelar, men fixar inte ljudvolymen i år. Jag gläds med alla som är där, att det blev en sån fantastisk kväll vädermässigt!!! 


Idag har jag haft en fantastisk dag. Efter morgonrundan blev det träning med hundarna var för sig, och idag låg fokus på Kelly och Cornelis. Vilka fantastiska hundar jag har !!! Tänk .... ingen av mina hundar har varit planerade in i minsta detalj, sådär som man tipsar andra att de ska göra inför hundköp. Typ: Skaffa en ras som passar dig/familjen. Det är prio 1.   Alla mina hundar är omplaceringar som ni vet, och 3 av dem är fd gatuhundar. Så, ingen av dem är "planerade" på det sättet att jag satt  mig in i rasen, och skaffat hunden just pga den, inte ens Cornelis, den svenska hunden jag övertagit. Jag är däremot både stolt och glad ägare av dem alla 4. Världens bästa och finaste hundar har jag :)


Nu har jag dock kommit till en punkt där jag inte kan vara tyst längre. Jag har pratat om det förut, lite då och då ... pö om pö ... men nu har jag nått en gräns där jag känner att jag måste säga vad jag tycker och tänker. Det gäller "adoptioner" av fd gatuhundar. 


Droppen kom nu ikväll när jag på facebook såg ett inlägg från en organisation som förmedlar hundar. De vill att man sätter in pengar för att rädda hundarna i sheltret. För 100 kr i månaden kan man rädda en hund. För 500 kr i månaden kan man rädda 5 hundar, och för 1000 kr i månaden kan man rädda livet på 10 hundar. När jag läste det inlägget kände jag : Nä, nu får det banne mig vara nog. Såhär kan det inte fortsätta, det är inte vettigt. 


Jag har haft, både tur och otur, om man ska kalla det så, när jag "adopterat" , dvs köpt fd gatuhundar, eller hemlösa hundar. Kelly, Paddy och MOlly har jag haft tur med i stort sett. Ziggy , minns ni honom? Han hade jag mindre tur med, och var tvungen avliva honom redan efter ett halvår. Sally, underbar hund, var stendöv, och det var det ingen som hade en aning om när hon kom. Ställde ju upp som jourhem till Katy, .... ni som hängt med sen den tiden vet att det var kaos.   Nu känner jag mer och mer - varför i herrans namn ta hit hundar som inte ens är bokade? Varför ens ta hit dem överhuvudtaget?  Jo, för de enskilda hundarna är det både bra och ett måste, men hjälper vi på sikt? Vad förändras i spanien, portugal, grekland, rumänien och övriga länder, när vi tar hand om deras problem?


Nu är ett nytt stort land/problem på tapeten. Kina. Nu startar massintaget på Kinesiska hundar, så att de ska slippa bli mat.  Jo, det är ju helt horribelt, men .... löser vi något problem? På vilket sätt? För vem?  Vems är problemet egentligen?  Hur kan vi hjälpa hundarna på ett BÄTTRE sätt, dvs på sikt?


Dags att krypa isäng här, supernöjd över dagen som gått :)  HOppas att du åxå lyckats fylla dagen med saker du är nöjd över :)  


Gokväll

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards