Alla inlägg den 1 juli 2015

Av maria tafvelin - 1 juli 2015 05:58

Onsdag morgon. Första dagen på Juli månad. Nu gäller det verkligen att fylla dagarna med värda grejer, så att inte sommaren bara hux flux tar slut, utan att vi hann med. 


Igår efter jobbet, blev det en sväng i en skog med hundarna

 

(De andra hade sprungit ur bild när jag fotade ... fniss)


Tredje kurstillfället på valpkursen var det åxå. Vi jobbade med brytsignal och förbudsträning. Många jobbar med övningar som att lägga godisar lite här och där, och när hunden tar kontakt, alt. stirrat på godisen visst många sekunder, så är det "varsågod"  Denna övning börjar oftast med ett "Nej - Vänta" - kommando. Jag menar att man som förbudsträning "tappar" (lägger ner) en godis, som hunden faktiskt aldrig får ta. Vill hunden ta den, så är det "Nej"   , men belöningen kommer från handen. Den godis man lagt ut, plockar man helt enkelt upp och lägger bort igen. Annars lär man ju hunden att även om matte/husse säger Nej, så kommer det ett varsågod bara man väntar lite. Så tror jag.


En av hundarna bjöd på ett eget beteende. Han försökte inte ta köttbullen, men han la sig helt enkelt ner framför den, tryckte ner skallen i backen, och låg där. Fniss

 

Ingen ansats till att ta den, men han verkade inte sluta hoppas att den på något sätt skulle rulla in i munnen på honom :)   Nåja, så småningom tog han ögonkontakt med ägaren så att hon kunde belöna kontakten, och övningen var slut. Vi jobbade även med brytsignal. Då fick de vara en och en i rinken medans de andra ställde sig utanför. Kopplade loss valpen, jag distraherade med en hel skål Mamma Scans ... när valpen var som mest upptagen, fick matte ge ifrån sig ett ljud (inte namnet eller inkallningsord)   När hunden tog kontakt med matte, DÅ kom inkallningsordet. Funkade superbra för allihop :)


Nu har vi semesteruppehåll under Juli månad, och träffs igen för fortsättning av kursen, i början på Augusti. Jag kommer dock att fortsätta skicka sms med tips, utmaningar och tankar, även under uppehållet. 


Nä, idag kom jag mig upp sent. Har inte ens hunnit dra i mig mina tre koppar, och den här tiden brukar jag ha hunnit ut. Strålande sol, klarblå himmel och 13 grader är det just nu. Dags att hänga upp morgonrocken och väcka hundarna. Ska bara dra i mig kopp nr 3 först


Ha en härlig första dag i Juli månad. Fyll dagen med värda grejer. Det här uttrycket "Det är aldrig för sent" stämmer faktiskt inte alltid. Tänk på det. 


Gomorron



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards