Alla inlägg den 3 juli 2015

Av maria tafvelin - 3 juli 2015 11:00

Det är fredag förmiddag. När jag kom hem från jobbet där vid 7-snåret i morse, tog jag en härlig promenad med hundarna innan det var dags att krypa isäng.

   

Det här fotot tycker jag blev häftigt faktiskt. Om du kollar riktigt noga, ser det ut som att bryggan går ut i himlen, som från ett flygplan typ.  Om jag inte haft med något gräs alls, hade det blivit ännu häftigare, men jag upptäckte det inte förrän jag skulle lägga över fotot hit till bloggen :)


Nu har jag alltså semester. Det känns lite snopet och ovant. Visst, jag kommer att njuta av dagarna, och se till att verkligen fylla dem med värda grejer, men det känns lite ..... jahapp - Vad ska jag nu göra på dagarna? :)   Särskilt som det verkar ska bli så nedra varmt. Vore det max 12 grader så kunde man ju köra dw, sticka och köpa en cykel och cykla med Paddy, verkligen vara ute och jobba med hundarna. Blir det varmt, så går ju inte det. Ja, då måste jag lära mig att vara uppe sent på kvällarna  och göra det då ... men det vet jag inte om jag klarar  ... fniss .. Eller jo, klara borde jag ju .... jag är ju uppe hela nätterna mot fredagar. (Men så mår jag som jag mår på fredageftermiddagarna åxå) 


Jag skänker en tanke till de som misstrivs på sina jobb så till den milda grad att det bara är helgerna och semestern som betyder något. Tänk att varje dag tvinga sig iväg till ett ställe där man egentligen inte vill vara. De kan knappast prestera särskilt bra på sin arbetsplats tänker jag. För både sin egen skull och arbetsplatsens skull, vore det bäst om de sa upp sig och skaffade ett annat jobb, så att någon som VILL arbeta där, får komma in. Jo, jag vet att många säger att man inte KAN eller SKA säga upp sig från ett jobb om man har ett, det är så svårt att få ett nytt. Bullshit. Det är bara för att de inte vågar hoppa. Det finns Visst jobb, men man kan måsta anstränga sig lite för att få det :)


Tänker tillbaka på de jobb jag haft, de är ju rätt många vid det här laget. Jag har haft förmånen att få prova på lite av varje - tex industrilackerare, dagmamma, restaurangbiträde, pizzabagare, ica-tant, socialsekreterare, och nu det här jobbet jag har nu,  där jag både får jobba på kontoret och ute i produktionen. Jag har trivts på alla jobb jag haft faktiskt. Jag har utfört mina sysslor med glädje, och eftersom det är så himla olika jobb jag haft, så förstår jag ju att glädjen sitter ju inuti mig, och inte i jobbet i sig. Det gäller att låta sig glädjas, och känna stolthet i allt man gör.  Som industrilackerare, som jag var i drygt 5 år, hittade man stor glädje och stolthet i att kunna sprutmåla objekten så att ytan blev perfekt. Ingen rinning, ingen apelsinhud, utan perfekt. Som dagmamma att kunna aktivera barnen och försöka lära dem något vettigt på dagarna, som restaurangbiträde att möta gästerna på ett positivt sätt så att de gick från restaurangen nöjda. Det jobb som var svårast att känna stolthet i, var jobbet som socialsekreterare. Där styrde lagarna åt ett håll man inte alltid ville gå, och man var tvungen fatta beslut som stred mot vad man själv tyckte och ville. Men åh vad jag lärde mig mycket genom det jobbet åxå. 


Mitt nuvarande jobb är fantastiskt på många sätt. Framför allt att jag får jobba med Pernilla och Mattias varje dag. Jag har varierande arbetsuppgifter, och har fått lära mig en stor del av de uppgifter som förekommer, allt från ordermottagning, märkning och paketering, div annat kontorsjobb som inte ens går att beskriva kort (men det är rätt komplicerat .. fniss) samt konditorijobb. Det är utvecklande som människa att få lära sig nya saker (även om man ibland tänker - jisses, det här kommer jag aldrig att lära mig, fniss)


Nä, nu ska jag hänga bort morgonrocken och dra igång den här dagen. Det blev först 2 timmars sömn, sen lyckades jag somna om och sova nästan en hel timme till. Jag är redo för fredag :)  


Ha en härlig dag. Fyll den med nåt värt, och du ..... du vågar Hoppa!!! 


Gomorron

 

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards