Alla inlägg den 12 augusti 2015

Av maria tafvelin - 12 augusti 2015 21:18

Jag blir så jävla trött ibland.   Många av mina vänner på facebook har länge hävdat att de gillar olika, att de aldrig dömer . De har delat MASSOR med både artiklar och sidor som handlar om att : Döm ingen, de osynliga sjukdomarna har du ingen aning om, eller: Gå en mil i mina skor innan du dömer mig, eller: Var snäll mot din nästa, för nästa gång gäller det Dig. 

Efter "Ikea-morden" känner jag att jag faktiskt fått nog, och kommer förmodligen att radera en och annan "vän". Helt plötsligt behöver man inte alls gå en mil i någon annans skor. Helt plötsligt så är det helt ok att fullständigt utan fakta, döma någon. Helt plötsligt gillar man inte alls olika, eller åtminstone inte DE olika ... för NU plötsligt är rasismen så synlig som aldrig förr. NU plötsligt, tar man verkligen fasta på att gärningsmannen inte är SVENSK. Det handlar inte om en människa längre, utan EN ICKE SVENSK.   Precis som om lösningen vore att skicka bort ALLA som inte är SVENSKAR, så är vi kvitt problemen med mord. Jamen .... SKITENKELT !!!! Eller??? ÄR det verkligen så??? och .... jag vet inte hur mycket NI vet om bakrund. Jag har ju ingen aning om hur många mil NI har gått i förövarens skor .... men nog måste det vara bra många mil, eller? 


VAD driver en människa till att begå dessa, helt vansinniga och oförståeliga handlingar? Vare sig det gäller att :

- Köra i fyllan

- slå sin partner

- ta sitt liv

- misshandla en okänd

- misshandla en känd

- sabotera

- stjäla

- misshandla sina barn

- våldta

- råna banker

- göra inbrott

- misshandla djur

- mörda


Listan kan göras lång. VAD driver en människa till att göra detta?   VAD??? Söker vi ens svar på frågorna?   Nej, det är ju lättare att säga: Ut med packet, som om Asylsökanden och invandrare var de onda, och blev vi bara av med dem, så ordnar det sig. Det kan jag garantera - det gör det INTE! 


VAD driver en människa som nyss fått avslag på sitt uppehållstillstånd? 

Vad driver en människa som ....  Kolla listan ovan. 

skulle DU gjort ? ... kolla listan ovan. 


Nej, naturligtvis inte. DU är ju inte desperat. DU har ju andra lösningar.   DU skulle ju aldrig någonsin !!!!!   

Men, du gillar olika???   DU har empati???   DU kan sätta dig in i hur andra tänker, känner ... lever???  


Nej, jag kan inte heller förstå HUR .... däremot så förstår jag att det är något som gått helt fel. Det är något som blivit fulltständigt tjorv. Sjukdom, trauma .... vad vet jag? Vad gör vi åt det?   


Det första vi måste göra, är att öppna ögonen och se att det inte bara är invandrare som gör ovanstående (se min lista) Det handlar om Människor, inte nationalitet. Det finns våldsmän inom alla nationaliteter. Det finns offer inom alla nationaliteter.   Lösningen är INTE att skicka ut alla invandrare. Lösningen är att hjälpa alla människor. 


Hjälpa alla människor som mår dåligt. 


Hur gör vi det?


Ja inte fan hjälper det att vara fientlig och att dela invandrarfientliga inlägg. 


Öppna ögonen och se att dessa problem finns i ALLA nationaliteter, över hela världen.  Människor mår dåligt av olika orsaker, över hela världen. Sluta slå dig för bröstet och skylla på invandringen. Sluta be mig gå en mil i dina skor, när du inte ens har tankeverksamhet nog att förstå det jag nyss skrivit. 


Ghaaa. 



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards