Alla inlägg den 20 augusti 2015

Av maria tafvelin - 20 augusti 2015 04:24

Klockan är 4.25 och jag hade svårt att fatta att det var sant, när väckaren ringde kl 4. Nu när jag står här i mitt supersöta kontor och dricker kaffe och klipper med ögonen, går min tanke till Pernilla och Mattias som börjar jobba 4.45 , (alltså en timme tidigare än jag gör den här veckan) ....... och de börjar den tiden VARJE DAG, vecka efter vecka, månad efter månad, i två års tid. Den största delen av den tiden har de jobbat till MINST kl 19 varje dag åxå. Nu kanske ni förstår varför jag inte klagat på värmen den här veckan. De har en hel veckas semester och hittade av den vecka som är allra soligast och varmast. Det unnar jag dem!


Igår efter jobbet blev det en sväng med hundarna, sen kom Julia hit. Julia är en ung tjej från Burträsk jag träffat på flera kurser jag haft. (Hon har åxå en staffe)  :)   Jag har gett henne ett och annat tips som visat sig fungera alldeles ypperligt. Vi satt i lusthuset här på gården några timmar och pratade agility och kurs framför allt, men hann även med annat hundprat. Hon sa nåt som jag tog fasta på. Vi pratade om det här med att verkligen Förstå hur man ska förenkla allt kring hunden, och inte göra allt så svårt för sig. Ofta gör vi det så komplicerat och försätter oss i situationer som skapar mer konflikt än nåt annat. Vi kan ta ett exempel: Du har varit ute med hunden på promenad (eller aktivitet) När ni kommer in,  kutar hunden runt som en galning och har svårt att varva ner. Sånt här sker nog ofta hos hundägare, se situationen framför dig. Hunden rusar runt, skäller, kutar upp i soffan så soffkuddarna sprutar åt alla håll, fortsätter in i nästa rum och välter allt som kommer i dess väg. Du står där, mitt i kaoset och försöker få hunden att ta det lugnt.  Eller, det kommer någon, hunden blir som tokig, hoppar, skäller, vägrar lyssna när du i allt högre tonart försöker få den att sluta. Ofta slutar de här situationerna med att Du är genomsvettig och frustrerad, och hunden slutar inte förrän den själv vill. Såna här situationer hör jag ofta hundägare vill ha hjälp me, hur de ska träna bort. 

Träna bort?


Sätt koppel på hunden. När ni kommer in från promenaden, ta inte av kopplet. Gör som Julia, knyt kopplet runt midjan och ställ dig och diska. Ni slipper hamna i konflikt, och situationen som uppstått tidigare, uppstår inte längre. Det här går att applicera på massor med "problem". 

- Men, säger många .... då lär du ju aldrig hunden.

- Jo säger jag, det är precis vad man gör. Man lär in en ny vana. 


Många skriver eller ringer, och ber om hjälp i olika situationer där de inte vet hur de ska nå sin hund, och "träna bort" vissa beteenden. Jag ger ofta tips som är lika enkla som geniala, och som handlar om att på ett enkelt sätt ge nya vanor. 


Ok. Nu är klockan 4.45  Det tog så lång tid att skriva det här inlägget så nu måste jag skynda mig ut med hundarna. Fasen ... just som det började bli intressant :)


Igår afton kom Hannah och Robban hit. De hade med sig hämtmat från Thai-restaurangen, som vi åt i lusthuset, sen körde vi lite agility innan det var dags att gå in och titta på Idol. Pernilla och Mattias kom tillbaka med min bil. Vi kastbytte i måndags ... eller om det var i tisdags... då de skulle köra en himla massa grejer och behövde en stor, stadig bil med kula. Jag har faktiskt saknat min plåtkompis, då Pernilla och Mattias gamla Golf INTE har någon direkt körglädje inbyggd. Den är så sjukt tungstyrd att jag blev helt matt efter första svängen. Armträning i flera dagar, DET har jag haft ... fniss. 


Nä jädrar, nu måste jag dra på. Ha en BRA dag, fyll den med nåt värt!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards