Alla inlägg den 15 januari 2016

Av maria tafvelin - 15 januari 2016 18:35

Kan du tänka dig att vara anställd på ett företag där du jobbar i 15 år. Du jobbar övertid minst 3 kvällar i veckan. Du trivs varken med chef eller arbetskamrater, du kanske till och med blir mobbad på arbetsplatsen. Du får aldrig höra att du gör något bra, tvärtom, du ligger efter dina arbetskamrater. 


Du blir aldrig bjuden på firmafesterna, och kommer tillfällen när arbetsresor erbjuds, så har du inte råd att åka, även om du ville. 


Du kan inte säga upp dig, det går inte. Du kan iofs inte bli sparkad heller. Du är fast. FAST. Du kommer inte undan. 


Skolan. Det är skolan jag pratar om. 


Tänk dig att dina föräldrar måsta jobba båda två, och lämnar dig på dagis, eller hos dagmamma. Du trivs inte. Du måste ändå vara där. Fritids och skola följer. Du hänger inte med i undervisningen, men det finns inte så mycket hjälp att få. Du blir mobbad av klasskompisarna .. har ingen att vara med, varken på skolan eller på fritiden. 


Du VILL inte gå till skolan ... men du måste. Du har inget val. 


Läxor, tre dagar i veckan. Du hänger inte med på lektionerna, för du förstår faktiskt inte. Du fattar inte matten, du hänger inte med i svenskan .... grammatik är svårt. Lärarna tar lixom ingen hänsyn. ALLA ska KLARA det här tempot. Övertid - ja, läxan. Läxan ska göras. Förstår inte. Har ingen hjälp. 


Vill säga upp sig. Får inte. Man FÅR inte säga upp sig från skolan. Det går inte. Skolplikt. 


Alltså. Det är egentligen HELT sinnessjukt vad våra barn och ungdomar tvingas gå igenom. JO, jag säger TVINGAS, för de har inget val. Det finns ytterst lite individanpassning. Det är bara att mangla sig igenom grundskola, gymnasie, och helst åxå universitet .... för att BLI något. För att få ett jobb. Ett jobb, med fastställda timmar, begränsat med övertid (åtminstone lön enl. övertidstabell)  arbetsmiljökrav, möjlighet och rättighet att säga upp sig .... alltså .. barn och ungdomar lever under så mycket hårdare krav än vi vuxna .... och ändå är mycket av samhällets regler skrivna efter hur vuxna har det. Är det vettigt?


Utmattningsdepression, utbrändhet, mobbing på arbetsplatsen, trakasserier, övertid, mertid, komptid, medarbetarsamtal, rättigheter, schema, medarbetarsamtal, lön, löneförhandling ...  känns som att det bara hör till vuxenlivet. Visst ska barn gå i skolan ... men .... lever de inte under vuxna regler? varför?


Tjing så länge





Av maria tafvelin - 15 januari 2016 06:55

Fredag morgon. Jag är inne på första koppen. Hundarna snarkar och sover. Paddy flyttade sig till nya soffan under natten och jag förstår honom. Jag har hostat nåt så fruktansvärt, och han ligger ju precis vid (på) kudden, så han blev väl less att jag höll honom vaken. Alltså, den här hostan!!! På dagarna går det hyggligt, även om man givetvis får hostattacker då åxå ... men nätterna!  Nåja, NÅN gång kommer det ju att gå över, precis som allting annat :)


Nåt annat som blivit lite värre, är Cornelis pinkande. Alltså, skurmoppen och hinken har ständig jour om vi säger så. Han GÅR bättre, men har sämre håll. Så kan man sammanfatta det. Hoppas det vänder snart med Det åxå 


Idag är det 6 minus och det snöar. Det har kommit mycket snö de senaste dagarna, och tankarna går till en av mina grannar, mamman till de 6 barnen .....   När jag var ute med hundarna på isen i måndags, så var hon där och handskottade upp en hockeyplan. Jädrar va hon jobbade. Hon slet som ett djur i ett par timmar, men hennes barn blev överlyckliga. Vafasen, nu är det ju fullständigt igensnöat! Hon skulle haft en liten traktor att skotta med :)


Hoppas det är lika milt på söndag, då blir det sparkturer och utevistelse på isen, då jag är ledig :)


Oj, kom precis in från morgonpromenaden och ser att jag aldrig skrev färdigt. Sätter punkt här och önskar Dig en härlig fredag :)


Fyll dagen med nåt värt. Den kommer aldrig tillbaka :)

Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards