Alla inlägg under januari 2016

Av maria tafvelin - 1 januari 2016 10:58

Första dagen på det nya året. Nya, friska, fräscha 365 dagar att fylla med värda grejer :)  Låt oss börja redan NU !


Men, innan jag börjar, försöker jag på något sätt summera 2015. Det har hänt så mycket roligt, och det har även hänt mindre roliga saker, precis som livet är alltså. För min egen del känner jag att det viktigaste är hur man hanterar saker, hur man bemöter händelser runtomkring sig. 


Jag ska redan nu säga att jag INTE menar att man ska hantera eller bemöta tragedi med ett leende, inte bemöta sorg med en klackspark - tvärtom.  Man måste inse att, som exempel, sorg är sorg, och det är en process man måste igenom. Man hanterar sorg genom att tillåta sig att sörja. Man hanterar tragedier genom att inse att man inte kan vara "som vanligt" . Min egen ihopsnickrade teori är, att när man inser det, så är det lättare att hantera och bemöta, även svåra händelser. 

Det är mycket som hänt ute i världen under 2015. Speciellt under senare delen av året, har vi i Sverige åxå fått känna av baksidan av det liv många lever, därborta i länder vi inte har så mycket med att göra. Med det menar jag att det inte är semesterparadis som blivit förstörda av vatten eller torka, utan det är länder som förgör varandra pga krig och hat. Nu söker dessa människor hjälp, både här och i andra länder. Många vill inte ha med dessa människor att göra, och vill att de återvänder hem. Hem till krig och död. 


Hur detta ska lösas, vet jag inte. Har vi möjlighet att hjälpa alla dessa människor som kommer? Många säger: vi har inte resurser. Hur det kan komma sig att vi i Sverige inte skulle ha resurser, det tycker jag låter konstigt. Resurser har vi nog, men vi har inte strukturen (ännu) att ta hand om dessa situationer. Pengar finns det gott om i det här landet, det är prioriteringen som suger. Om det är någon som missat att se det, så har de svaga här i sverige, varit svaga länge, det har sparkats på dem i många år. De starka, rika, har blivit ännu starkare, och ännu rikare. Robin Hood, fast tvärtom. Nu säger jag inte att man ska sparka på de rika, säger bara att man kan öppna ögonen och se att det VISST finns pengar och resurser, prioriteringen däremot, är snedvriden. 


Hur detta ska bli under 2016, vet jag inte. Vad kan JAG göra?   Jag ska se till att fortsätta rösta på ett parti som värnar om den lilla människan, som kämpar för alla människors lika värde, solidaritet, medmänsklighet. Det är vad jag tänker göra, hur jag tänker hantera detta. 


2015 var för mig ett superroligt år. Det händer ständigt något kul faktiskt. Tittar tillbaka i bloggen och läser lite här och där, och jädrar vad jag får skratta, fnissa och le stort. Kollar på foton tagna under året, och blir alldeles lycklig och varm. Visst har det varit stunder av gråt, oro och förtvivlan åxå, men det vore ju konstigt om det inte skulle ingå sådana händelser under ett helt år. 


Igår, nyårsafton, fick jag in nya supersnygga spisen som jag fick i 50-årspresent av barnen m respektiven. Jädrar så snygg den är!

 

Hundarna blev åxå impade :)


Efter att ha fått in spisen, varit och handlat, varit ute med hundarna, ofta men korta rundor så skred jag till verket och började med min nyårsmeny. Till förrätt var det spenat- och fetaostpaj

 

Medans den stod och gottade till sig efter gräddning, tog jag en dusch och klädde mig fint. Efter förrätten, som smakade himmelskt, fixade jag med äppel- och potatispuré, medans reninnanlåret låg i ugnen. Kokade en rödvinssås och rostade ett par skivor bröd.  

 

Waow så gott det var !!! 


skålade med bästa kompisen Annica via mms

 

Såg på nyårstalet med Marlena Ernman, tycker hon är cool :)   


Det brändes av några fyrverkerier från kl 16, men allt gick faktiskt bra ända till kl 21. Då var det nån dåre här på gården som drog iväg en salva. Då brast det för Cornelis. Tack och lov söker han ju trygget i knät då han blir rädd, och jag höll honom så hårt att jag faktiskt nästan fick ont i armarna. Men, det hjälper. Hade honom lindad, men det räckte inte när det kom så nära som ute på gården. Men, så länge det hjälper att hålla honom hårt, hårt, i knät, så funkar det. Tur att inte alla de andrahundarna åxå var tvungna bli hållna hårt, hårt i knät :)


Kl 22 gick jag ner med allihop och hoppades att de skulle kissa. Paddy och Cornelis vägrade, men det kändes inte som någon big deal. När jag skulle gå in, kom ett gäng i taxi. Det var barnen till grannen mitt under mig. Jag har ju träffat dem tidigare. Det blev en stunds pratande i trappen, de ville klappa hundarna :)  Jag blev riktigt förvånad, då Milo faktiskt hoppade upp till mannen i sällskapet. Han fick en ny kompis :)


Kl 01 kröp vi isäng. Det smällde en del, och Cornelis ville ligga På min mage. Jag låg och höll om honom, det blev korta andetag... han är tung .... fniss.  När han slappnade av, la jag ner honom vid min sida, och han sov som en stock. Det gjorde alla :)


När jag klev upp i morse och gick in i köket fick jag en chock. Hur många gäster hade jag igår? Med tanke på hur det såg ut på diskbänken, så måste det ha varit 8-10 pers i alla fall .... fniss


Morgonrundan promenerad, kaffet drucket .... klockan är mitt på dagen .... det blir nog inte så många knop idag. Inte för att jag är bakis, utan för att idag är en mys-dag. Jag ska i lugn och ro ringa in det nya.  Jag ska ta och formulera några mål för 2016. 


Ring ut det gamla, Ring in det nya!


Vi ska, både tillsammans och var för sig, fylla det nya året med värda grejer. Om du har det tungt min vän, ska jag hjälpa dig med något värt. 


Tjing så länge :)

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards