Alla inlägg den 13 april 2016

Av maria tafvelin - 13 april 2016 07:35

Onsdag morgon. Perkon puttrar och hundarna sover. Samma rutiner som vanligt alltså. Tänk vad många saker som går på rutin, som ser likadana ut varje dag ....om rutinerna ruckas blir det nästan tufft att få dagen rätt. 


Jag tänkte på det igårkväll när jag satt framför tvn. Man är som en gammal ko. Minns tillbaka till när jag var liten, hos mormor och morfar. De hade jordbruk och typ 13 kor (på den tiden behövde man inte ha fler för att överleva) När korna varit ute på dagen och skulle in, behövde man bara öppna ladugårdsdörren och ropa så kom de. En efter en gick de och ställde sig på sin plats. Det hände någon gång att någon yngre förmåga slirade in i någon annans bås, men då blev det lite bråk. Det gick inte för sig att ställa sig på någon annans plats. 


Min gamla soffa var ju nersutten på Ett ställe, för att jag ALLTID satt på samma plats. Det tänkte jag undvika med den här soffan, så jag försöker sätta mig på andra ställen ... men det är faktiskt inte lätt. Vanans makt är stor. Så är det ju tex i fikarummet på de flesta arbetsplatser åxå, alla har sina givna sittplatser. Kommer en nyanställd eller en praktikant och bara sätter sig .... då kan det bli svårt att fika för den som miste sin vanliga plats :)


Hundar är ju som gamla kor de åxå, upptäcker rutinerna supersnabbt. De lär sig snabbt promenadrundan, när man ska vika av, när man tar höger, när man tar vänster. De lär sig snabbt vilka morgonrutiner som gäller, vad som gäller efter promenaden på aftonen, när de ska få mat. De vet exakt hur rutinerna ser ut minuterna innan man ska gå isäng, så samtliga hoppar upp i sängen på sin egen plats (utom Cornelis som kommer och ställer sig nedanför, så jag får lyfta upp honom) 


När jag går och ställer bort kaffekoppen för att sedan gå och hänga bort morgonrocken, då vaknar hundarna. (Molly blundar hårdare, då hon gärna vill ligga kvar i sängen lite extra länge) och när jag klär på  mig ger jag signal till hundarna att det är dags att kliva upp. 


Snart har jag druckit mina tre koppar och det är dags att veva igång dagen. Jag börjar kl 11.30 idag, på mitt klackeskojobb, sen ska jag på wallins ett par timmar i afton.  Ha en fin onsdag. Fyll den med nåt värt!

Gomorron!

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards