Alla inlägg den 6 maj 2016

Av maria tafvelin - 6 maj 2016 14:28

18 grader. Kan det stämma att det inte är varmare? Helt plötsligt litar jag inte på min pm - personliga meterolog (telefonen)  Jag skulle gissa på 23. Minst. Slutade ju jobba mitt på dagen idag. Hem, ut med hundarna, och nu står jag här och, som sagt, ifrågasätter gradantalet. Träffade en granne nere vid lusthuset. 

 -Det blev sommarvarmt, sa jag

- Jo, så skönt med värmen, men vi gör väl bort sommaren nu, svarade hon med bister uppsyn. 


Det här har jag funderat lite på genom åren. Varför tillägga nåt negativt, istället för att hejda sig efter det positiva, och istället bara njuta. Alltså, såvida man njuter av värmen,  Typ-

- Jo, så skönt med värmen !!!!  Utropstecken, glada miner, leende från öra till öra, gosa ner sig i solstolen och bara njuta. 


Jag tror att många har svårt att njuta av nuet rent generellt faktiskt. Många har åxå tendens till att leta efter det negativa, både hos andra människor och när det gäller händelser. Kanske inte så stora negativa saker alltid, men även små negativa saker gnager på glädjen. Helt i onödan många gånger. 


Jag berättade ju häromdagen att min videosnutt från där jag var i skogen med Kelly och Molly, fick rätt mycket negativa ordalag från paragrafryttare. Ja, jag kunde nog inte bry mig mindre, jag tar inte ens åt mig. Det var dock någon som kommenterade:

- Tänk att det ska finnas glädjedödare som bara letar fel. 


Jo, letar fel gör de ... men MIN glädje kan ingen döda genom korkade uttalanden. Så skör är inte min glädje. Visst kan jag påverkas en liten stund, men då jag VET att den som uttrycker sig korkat, inte har sanningen och bilden klar för sig, så spelar det faktiskt ingen roll. Jag tar helt enkelt inte åt mig. Den glädje och ro jag kände på den skogspromenaden .... den återupplever jag varje gång jag tänker på den, och varje gång jag ser videon. 


Jag har så många gånger, åtminstone de senaste åren, fått frågan:

- Hur kan du vara så oerhört positiv jämt?


Det är lätt när man tränat på det några år. Tränat på att glädjas åt det man har, inte jämföra sig med andra, inte missunna andra, vara stolt över sig själv och det man åstadkommit/åstadkommer, även om det inte är stordåd. Det är lätt när man hindrar sig själv från att tänka negativa tankar, både om sig själv och andra/annat. När man lixom tränat in tänket att vara positiv, då rullar det bara på av sig själv :) 


Dessutom, som ett ps. kan jag berätta att jag inte ALLTID är jättepositiv. Idag har jag faktiskt varit lite stingslig. Fniss. Eller ... ja ... inte så att någon har märkt det tror jag ... Äh, jag kanske inte ens märkt det själv, det är mest när jag tänker på det såhär i efterhand som jag kan bli lite irriterad. Hahahahahaha. Därför slutar jag tänka på det nu, och fokuserar på annat. 


Har ni vägarna förbi Fridas café i Byske, idag eller i morgon. Köp helgpåsen!!!! Jag är så sjukt nöjd med innehållet, så det kan ni aldrig ana. Idag har jag ju jobbat på Wallins Kafferepet, men i morgon jobbar jag på Fridas, och då ska jag KÖPA en helgpåse med mig hem. Jag längtar redan :)


NU ska jag småfippla lite. Finns alltid nåt kul fippel att pyssla med :)


Tjing så länge

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards