Alla inlägg den 12 juni 2016

Av maria tafvelin - 12 juni 2016 12:55

Besökte Carina på Auroragården häromdagen. Hon är fantastisk. Hon har en liten handelsbod och säljer lokalproducerat.  Kolla in hennes hemsida här : http://xn--auroragrden-38a.se/

När jag rullade in på gården, kom hennes hundar springandes för att möta upp. Det gör de alltid. De går lösa på gården och håller uppsikt över kaninerna och fåglarna som åxå bor där.  Att rulla in på gården hos Carina, Auroragården ... känns lite som att kliva tillbaka i tiden. 


Efter att ha hälsat på hundarna ser jag Carina komma gående från ladugården. Hon ser ut som en gammeltitens bondmora. Lite sådär grovhuggen, med ett leende, både stort, varmt och väderbitet. Vi hade bestämt vilken tid jag skulle komma, och när hon kom emot mig sa hon:

- Jag sitter och mjölkar, men vet ju att hundarna talar om för mig när du kommer, sen fyrade hon av det där varma, väderbitna leendet igen. Carina mjölkar för hand. Det älskar jag, och i minnet går jag tillbaka hyfsat många år i tiden, när jag fick lära mig att handmjölka hos mormor och morfar. Jag minns när de fick in mjölkmaskiner .... fy farulen så konstigt det kändes. 


Vi pratade om nutidens samhälle, jag och Carina .... (som vi alltid gör när jag kommer dit ... fniss)  Det var ju väldigt aktuellt häromdagen att prata om just samhället, och var vi hamnat, eftersom många i länet stod utan el, efter den enorma blåst som varit. 


- Om gränserna till landet blir stängda, hur länge klarar vi oss? 

- Om någon får för sig att kapa ner mobilmasterna, hur länge klarar vi oss?   Många sköter i princip det mesta via mobilen. Jag pratade med en på fredagen, som blev utan ström på onsdagen. Ingen el, inget vatten. Mobilen strömlös. De hade tur som ägde bil, och kunde börja åka runt för att få tag på vatten till djuren främst, men även besöka vänner som INTE blivit strömlösa, för att ladda mobilen. 


Hur många dagar klarar vi utan att butikerna har mat? 


Sätter vi all tillit till att mat finns på ica eller coop, och därför inte behöver anstränga oss mer? Hur många bönder har måst lägga ner sin verksamhet för att vi tar in produkter från utlandet?   Om gränserna stängs och inga produkter/livsmedel kommer in, vad gör vi då?


Vad kan VI göra åt det här? 

Ja, framför allt att handla svenska produkter så långt det går. Stötta de svenska bönderna, och de producenter vi har lokalt. 


Det är egentligen de senaste åren jag verkligen förstått det här. NU fattar jag. Tidigare gick jag i princip efter plånboken. Irländsk köttfärs billigare, då köper jag det. Nu tänker jag : Har jag inte råd med svenskt kött, så blir det annan mat. 


Tänk om det fanns fler som Carina på Auroragården. Då skulle nog världen se annorlunda ut. Det är jag säker på. 


Efter morgonpromenaden idag, fipplade jag lite, hämtade och lånade ut mina rallylydnadsskyltar, hade päls- och klovård på Milo, tog en solorunda med Paddy och en "arbetsrunda" med Cornelis. Strax lunch, sen lite fler rundor.


För ett par minuter sedan fick Cornelis ett sms från djurkliniken i Öjebyn. De hälsar honom välkommen till fysioterapeuten :)  Det ser jag fram emot. 


Nu ska jag laga till nån lunch. 


Tjing så länge



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards