Alla inlägg den 25 juli 2016

Av maria tafvelin - 25 juli 2016 21:50

Måndag och ledig dag. Varmt som i helvetet redan på morgonen, så morgonrundan gick bara bort till kanotudden och tillbaka, då Paddy visade tydliga tecken på att det var alldeles för varmt för honom med 27 grader. När vi kom hem från morgonrundan gjorde jag något jag inte minns att jag gjort tidigare .... eller, jo, kanske sommaren 2014, då det var olidligt varmt hela sommaren .... jag drog ner alla persienner. Så, har levt lite som i mörker hela dagen ... fniss  Var förbi på Walles och kollade med Pernilla vad som förväntas av mig de kommande dagarna, då jag ska vara stand-in för henne. Jag är fullt medveten om att jag absolut inte kan göra allt hon brukar göra, och det är hon åxå medveten om, så hon har jobbat som en dåre, mer än vanligt, för att vara säker på att jag hyfsat kan ro iland de kommande dagarna då hon är borta. Äh .... hur mycket fel kan det bli tänker jag :) :) :) :) 


Kl 19.30 skulle jag och Hannah  mötas upp på RackArena för andra tillfället på Noseworkkursen. Milo har sovit här i helgen, så jag skulle ta med honom dit och Hannah skulle köra direkt från stan, vilket blir mycket närmare för henne. 18.30 insåg jag att det var 28 grader varmt, borta på RackArena var det enligt färsk uppgift, 32 grader. Jag fattade då ett beslut om att jag INTE kunde sätta hundarna i MIN bil, då jag inte har någon AC i bilen. Ringde Hannah, och de har AC i BÅDA sina bilar hon och Robban, så det beslutades att de skulle komma och hämta mig, Molly och Milo. 


Typ 19.20 rullade de in på parkeringen, vi hoppade in jag och hundarna, vi körde ut från parkeringen, upp på vägen, hann bara dit, så började det lukta nåt kopiöst, och ryka ofantligt under huven. Pallnit, ut ur bilen ..... va i helvete är det som händer???

 

 Robban fick upp huven för en första bedömning. Ser ut som nån kylarslang gått väck, typ. Körde tillbaka bilen på parkeringen och kände förtvivlan stiga. Hur gör vi?  Lasta in oss alla i Min bil, som bara har Ett passagerarsäte (lastbilsreggad) så att någon skulle måsta ligga där bak med hundarna (Lilly var åxå med) det var helt uteslutet. Att använda min bil till att frakta hundar i den värmen, nej, det går bort, det var ju därför de skulle plocka upp mig överhuvudtaget. Ringde Susanne, instruktören, och berättade historian. Hon berättade vad kvällens övningar skulle vara, så jag och Hannah körde ett eget kurs-pass ute på gården, medans Robban kikade över bilen lite mer ordentligt. (Det visade sig vara AC:n som pajat och gasen läckte ut, därav lukten)


Då jag ju gick lite drygt halva nosework-kursen med Cornelis, så visste jag vad Susanne pratade om när hon sa att de skulle köra igångsättning och stolövningar. Perfekt, jag och Hannah körde det med Milo och Molly. Milo fortsätter att imponera. Molly var både lite övertaggad, och varm, så jag körde inte så länge med henne. 


När vi noseworkat klart, tog vi med Lilly ner till vattnet och Robban körde lite vattenapport med henne. Hon är jätteduktig :)   Vi gick upp igen efter en stund och Robban fortsatte klura över bilen. Till slut sa Hannah: Mamma, du FÅR ju gå upp. Ja alltså, jag måste ju gå ut med de andra hundarna sa jag, och sen gick jag iväg för att hämta Paddy och Kelly. När jag kom fram till porten och slet i dörren, upptäckte jag att klockan var såpass mycket att porten var låst. 


För att sammanfatta slutet av det hela, så fick jag skjutsa hem Hannah, Robban, Milo och Lilly. Hannah  satt där bak i lastutrymmet och klagade över att det var kvavt, hela vägen in till stan. Och jo, jag vet att det blir jädrigt kvavt där, och då hade ju den värsta värmen försvunnit. Nu är det "bara" 23 grader och jag kom hem för en stund sedan. 


Det blev aldrig någon middag här. Det var ju så jädra varmt, så jag körde en Pre-middag

 

Hade tänkt grilla när jag kom hem från kursen, men eftersom det blev som det blev, så blev det för sent att starta grillen kände jag. 


NÄmän .... Nu blev den här dagen på det här sättet .... fniss. men man börjar ju undra .... vad beror det på 


Säg vad beror det påååååå, Gud fader som i himmelen bor, kanske vill ha det sååååå   


Gokväll

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards