Alla inlägg under juli 2016

Av maria tafvelin - 13 juli 2016 07:29

Onsdag morgon. Första koppen drucken. Idag jobbar jag på Wallins och börjar kl 10. 


Jag var och köpte mig en grill häromdagen, en sån där bordsgrill som man får ha ute på balkongen. Jag har redan hunnit grilla flera gånger :)

       

så himla smidigt och gott :)


Igår hade jag bokat tvättstugan, och upptäckte nåt riktigt roligt när jag kom dit. Jag brukar alltid dubbelkolla så att jag verkligen har bokat den dag och tid jag trodde, innan jag matar in tvätten i maskinerna.  Gjorde så även nu. Kollade på tavlan, japp, min kolv satt på den 12:e, men hann tänka- ÄR det verkligen den 12:e idag? Kikade i den almanacka som sitter uppe bredvid tavlan

 

Hahahahaha, det är första gången jag varit med om att en almanacka snurrat ihop dagarna fullständigt, snacka om kort-vecka :)


Det har varit ett helt gäng varma och soliga dagar nu. Ser ut att ska regna hyfsat många dagar i streck nu framöver, tur jag har mitt supersmarta paraply, och mina tejpade gummistövlar ... fniss. 


Nä, om jag skulle ta och dra i mig det sista kaffet och väcka hundarna. Vispa igång dagen helt enkelt. Ha en riktigt fin onsdag, och gör smarta val. Fyll dagen med värda grejer!


Gomorron

Av maria tafvelin - 9 juli 2016 06:41

Lördag morgon. Bästa dagen :)  Hundarna sover än, inne på kopp nr 2, har ögnat igenom Norran på nätet. 


Igår, efter jobb och hundpromenad i lätt regn, blev det lite småfippel med städning och div andra roligheter. Kring 16.00 ställde jag mig i duschen, tänkte det kunde vara lite småkul att ta på fina klänningen och laga nån god mat. Nu var bara kruxet att när jag vred på vattnet, så kom inget vatten. Inte en droppe. Nähäpp. Klev ur duschen igen, provade vrida på kranen i tvättfatet .... lika torrt där. På med morgonrocken och ut i köket. Nope, inte en endaste tendens till att få vatten ur kranen. Ehh .... ok?  Vadan detta? Gick in på Riksbyggens hemsida och försökte leta om det fanns något skrivet om att det var nåt fel eller så, men hittade inget. Nåja, jag fipplade med annat en stund, gick och kollade med jämna mellanrum ifall det möjligen kommit igång, men icket. Kl 17 ringde jag Riksbyggen. Det dröjde bara ett par minuter så rullade Riksbyggsbilen upp framför porten. Jag kikade ner från balkongen och sa: är du här för vattnet?

- jo, sa han, är det fortfarande borta?

- Ja.

- någon som håller på att renovera, vad du vet?

- jo, längst ner där, sa jag och pekade, håller det på att flytta in en ny, men om de renoverar vet jag inte

- Jag knackar på där och kollar, sa han.


Efter några minuter knackade han på dörren och berättade att jo, de hade stängt av vattnet för att de höll på med något i lägenheten. 

- Men, vafan, de kan väl inte bara stänga vattnet utan att meddela?

- Nej, det får man egentligen inte göra, de måste ringa in det till Riksbyggen åxå, men det hade de inte heller gjort. 


Jag blir ju nästan aldrig arg nuförtiden, eller, arg blev jag väl inte heller, men hyfsat irriterad. Men, som Hannah sa när jag berättade för henne i telefon

- Du får vara glad att du inte hann tvåla in dig och schamponera upp håret och att vattnet tog slut precis då. 


Hahaha, jo det har hon rätt i. Hade jag fått sitta intvålad, med schampo i håret, i 1.5 timmar utan att få skölja, DÅ hade jag nog på allvar blivit lack, kanske till och med gått ner och ifrågasatt förståndet på idioten längst ner.


Nä, nu har jag svept i mig mitt morgonkaffe och ska hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Det regnar inte nu, det är 13 grader. Perfekt promenadväder :)


Ha en Fin Bästa Dag, och fyll den med värda grejer! :)


Gomorron

Av maria tafvelin - 6 juli 2016 07:59

Onsdag morgon. Står i mitt supersöta lilla kontor och dricker dagens första kopp. Vet ni, igår fick jag bekräftelse på att jag kommer med på kurs. YEYYY !! :)   Jag ska gå Noseworkkurs med lilla Molly :)

 

Hannah ska gå med Gullefjun :)  Det blir superkul. Kursen börjar den 18:e i denna månad, kl 19.30  


Undrar om det är sånt här de kallar regnperiod i andra länder. Det har regnat x antal dagar nu, och ska fortsätta en vecka till vad det ser ut som ... Måste se till att blomkrukorna blir dragna mot väggen på Fridas, så att inte blommorna drunknar. Idag ska jag dock jobba på Walles. Rulla ca 1000 chokladbollar bland annat. Men, vi brukar ha kul när vi står och jobbar tillsammans jag och Pernilla, så det ser jag fram emot :)


Nä, nu ska jag lite snabbt hiva i mig kaffet, hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Det verkar inte regna just NU, men jag tar nog med mig mitt nya supersmarta paraply, om utifall att. 


Ha en fin onsdag, fyll den med nåt värt! Ta vara på varje skratt och  minnesvärt ögonblick. 

Gomorron

Av maria tafvelin - 4 juli 2016 07:53

Måndag morgon. Jag är ledig :)  Idag blir det städdag, och aglitydag. Jag ska ställa upp agililtybanan ute på gården tänkte jag.


När jag öppnade kylen för att hälla lite grädde i dagens första kopp, såg jag nogot en påse som jag faktiskt undrar vad det är. Har JAG köpt det där, tänkte jag i samma veva som jag stängde kylskåpsdörren. Äh, får påbörja en utredning efter morgonpromenaden. 


Jag tänker åxå påbörja en utredning kring det här med nytt golv i min supersöta lägenhet. Jag ville ju ha matta, men får ingen att lägga in den, det verkar vara för litet jobb helt enkelt. Ok. Då får det bli nytt klickgolv då. Vardagsrumsgolvet är en billig variant märker man, för det är rätt så förstört av Cornelis pinkande. Köks- och hallgolvet är av bättre kvalite, för det har stått pall för pinket. Nu blir det svåra att välja golv. Måste be Pernilla och Hannah om hjälp känner jag. 


Från det ena till det andra - Paddy verkar ha fått problem med analsäckarna. Han försöker kana med rumpan mot backen, men det går inte, han har för långa, stela ben, så han når lixom inte ner. HOppas få bukt med det innan det blir nåt elände  med det. 


Den här dagen för 5 år sedan, åkte jag in med Kelly till Gammelstadens djursjukhus i luleå. Hon hade blivit ormbiten 2 dagar innan, och blev hastigt sämre. Blodröd i ögonen och i huden, muskeldarrningar i hela kroppen, och öm i hela kroppen. Fy vilken resa det var. Jag fick åka via veterinären i Ånäset för att få smärtlindring, sen järnet till Luleå. När jag kom in där, mötte jag en veterinär som pratade knagglig svenska. Hon sa att prognosen såg dålig ut. Med detta ringande i öronen, fick jag åka hem. Jag ringde Pernilla och Hannah som mötte upp efter vägen så att jag inte skulle behöva åka hela vägen hem ensam. Den omtanken glömmer jag aldrig. Tack gode gud, repade sig Kelly och jag fick hämta hem henne efter 4 dagar. Det var 4 tuffa dagar. Tittar på henne där hon ligger under täcket, bara nosen sticker fram. I september fyller hon 10år. 


Nä, nu ska jag nog hänga bort morgonrocken, väcka hundarna och ta en morgonpromenad. Sen börjar projekt utredning och städning. Ha en fin måndag allihop! Fyll den med nåt värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 1 juli 2016 20:50

Kom hem från jobbet idag ....  uppför trappan med lätta steg, vispade fram nyckeln och öppnade. Tre oerhört glada hundar mötte mig i hallen, Molly med en av de nya leksakerna i munnen. Ställde bort det jag hade i händerna, kopplade hundarna, stoppade några hundbajspåsar i fickan och gick ut. Min tanke var att gå mellanrundan, dvs 4 km. Gick över gården, vek av ner mot tunneln .... där mötte jag en av mina grannar. En äldre dam i porten mittemot. Vi pratar alltid när vi möts, hon har haft hundar i nästan hela sitt liv, inte nu de senaste åren dock. 

- Jag ser att staffen saknas, sa hon. Det räckte för att tårarna skulle komma. 

Hon fortsatte: 

- jag förstår att du blev tvungen ta bort honom, jag såg att han blev sämre de senaste veckorna. 


Jag hann aldrig samla mig såpass att jag kunde prata då hon sa:

- Du vet att du gjorde rätt. 

Sen gick hon. 


Jag ändrade hastigt min plan, då jag inte ville gå den där promenaden längre. Jag lastade hundarna i bilen och åkte till RackArena istället. Jag kände att jag ville dit. Såhär i efterhand gjorde jag helt rätt. 

     

Jag gick runt i RackArena .... jag satt en stund i en knarrig trädgårdsstol .... sprang i kapp med hundarna ... körde lite agility med dem allihop .... grät lite ... men den allra mesta tiden var jag glad. Kolla på bilderna, kan man bli annat än glad! 


Fredag kväll. Strax ska jag koppla hundarna och gå kvällspromenad. I morgon börjar jag kl 9.  Hoppas på bra väder, glada gäster och att jag lyckas fylla även morgondagen med värda grejer. 


Gokväll.

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards