Alla inlägg den 6 augusti 2016

Av maria tafvelin - 6 augusti 2016 20:58

Lördag kväll. Sappar på tvn ... ska snart gå ut med hundarna på kvällspromenad innan det är dags att krypa isäng. Rubriken säger något tydligt ...  jag är jätteledsen när jag skriver det här ... men Aladdin, jag kanske inte är den Rätta för dig.

 

Aladdin är ingen svår hund Såå, och det handlar inte om att jag inte skulle ha tillräcklig kunskap ....  men ... han har en problematik som blir svårhanterlig för mig. Han har ett oerhört stort behov av att bita, riva, slita, döda (filtar, kuddar osv) och inte bara när han är ensam hemma, utan även när jag är hemma. När jag är hemma, hinner jag ju ofta stoppa honom, inte alltid, då han dödar en kudde på 15 sekunder ... en balansboll på 20  .... men då jag ju faktiskt jobbar, innebär det ju problem. Hade jag varit hemma på heltid, hade jag ju haft möjlighet att jobba med det här problemet .... men så är det ju inte. 


Jag gör verkligen vad jag kan ... men .... det räcker nog inte till. Han behöver nog bo hos någon som är hemma på heltid, som kan hjälpa honom i den här problematiken. Igår när jag jobbat några timmar mötte jag när jag kom hem: En avgnagd golvlist i hallen, samt lite tugg i väggen vid ytterdörren, en omkullriven golvlampa med söndertuggad lampinfästning, två söndertuggade kulspetspennor och ett gäng tuggade post-it-lappar. I köket hade han fått tag på ett paket bönpasta som han tuggat sönder och spritt över köksgolvet. Jag upptäckte när vi satt i soffan, när ingen filt låg i närheten som han kunde "döda" så satte han tänderna i soffdynan. 


I morse, kände jag mig tvingad att stänga in honom i köket. Jag tippade omkull köksbordet, riggade stolar, både köksstolar och balkongstol, samt ett par kompostgaller och ett ute-bord, som täckte öppningen till köket. Inne i köket hade han sin bädd, en filt, vatten och ett tuggben. Det kändes absolut inte bra att göra det här, men jag kände att jag inte hade något val. 


Oron har gnagt i mig hela dagen .... har han tuggat sönder hela köket? Har han ylat, skällt, gnällt ? Har han mått dåligt? 


Kom hem ... köket var helt ... underbar känsla! Tog ju ett tag att "rigga ner" och det är klart, när han kom ut därifrån blev det velodromrusning x en miljard. 


Ska det vara såhär? Ska jag måsta tippa omkull köksbordet varje morgon, rigga med stolar och balkongbord? Mår han bra, Aladdin? Nej, jag tror inte det. Han är så vacker så klockorna stannar, han är så oerhört mysig och tillgänglig på många sätt ... men just den här problematiken .... den klarar jag nog inte av. 


Gokväll

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards