Alla inlägg den 27 februari 2017

Av maria tafvelin - 27 februari 2017 21:01

Jag känner att jag måste börja med att förklara det här med "att fylla dagarna med  värda grejer" , då jag återigen sett att någon missförstått hela grejen. Vad JAG menar, med att fylla dagen med nåt värt, är INTE att vara hyperaktiv, göra så mycket man kan på så kort tid som möjligt, jobba fast man inte orkar osv. Det JAG menar med att "fylla dagen med nåt värt" är nåt HELT annat. 


Ring, eller skicka ett sms till en vän. Köp en blomma åt någon du tycker om. Städa garderoben, som du länge funderat på att göra. Ta ett fotbad, som du egentligen älskar, men sällan unnar dig. Kryp upp i soffan och läs en bok av din favoritförfattare. Skriv en dikt, eller en hel bok, om saker som du verkligen brinner för. Måla en tavla, eller rita en skiss. Träna med din hund, om så bara 2 minuter.    


Det finns SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ många saker som faller under rubriken "värda grejer", och som jag sagt tidigare: Det handlar INTE om att vara mest aktiv, hitta på mest grejer, utmana sig själv mer än andra ... utan just: Gör nåt som DU finner är Värt ... för DIG!!!!!!


Har precis tittat på Sofias änglar. Vet ni ... vi kan ALLA vara änglar för någon. ALLA !!!!!! Det handlar INTE om att bygga om hos någon, byta golv, tapetsera om, skapa en ny trädgård ... det handlar om att vara ett LJUS !!!!!!  Vi kan ALLA     ......     ALLA ... vara en ängel.  Vi kan alla BLI en ängel, för NÅGON.  OM MAN VILL  !!!!!!!  Visst, vi andra kanske inte får lön för det, eller uppmärksamhet via media ... MEN VI KAN ALLa !!!!!!!! Vara en ängel för någon som behöver. DET .... DET !!!!!!!!   

är en värd grej. 

Av maria tafvelin - 27 februari 2017 08:30

Igår, efter morgonpromenaden, slet jag fram symaskinen för att sy en liten söm på mina jobbarbyxor som jag haft hem på tvätt. De har spruckit lite i en söm efter en halvt misslyckad split jag försatte mig i. Fram med maskinen, lite stressad eftersom klockan började ticka rätt snabbt ... försöka hitta svart tråd .... omöjligt, nåja, tar den mörkaste jag har. Det blev mörkbrun som övertråd och mörkt mörkt grön som undertråd. Trädde maskinen och allt gick bra fram tills det var dags att trä tråden genom nålsögat. VARFÖR görs hålen på nålarna så himla små????? Jisses, jag var helt svettig innan jag äntligen lyckades, som genom ett mirakel, få tråden genom hålet. 


Ställde in maskinen på zick-zack, brett och kort. Gasade .... bara för att upptäcka att maskinen INTE sydde zick-zack, utan .... tja .... en söm som inte ens finns på den 52 år gamla symaskinen. Provade ställa om den, och vrida tillbaka till zick-zack. Nope. Den sydde nåt mellanting mellan raksöm och kroksöm, men varken något zick eller zack. 

Men va i helvete NU då!!!!  Sist jag sydde, funkade det ju perfekt!!!  


Klippte av trådarna, vek ihop byxorna, tog Eddie och skyndade till bilen. Iväg till jobbet :)


Jobbade över en liten stund, sen hem,ut med hundarna,  värma lite lasagne som jag tillagade i fredags (har även det i matlådan idag),lite tv-tittande, ut med hundarna,  tvär dusch, bädda rent i sängen med nya sängkläder och hopp isäng. 


Idag är det dagen före fettisdagen, och det innebär MASSOR, på jobbet. Inatt ska det göras x antal tusen semlor, det var 16 000 förra året. Det är många semlor, och det krävs MYCKET förberedelser för att det ska flyta på. Jag slipper jobba inatt, utan jobbar dag som vanligt, fast börjar kl 11 istället för kl 8, så att vi går lite mer omlott, vi som jobbar dag. 


Det var minus 16 när jag vaknade, nu är det minus 13. Det betyder att Morgonrundan inte blir sådär jättelång. Det ska bli mildare och börja snöa senare idag, så efterjobbetrundan kan nog bli längre, då säger appen att det ska vara kring 6 minusgrader. 


Såhär ser det ut just nu:

   

Paddy och Molly är två pucklar under täcket, så de syns inte ... fniss. 


Nä, dags att hänga bort morgonrocken och säga åt hundarna att det är dags att kliva upp. En ny dag börjar, och vi ska försöka fylla den med värda grejer. Gör det du åxå.


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards