Alla inlägg under februari 2017

Av maria tafvelin - 8 februari 2017 09:38

Onsdag morgon. Känns sådär. 13 minus och jättevackert ute. Igår var jag tvungen stanna hemma från jobbet, för natten var allt annat än lugn och trivsam. Meniére svängde förbi där på nattkvisten. 


Ibland blir man så trött. Hjäler ens medicinerna det minsta lilla? 12 tabletter per dag under en period nu .... men ändå blir det såhär. I alla år har man ju försökt ringa in vad det beror på, och alla mina vänner, plus några jag inte känner, har gett tips, undrat, frågat, för att hjälpa till att utreda saken. Har det med fullmånen att göra? Stressat extra mycket? Ätit dåligt?  etc. etc. etc. osv. osv. osv.   Det enda man egentligen lyckats komma fram till är att skoven kommer när de kommer, där finns inga samband att hitta överhuvudtaget. Yrselanfall utan att man är inne i ett skov, kan däremot komma av triggers som stress, eller att jag tittar på degblandaren på jobbet, när den snurrar, om jag tränar rallylydnad och kör spiralen eller att hunden ska sitta och jag gå runt. Men det är nog mer för att man har lättare för att bli väldigt yr. I ett skov kan man vara rätt länge, utan att det blir några jätteyrselattacker, eller så kan det lika gärna bli många attacker under ett och samma skov. Skoven kan sitta i från nån vecka upp till några månader. Glömmer aldrig sommaren för ... måste vara 7 år sedan nu, när mer eller mindre hela sommaren försvann. DET var inte kul. Har sagt det förut till Meniére, men säger det igen - Dra åt helvete!!!


Vad som egentligen kännetecknar ett skov, är den här otroliga ostadigheten, tinnitusen och locket för öronen. Tinnitus har jag ju alltid, men under ett skov blir den hundra resor värre. Ostadigheten gör att det inte funkar att gå i ojämn terräng, man stapplar runt och har svårt att hålla balansen. 

Gårdagens morgonpromenad gick bort till parkeringen och tillbaka, kl 11.30   Kl 14 tog jag Eddie runt kvarteret. Sedan blev det två svängar runt knuten på huset.


På aftonen ringde det på dörren, och ett blombud lämnade en underbar bukett blommor. TAck snälla, fina Ni!!  Jag blev så himla glad!

   


Nä, nu ska jag strax åka på jobbet. Ha en riktigt fin onsdag, och fyll den med något värt!


Gomorron

Av maria tafvelin - 6 februari 2017 06:01

Måndag morgon. 4 minusgrader och kolsvart. Appen säger "molnigt". Inne på andra koppen och hundarna sover ännu. Det är så tyst, förutom min tinnitus då, som är rent överjävligt högljudd. 


Hörrni, nån dag nu i veckan kommer den svarv jag beställt, Här ska svarvas :)   Jag har länge önskat en sådan, och nu häromdagen, såg jag en på nätet och beställde direkt. En grönsakssvarv alltså :)  Sådär så man kan göra tjusiga girlanger av morot osv. Ska bli hur kul som helst :) 


Min arbetsvecka började ju igår, och det gick tungt. Inte lätt försöka vara effektiv och snabb när ostadigheten river i kroppen, men till slut hade jag ju fått allt klart ändå. 


Ensamhetsträningen med Eddie går riktigt bra, och det är så himla skönt att kunna ta ut de andra på soloaktiviteter och veta att han tar det rätt så coolt här hemma med övriga under tiden. 

 


Nä, om jag skulle hänga bort morgonrocken och lite försiktigt dra igång dagen. Tur att det finns värda grejer som inte kräver så mycket aktivitet :)


Fyll din dag med nåt värt, fatta vettiga beslut och ha en riktigt Fin Måndag!


Gomorron

Av maria tafvelin - 4 februari 2017 13:30

Lördagen har tippat över till eftermiddag. Det är 1 minusgrad och himlen är... vit. Det snöar inte, men jag skulle inte kalla himlen grå. Den är vit. Den lixom smälter ihop med hustaket i huset mittemot. 


Igår, efter morgonrundan, tog jag ut Eddie på en solorunda med väskorna på. 40 minuters promenad blev det. SEdan lämnade jag honom och tog ut Kelly på en solorunda för att fira våra 7 år tillsammans. Vi gick iväg till Kanotudden där det blev lek och godissök.

 

Jag såg att hon körde mycket hoppsasteg, så jag anade att hon på något vis hade ont i ena bakbenet. När vi kom hem, masserade jag hela hennes lilla kropp, med fokus på bakdelen. Sen stretchade jag lite försiktigt. När jag sträcte ut höger bakben, skrek hon och jag nästan svimmade. Herregud ... vad ställde jag NU till med??!!!


Vad än problemet var i hennes bakben, så är det borta nu. Inga hoppsasteg, betedde sig precis som vanligt inatt, PHU !!!!!!!


När jag och Kelly kom hem från vår solorunda, upptäckte jag att "någon" legat i sängen och käkat nachochips. Att jag ALDRIG lär mig!!!!!! Det var inte mycket kvar i påsen, tog ut den från skåpet och ställde den på diskbänken, funderade ifall jag skulle kasta den eller inte ... den har ju stått där ett tag. Sen försvann tankarna och jag lämnade påsen på diskbänken när jag gick iväg med Kelly. Japp. Eddie tog påsen och startade fredagsmyset lite tidigare än vi andra. Måste faktiskt fnissa lite .... att han tog påsen och la sig i sängen ... fniss


Jag är rätt sliten nu. Lite ostadig, och har en tinnitus som är helt sjuk. Jo, det har varit rätt mycket i slutet, så jag känner inte att det är konstigt på något sätt. Vaknade kring 6, somnade om, vaknade kl 7, somnade om, vaknade kl 9. Måste vila och äta maxdos mediciner nu känner jag, så att det inte går överstyr. 


Efter "morgonrundan" tog jag Paddy på en solosväng. På med dragselen, fram med sparken, YIIIHAAAA !!!!! 


  ok ... 3 km senare var jag genomsvettig .... Paddy knappt berörd .... men så hade han inte direkt dragit nåt heller. 

Kan inte låta bli att tänka på Cornelis, och sakna honom. Jisses så han drog sparken. Han älskade att dra. Han älskade det mesta. Å gud som jag saknar honom <3  


 

Skulle jag gett honom smärtstillande? Skulle det ha hjälpt? Skulle han fått tillbaka sin enorma livsglädje, styrka, attityd ....   Nej. Jag tror inte det. Han skulle aldrig blivit den Cornelis han var. Det var för sent. Den 22/6 2016 fyllde jag hans dag med så många värda grejer jag bara kunde hitta på. Hela dagen. Ända in i kaklet. Sen var det slut. Han fick avsluta sitt liv med positiva minnen, så ser jag på saken. 


Precis på samma sätt ser jag att Stina fick somna in. Värda grejer i slutet. Mycket kärlek. Änglafonden fyllde hennes sista tid med värda grejer. Ja, naturligtvis hennes närmsta anhöriga åxå, ffa sambon John, men ... som skapare av änglafonden så jämför jag faktiskt själva grejen - att fylla den sista tiden för den man älskar och vet ska försvinna, med värda grejer. INTE - "I should have bought you flowers" , utan "At least I bought you flowes"  Jag gjorde vad jag kunde för att du skulle få lämna livet fylld med kärlek. Jag vet att många blir förbannade när man jämför människor och hundar, men jag jämför människor och hundar precis hur jävla mycket jag vill. Det är KÄRLEK det handlar om. Kärlek och Värda Grejer. 


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 3 februari 2017 08:45

Idag är det 7 år sedan världens finaste Kelly flyttade in hos mig. 7 år fyllda av glädje och kärlek till denna underbara hund. 

                   

Vi har sovit riktigt dåligt inatt, jag och Kelly. Jag har vaknat många gånger, och då har hon inte sovit. Hon har som vanligt legat nära,nära under täcket, men hon har aldrig rört sig. Hon brukar sätta sig upp och sträcka på sig flera gånger varje natt, och om jag vänder mig, så hoppar hon över så att hon alltid ligger vid min mage. Inatt gjorde hon inte det. Hon låg kvar där hon la sig igårkväll. På kvällspinket tyckte jag inte att hon var som hon brukar heller ... inget rejs i snön ... hon höll sig nära mina fötter, och tittade upp på mig mest hela tiden ...  Hoppas det inte är något galet med henne. Avvaktar tills efter morgonrundan, fortsätter det kännas konstigt så ringer jag veterinären. 


Varför det blir att fira den här 7-årsdagen med rödgråtna ögon, är för att igårkväll dog Stina. 


Veckan före jul fick jag veta att Stinas cancer var så spridd att de inte kunde göra mer för henne. Hur länge hon hade kvar kunde de inte säga. Allt från en månad, upp till ett eller ett par år. Jag har ju berättat för er tidigare att jag samma kväll, direkt jag fick veta detta, startade en grupp på facebook. Jag hade då pratat med Stina och hört om det var något hon ville göra, en bucket list. Hon ville resa till Las Vegas. 


På nyårsdagen hade vi samlat ihop 50 000 kr som jag och några andra överlämnade till henne. Hon blev överlycklig och började planera resan till Las Vegas. Tyvärr, en dryg vecka senare, var hon tvungen att åka in akut med svåra magsmärtor. Metastaser i levern hade brustit. Vi fortsatte vår insamling, då vi bestämt att den skulle fortgå januari ut. Nu hade vi som mål att pengarna som vi samlade in i Januari, skulle bekosta vistelse på Axlagården, så att hon skulle komma bort från sjukhuset, och få bo där den sista tiden. Tyvärr hann Stina inte dit. Jag styrde då om målet ytterligare en gång, och ringde sjukhuset och fixade så att hon skulle få träffa sina älskade djur en sista gång, de skulle få komma upp på sjukhuset.  I förrgår kom klartecknet att ta dit djuren, det skulle ske igår kl 18. Tyvärr var hon för sjuk, så det blev inte av. Hennes sambo skickade mig ett meddelande kl 22.46 att hon somnat in. 


De 50 000 kr hon mottog, skänkte hon själv till cancerfonden. Vi, i gruppen för Stinas Bucketlist, döpte jag till Änglafonden, då hon så många gånger refererade mig som sin ängel. Vi budade upp blommor flera gånger till henne, alltid med samma text på kortet: Med Kärlek/ Änglafonden. Hon fick en lista på alla namn som var med i insamlingen. 20 sidor med namn, med ett försättsblad som en annan fin vän till henne målat. 


Jag har pratat med Sinas pappa så jag vet var pengarna vi har i änglafonden ska gå till. 


Jag känner mig glad och tillfreds över att faktiskt sett till att Stina fick värda grejer att njuta av. Hon hann drömma sig bort till Las Vegas, hon uppskattade de Rosa blommorna som levererades till henne, hon fick så mycket kärlek av så många i slutet, hon visste att såååå många tänkte på henne och skickade henne kärlek. 


Många i gruppen sa till en början - Det är så hemskt att man inget kan göra. 

- vadå inget kan göra, man kan göra mycket. Man kan göra skillnad i människors liv. 


Igårkväll gräts det mycket. Idag ska jag fira. Jag ska bara kolla så att allt är ok med Kelly. 


Ha en Fin Fredag. Fyll den med nåt värt!  Och kom ihåg - om någon i din närhet inte själva kan fylla sin dag med nåt värt, kanske du kan hjälpa till lite?

Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards