Alla inlägg den 24 mars 2017

Av maria tafvelin - 24 mars 2017 12:43

Fredag den 24:e mars. 6 plusgrader och strålande sol. 


Min dag började kl 03.45   Jag hade ställt väckaren på 04.00, men vaknade en kvart innan den startade. Oj så mörkt .... Oj så tyst. Jag hade redan bestämt att inte koka kaffe då, utan ta morgonpromenaden med Eddie först. Han blev nog något förvånad när jag, direkt jag satte ner fötterna på golvet, började klä mig, istället för att gå in på toa och hämta morgonrocken, för att sedan gå till köket och dra igång perkon. När jag klätt mig, gick jag bort till honom där han låg i soffan. - Kom Eddie, vi ska gå ut. Jo, tårarna rann, och rösten stockades, men det kändes helt naturligt. 


Det var kallare än jag väntat mig. Minus 9. Det var mörkare än jag väntat mig. Kolsvart. Men, det var väldigt lugnt ute, precis som jag ville. Jag ville ta en lång promenad med Eddie, utan att vi mötte någon, vare sig människa eller hund. En lugn, trivsam promenad där han kunde få stanna före en korsning för att pinka och skita, något jag i slutet inte velat skulle hända, då jag inte hade koll på om någon skulle dyka upp i korsningen. Det var så tyst. Nåt som jag gissar var tidningsbud, rusade motorn på bilen några gånger, och jag såg EN människa rätt långt borta ... hann tänka: Gå hem och lägg dig för tusan ... 

Ingen stress. Hängande koppel. Vi strosade efter gångvägen, som jag undvikit så länge nu, pga att det varit för smalt att möta någon. Jo, jag hann faktiskt få tanken i huvudet: Men ... om jag bara går ut med honom på nätterna, när ingen annan är ute..... men naturligtvis tänkte jag inte tanken ens till punkt. Men .... ibland hinner man tro att man VISST kan bygga ett slott av ETT ENDA HALMSTRÅ !!!  


Efter 45 minuter var vi hemma igen, och om jag inte frusit, kanske vi skulle gått ett tag till, men jag märkte att Ursviken lixom började vakna till liv då. Kanske de som jobbar på Rönnskär börjar tidigt?


Kelly, Paddy och Molly låg kvar i sängen när vi kom tillbaka. De trodde nog att det snurrat om totalt, när jag slet ut Eddie-stackarn så tidigt. 


Kokade kaffe, satt i soffan och strök på Eddie. 


Kl 7 gick jag en runda med de andra hundarna, medans Eddie var kvar hemma. Efter det var det frukost, det blev en smoothie. Började känna mig trött, men ville inte lägga mig för att sova en stund heller. Lekte med Eddie, lite kamplek .. och jo, hans tand kom åt precis vid nagelbandet på ena tummen, och det kom lite blod. Känns nästan lite bra att det kanske kommer att bli ett litet ärr där. 


När det var dags att åka till veterinären sken solen från klarblå himmel. Kom ut genom porten och såg två av grannarna komma gåendes från parkeringen till. JÄdrar, smet in i soprummet så att vi inte skulle mötas. Ville INTE att det skulle bli något som helst utfall, inte idag. Stod därinne och tryckte tills de gått förbi. Gick ut igen och skulle gå mot parkeringen .... då såg jag tjejen i porten längst bort stå och göra barnvagnen klar för promenad. Jamen, då låtsas jag jobba med lydnad, så hinner hon gå iväg, tänkte jag. Så, jag gav några kommandon till eddie ... med min svarta handväska hängandes i högerarmen. Tittade upp och såg till min fasa att tjejen med barnvagnen kom emot mig. Hon skulle kasta sopor!  Kastade mig mot dörren till hobbyrummet, låste upp, och stod där och tryckte tills hon kastat sina sopor, och sen gått iväg till gångvägen mot tunneln. Kusten klar, jag gick till bilen, öppnade bakluckan och Eddie hoppade in. 

Kom fram till veterinären. Inne i väntrummet, som är väldigt litet, satt en stor pudel. Vände i dörren, satte in Eddie i bilen igen, och återvände själv. Veteriären mötte, och sa: Jag kommer ut till bilen och ger lite lugnande, sen går vi in bakvägen, så slipper ni möta någon. Hon gav lugnande bara under skinnet, och inte i muskeln, just för att ger hon i muskeln, så gör det lite ont, och vi ville INTE att han, av någon som helst anledning, skulle hamna i stress eller affekt.Hon frågade lite om incidenterna som varit, och när jag berättat sa hon: Du gör helt rätt ska du veta. Det är så många vi får in här, där ägarna inte velat se signalerna i tid, trott att det skulle gå träna bort, eller att det var deras eget fel att de blivit bitna, sen väntar de tills hunden inte ens går att hantera för ägaren själv, och inte heller av oss. DET är inget bra avslut på ett liv, och ingen lätt sista stund. Det kändes ändå bra att hon sa så.  Vi gick sen in bakvägen, in i ett litet rum. Hon trodde att det nog skulle ta en halvtimme innan han var trött. Redan efter ett par minuter, la han sig ner. Då satte jag mig på golvet och tog hans huvud i mitt knä. 

När veterinären kom tillbaka, sov han. Jag hade  masserat den del av kroppen jag kom åt, smekt hans stora vackra huvud, gång på gång repeterat: Duktig kille, mattes duktiga kille. Tårarna rann oavbrutet, men jag gjorde som när Cornelis somnade in  - stålsatte mig. Det sista han minns, ska inte vara att jag bryter ihop. Det sista han minns, ska vara mina ord - Duktig Kille. Mattes duktiga kille. 


Veterinären kom in igen. 


Jag la mig bakom honom och höll om honom.  Sov Gott Eddie, mattes duktiga kille. 


Då jag kom hem, tog jag de andra hundarna på en promenad efter gångvägen. Det kom ett par bakom mig som sprang. Det kom en cyklist som swishade förbi. Jag log, och grät, på samma gång. Så oerhört skön känsla att inte vara nervös i dessa situationer. 


Paddy och Kelly ligger på balkongen i solen. Molly, hon tycker inte att solen värmer tillräckligt mycket än, så hon ligger på en bädd vid mina fötter. Tårarna rinner, men det får de göra. Jag ska låta dem rinna tills de är slut. De kommer inte att ta slut idag, säkert inte i morgon heller. Men det gör inget. Jag vet att jag gjorde det rätta, för mig, för andra människor, men framför allt för Eddie. 


Sov Gott Eddie, Mattes Duktiga Kille



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards