Alla inlägg den 25 mars 2017

Av maria tafvelin - 25 mars 2017 20:58

Vaknade först kring kl 5, men somnade om igen. Kl 7 tycktes jag ha sovit klart, så jag klev upp. Allt kändes som vanligt, ända tills jag tittade mot soffan, och hörnet där Eddie alltid sov. Då brast det och jag började gråta. Inte vrålgråt, utan en tyst, stilla gråt. 


Efter 3 koppar kaffe tog jag hundarna på morgonrunda. Det var nog egentligen först när jag kom ut på gatan, och gått ett par hundra meter, som lungorna fylldes med luft. Så mycket luft har jag inte haft i lungorna på flera månader. Varenda fiber i hela kroppen njöt av att kunna promenera utan att känna änglsan eller oro över att möta någon.  En känsla av total frihet spred sig i kroppen när jag efter att ha mött tre personer, 2 hundar, en cyklist och flera bilar ... och ingen av hundarna brydde sig det minsta om det här. De nosade lite på allt som tinat fram på trottoaren, pinkade lite här och där ... men i övrigt ... bara ... gick. Med så oerhört lätta steg gick vi en 40 minuters morgonrunda i solskenet. I slutet av promenaden mötte jag Pia-Maria. Vi stannade och pratade en liten stund och jag berättade för henne att det kändes så underbart att kunna ta en promenad med hundarna utan att vara orolig. 


Det är nog såhär att när man lever mitt uppe i det, i den där oron, ängslan, osäkerheten .... då blir den vardag, så till den milda grad att det nästan känns normalt. Jag kände verkligen på morgonrundan att jag tog beslutet i rätt tid. 


Kom hem, åt lite frukost (smoothie), städade lite .... men sen kunde jag inte hålla mig, jag kopplade hundarna och promenerade en timme till. Den största delen av den timmen log jag, inifrån och ut. En liten del av promenaden rann tårarna. Det kan inte hjälpas, och det är många tårar som inte hunnit komma ut ännu. Att måsta säga hej då till någon som funnits så nära hjärat ..... Det gör ont. 


Hem igen, lämnade hundarna och tänkte: Nu åker jag och köper nya träningskläder. Från 1:a April har jag aktiverat mitt kort på Friskvårdskompaniet. Halvsprang nerför  trappan, ut på gården, bort till parkeringen .... äh ... hade inte bilnyckeln i fickan .... vände, gick tillbaka. Förresten, undrar om tvättstugan är ledig ... gick in och kollade. JO ... jamen, då tar jag med tvätten ner, och kör igång. Det blir bara En maskin, det blir lämpligt. Upp, tog med tvätten, gick och startade en maskin .... upptäckte att jag lika förbannat inte fått med mig bilnyckeln .... fniss. Upp igen, hämta bilnyckeln , iväg till bilen .. NU kunde jag åka. 


Hittade bara träningsbyxor, ingen överdel. Jag vill INTE ha linne, och INTE genomskinligt. Då fanns det typ inget annat. Äh, det löser sig . Det är ju ett litet problem i världen ändå. 


Hem, tvättstuga, upp till hundarna ... upptäckte att det var HELT stopp i diskhon. Ok ... det har runnit undan lite kasst i slutet ... Silen vill inte ligga på plats, så det har åkt ner både det ena och det andra ... STökade bort i skåpet under diskbänken ... men herregud va mycket röt jag hade stoppat dit. Försökte få loss nåt rör där ... men kom lixom aldrig åt ... såg då att man måste skruva bort lixom ovanifrån ... stjärnmejsel ... hmm ... var ligger den?  .... jo, i bilen. Hallå hundar, ska ni med?   Jo , jag fick faktiskt ropa på dem där jag stod i hallen :)


Med stjärnmejseln i högsta hugg gick det ju alldeles utmärkt att leka rörmokare :)  så nu funkar allt perfekt. 


Igår ringde det från Interflora. 

- Hej, vi har blommor till dig, sa en glad kvinna

Där brast det för mig, och jag bara grät och grät. 

- oj, vill du ha blommorna, eller ska vi avvakta, frågade hon

- Nej, hulkade jag, jag vill jättegärna ha dem, men jag vill inte öppna dörren

- Men DET är ok, sa hon. Jag meddelar chauffören, han kan tvärplinga på dörren så vet du när blommorna kommit fram


Buketten var från fina Ulla. TAck snälla du för omtanken. En jättejättefin bukett som värmer mig lika mycket som solen, även idag. 

 

Annat som värmer lika mycket som solen

 

Till middag grillade jag idag

 


Den här dagen har verkligen innehållit ett brett spann av känslor. Glädje, tacksamhet, lugn, sorg, saknad, lite ilska gentemot omständigheter, men det är nog framförallt känslan av att jag tog rätt beslut. 


Rätt beslut är lika med Kärlek. 


Gokväll

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards