Alla inlägg den 28 mars 2017

Av maria tafvelin - 28 mars 2017 08:35

Tisdag morgon. 0-gradigt, klarblå himmel och sol. Inne på andra koppen medans hundarna sover vidare i sängen, i vanlig ordning. 


Tänker på det här med beroende, hur det är att vara inne i ett beroende, och hur skönt det är att komma ur det. När man är inne i det, finns lixom inget annat. Det upptar större delen av ens tänk och dag. Så är det nog för alla som fastnat. Jag är glad att jag inte längre är fast i det. Fan, man la ju upp hela sin tillvaro kring matchdagar, hemma-borta-match, planerade utifrån detta ifall man kunde tacka ja till annat. Rent psykiskt så mådde man utifrån hur resultaten blev i matchen. Vid vinst lekte livet, vid förlust var man helt knäckt. 


Ja, beroende av den där jävla hockeyn alltså. Det är många år sedan jag rensade ut beroendet ur mitt liv, men jag kan snabbt sätta mig in i känslan, när jag läser vad mina vänner skriver efter en match, eller före en match, mittemellan två matcher osv. De vänner som fortfarande sitter fast i beroendet. 


Under 5 års tid missade jag inte en hemmamatch. Jo, många har suttit fast sååååå mycket längre än futtiga 5 år, jag vet. När Skellefteå AIK gick upp i elitserien, avgiftade jag mig och blev ren. Jag tyckte att det började kosta för mycket att gå på matcherna. Eller, det var väl så att jag hjälpt dem upp i elitserien och tyckte att : nu får ni fixa det här själva grabbar :)


Varför jag skriver om det här NU, är för att jag häromdagen såg att det skulle hållas en föreläsning, och att föreläsaren skrev om i dagordningen, pga match. Hen förstod nog att det kommer inte många när det är matchkväll, så bäst att stuva om lite, och berätta att man stuvat om JUST PGA matchen. 


I många år har ju Skellefteå uppträtt lite som Hela Sverige uppträdde när Ingmar Stenmark skulle åka slalom, på den tiden det begav sig. Hela Sverige stannade. Tänk .... det känns som om det var på stenåldern .... eller ja det var det ju åxå ... Stenmarks-åldern ... fniss ... 


Avgiftad, fri, Ren. Visst hejar jag på SAIK, absolut, men numer på ett lite mer lågmält sätt. 


Igår när jag kom hem från jobbet, stod en bukett blommor i en vas, utanför min ytterdörr

   

Så himla omtänksamt av Louise Ulander och hennes fartfyllda hund Mira <3 Tack snälla Fina!!


Nä, nu börjar det vara dags att hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Igår blåste det nåt så vansinnigt, men det verkar ha lugnat sig på den fronten. Det blir nog en alldeles underbar promenad :)


Ha en Riktigt Fin dag, Fyll den med värda grejer, smarta beslut och  några goda skratt om det går :)


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards