Alla inlägg under mars 2017

Av maria tafvelin - 19 mars 2017 19:46

Söndagkväll. Bra dag på jobbet. Så långt kändes allt riktigt bra. Kom hem, gick en solorunda med Eddie. DÄR nånstans hände något som gör att jag inte känner mig fullt lika positiv. 

Ute på trottoaren mötte jag, tillsammans med Eddie, en äldre farbror som bor några hus bort. Visst, farbrorn gjorde HELT fel när vi möttes. Han sträckte ner näven mot Eddie och sa: Oj så stor han är. 

DÅ hoppade Eddie upp och "stötte" mot farbrorns ansikte. Farbrorn ryggade tillbaka och sa: Oj, han pussas Väl hårt. Eddie hann nafsa i farbrorns jackärm innan jag fick tillbaka honom, helt förskräckt.  Va i helvete hände där!!!??? 

Jag har NOLLTOLERANS mot prestige. Jag VÄGRAR ha prestige när det gäller hundar. Jag har haft såpass många hundar här hemma, både på längre och kortare tid. Jag har hjälpt såpass många hundägare, att jag kan lova hundraprocentigt: JAG HAR NOLLTOLERANS när det gäller prestige. Det gäller både mig själv och andra. 

Jag blev så paff att jag nästan satte mig på trottoaren. Visst, Eddie har hela tiden jag haft honom, ibland, när vi mött vissa personer, kastat sig fram och lixom ... PROMT skulle fram, PRECIS vid mötet .... notera att det är människor utan hund. Inte alla människor ... men ibland ... han lixom KASTAR sig mot.....   Men, han har aldrig kommit hela vägen fram, då jag hållit kopplet kort. Jag har sagt: Ursäkta ... jag har sagt, Förlåt ... Jag har stött och blött detta med flera andra hundägare.... men aldrig tidigare har det blivit såhär. Men som sagt ... NOLL PRESTIGE !!!! och NOLLTOLERANS mot prestige. Därav att jag överhuvudtaget berättar detta. 

Hur går jag vidare? Hur fan gör man? VAD gör man? Vad BEHÖVER man göra? VAd MÅSTE man göra? HUR FAN GÖR MAN?  Han visar NOLL resursförsvar här hemma, varken mot mig eller de andra hundarna. NOLL! Han är en sann gentleman, kampar lite lätt med Molly när hon promt ska ha den gröna sockan, men i övrigt .... NOLL. 

VAD triggade honom att bete sig mot farbrorn som han gjorde? VAD är det som triggar honom att ibland, inte alltid, kasta sig fram mot människor vi möter på trottoaren? VAD är det som triggar honom? VArför?


Jag har inte nolltolerans mot hundars beteende, men mot prestige. 


Kokade leverpalt i afton. Å herregud så gott! Nästa gång ska jag dock ha i mer mald lever. Köper ju färdig paltmix som man blandar med vatten, och sen drog jag ner en korv mald lever i smeten ... nästa gång ska jag nog köra ner två korvar :)  


Nu ska jag återgå till hundarna i soffan. De har fått köra korvsök en och en i lägenheten, sen kröp de ihop som små knyten allihop. Hoppas Du haft en bra dag!


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 19 mars 2017 08:22

Söndag morgon. 4 minusgrader, blå himmel och sol. Hundarna snusar och sover medans jag sörplar kaffe i mitt supersöta kontor. 


Igår var det några plusgrader och strålande sol. Efter morgonrundan och lite frukost (smoothie) åkte jag SJÄLV på lite ärenden :)  Jag åkte upp på OKQ8 solbacken och tvättade bilen. Det var 6:e tvätten, så den var gratis .. jag brukar alltid köpa "Renast" men eftersom själva tvätten var gratis, la jag på en hunka och fick den dyraste, med vaxpolering :)  

 

Efter det åkte jag iväg på Blomsterslottet och köpte en sjukt stor frigolitkruka och 50 liter jord. Ska sätta om min änglatrumpet som vaknat. Hoppas den inte hinner växa så mycket att jag inte får ut den på balkongen när det blir varmt nog att ta ut den ... fniss


Efter dryga 2 timmar var jag hemma igen. Kollade övervakningskameran titt som tätt, och Eddie gnydde ett par gånger, men jag hörde aldrig några skall. Kort runda med hundarna .... sen blev det inte ett förbannat smack, ärligt talat. Vi körde vilodag helt enkelt, och jag hörde inget knorr från hundarna om det :)

Till middag svängde jag ihop en pizza

 

Sen var det tvsoffan som gällde för oss allihop, resten av kvällen :)


Nu börjar det vara dags att hänga bort morgonrocken och väcka hundarna för morgonpromenad. Kl 10 börjar jag jobba. Ha en Superfin söndag, och kom ihåg att fylla dagen med  nåt värt. Värt för Dig alltså. 


Gomorron

Av maria tafvelin - 18 mars 2017 09:14

2 plusgrader, sol och blå himmel. Första koppen upphälld. Ring så spelar vi på radion. Härlig start på dagen :)


Hörrni, igår var en fantastisk dag Åxå. Efter morgonrundan tog jag Eddie på en kättingrunda. Det var sörjigt och tungt så han var rätt så mör efter 35 minuter. Då hängde jag av kätting och sele, och gick en 30 minuters nedvarvningsrunda i härligt väder. Hem, lämnade Eddie, och tog Paddy på en 40 minuters solorunda. Hem, lämnade Paddy och tog Kelly och Molly på en promenad med lek och bus borta på Kanotudden. Superhärligt :)

                               

Jo just det. Jag provade min nya supersöta blender och gjorde mig en smoothie till frukost :)

 


Idag ska jag åka iväg på ärenden, helt ensam :)  Eddie brukar ju alltid hänga med, men idag ska han få vara hemma med de andra. 


Nä, nu ska jag dra igång den här dagen, ska börja med en morgonpromenad med vovvarna.  :)


Ha en Värd dag!


Gomorron

Av maria tafvelin - 15 mars 2017 09:08

Jo, jag har känt mig lite vinglig typ sedan i lördags, men inte alls något att lixom oroa sig över, det har ändå varit såpass lite ... men så igår ... då blev jag tvungen åka hem från jobbet tidigare. Vad i helvete NU då?, vad är det som händer?  Har tagit maxdos medicin plus åksjuketablett nu på morgonen, få se om det lugnar sig. 


4 plusgrader och sol, man är ju så sugen på att få vara ute och promenera i flera timmar!!! Hoppas att tabletterna ger effekt så att jag kan, både promenera mycket, och åka på jobbet. 


Så värst mycket mer än så har det inte rörts i min skalle sen igår, inte som är något att skryta om på bloggen i alla fall. Nu är det bara att hålla tummarna att den här dagen går att genomföra upprätt, dvs på benen, åtminstone till största delen. Kaffet smakar i alla fall riktigt gott, det är en värd grej bara det. 


Gomorron

Av maria tafvelin - 14 mars 2017 08:37

Perkon har precis puttrat klart, hundarna sover ... det är helt tyst (sen jag stängde balkongdörren, för i huset mittemot håller de på att renovera, så det är några tjommar som bär ut ett kök ser det ut som .... och de lever om en del)


Backar bandet till igår. Vilken dag!!! Solen sken, fåglarna kvittrade, det droppade från taken ... Magiskt vackert. Efter morgonrundan tog jag Eddie, långlina och leksak (jo, lite korv åxå) och gick ut på isen. 

 


  Det är helt makalöst att gå ute på isen när solen skiner. Var ute en dryg halvtimme med Eddie, sen gick jag hem med honom och tog Kelly och Molly en sväng åxå

   

Jag var ute lite längre än planerat, för jag upptäckte när jag kom hem, att det var dags att åka på jobbet, så Paddy fick stå över solorundan. Det får bli idag istället :)


På fredag, när jag är ledig, blir det ju nosework på Hedensbyn i vanlig ordning. Då ska jag ta med Molly. Eddie ska få vara hemma med de andra, och jag kommer att se till att vara borta minst 3 timmar tänker jag. I takt med att solen blir varmare, så måste han bli trygg i att vara hemma när jag jobbar, kan inte ha honom i bilen sen när det börjar bli  varmt ute. Han fixar ju en dryg timme utan problem, så jag måste utöka tiden nu.


Har jag berättat att min änglatrumpet redan vaknat? Känns lite för tidigt, men jag kan ju inte gärna torka ihjäl den Nu, utan måste ju vattna den så att den inte dör. Jag måste iväg och köpa en mycket större kruka, och det bör jag nog göra rätt snart. På fredag passar ju fint förresten :)


Nä, om jag skulle suga i mig det sista kaffet, hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Dagen har börjat, det är bara att haka på, och göra mitt bästa för att göra den till en Bra dag. En värd dag. 


Gomorron

Av maria tafvelin - 13 mars 2017 08:37

I lördags hade Eddie bott här hos oss i ett halvår. Herregud, redan 6 månader sedan han kom. Vi firade genom att åka och hälsa på Moa dit hon flyttat till ett lillhuse, rätt så långt ut i ingenstans. Så himla fint!  Jag åkte via Byske hem, stannade på Fridas och tog en lyxig räksmörgås. Jädrar så god den är!  Hem, lämnade Eddie ensam och tog ut de andra på promenad. Kollade i övervakningskameran. Han gnydde några gånger, men sen gick han nog och la sig, han var helt slut efter dagen. 


Igår efter morgonrundan, före jobbet, laddade jag med korv i jackfickan, kopplade Eddie och sökte hundmöten. Vi hann bara ut på vägen så hamnade vi Bakom 2 hundar. Perfekt!


 

De gick rätt så sakta, så jag kunde styra hur nära vi skulle gå. Det gick superbra :)   Han höll kontakten med mig jättefint, och det gör han, när det inte är alltför stora störningar


 

Idag, innan jobbet, tänkte jag hinna morgonrunda och sen lite varierande solo och duo-aktiviteter. Det är 0-gradigt  och solen börjar visa sig. Hoppas det är bra promenadunderlag på isen, vore ju guld om man kunde ta en rejäl tur därute


Två klunkar kaffe kvar, sen är det dags att hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Ha en Bra Måndag. Gör  nåt värt av den!


Gomorron



Av maria tafvelin - 10 mars 2017 13:28

Fredag ... klockan har inte ens hunnit bli 2-kaffe, och dagen är redan fylld med sååå mycket VÄRT!   Efter morgonrundan tog jag Eddie på en 45 minuters kättingpromenad. Mitt i promenaden ringde en kvinna som bor i Burträsk, och som är med i en grupp på fb som jag är med i - Nosework dagtid. Hon hade sett att jag skrivit ut att vi skulle träna idag på Hedensbyn, och frågade vilken tid. Jamen, kring 11. Fint sa hon, vi kommer :)

Kl 11 befann jag mig alltså utanför jobbet, tillsammans med den här, för mig okända kvinna och hennes make (eller sambo) och deras hund. Idag hade jag faktiskt med mig Molly. Eddie, som ju dragit kätting, fick för en gångs skull stanna hemma. Jag har följt hemmet via övervakningskameran, så jag VET att det gått bra för honom, det har varit HELT tyst hemma, i två timmar. DELSEGER !!!!!


Molly har ju inte tränat nw en enda gång efter tävlingen ... som var för jättelänge sedan, så jag hade inte några förväntningar på henne överhuvudtaget, utan tyckte det var dags att hon skulle få komma ut på något, bara hon och jag. Jag blev HELT förvånad, när nosen faktiskt slog igång direkt hon fick selen på sig. JÄDRAR så duktig hon var/är!!!! Nu ska jag våga lämna Eddie hemma mer, för att prioritera träningen med de andra. De har ju faktiskt stått tillbaka i ett halvår, pga Eddie, för att han inte gått lämna hemma. Det här känns så himla BRA !!!


Solen skiner, allt känns toppen ... nu ska jag ta en runda med hela högen :)


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 9 mars 2017 07:58

Torsdag morgon. Perkon puttrar, hundarna sover, 3 minusgrader och tämligen grått ute. Det är läget precis nu, och det känns stabilt :) 


Igår, efter morgonrundan, tog jag Eddie med på RackArena en sväng så att han skulle få springa som en galning en stund, men även nosa reda på några godisbitar. 

 

Idag har jag tänkt ta Paddy på en sparktur före jobbet :)


Igår var det både Internationella kvinnodagen, och Lillys födelsedag :)  


Internationella Kvinnodagen .... när uppstod den? Varför?

I dag (läs: igår) är det 100 år sedan strejken som startade ryska revolutionen bröt ut - sedan skapades internationella kvinnodagen.

Den internationella kvinnodagen instiftades i Köpenhamn i augusti 1910, på initiativ av Clara Zetkin.

Det var dock ryska kvinnors demonstration för bröd och livsmedel den 8 mars 1917 som blev startskottet för den ryska februarirevolutionen och den händelse som gav internationella kvinnodagen sitt datum, enligt populärhistoria.se.

 

Under de senaste åren har det skett en förändring med kvinnodagen, det har börjat uppmärksammas på ett annat sätt genom att gratulera varandra, butiker har börjat ge rabatter och det har blivit en dag där kvinnor uppmärksammar och peppar varandra. I dag firar vi dagen mer som en konsumtionshändelse och blivit en dag som Mors dag och Alla hjärtans dag och tidigare har det mer handlat om orättvisor, säger Magdalena Petersson McIntyre, docent i etnologi och forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap.

 


På vilket sätt stärker vi kvinnor genom att säga Grattis på kvinnodagen? Varför har syftet försvunnit, och nu blivit en konsumtionshändelse, istället för att uppmärksamma orättvisor? Jobbade jag för mycket igår, så att jag inte hann se en massa på tv, eller höra en massa på radion, just om orättvisor gällande kvinnor världen över?


Vad har jag då gjort själv, för att uppmärksamma Internationella Kvinnodagen, på ett sätt som JAG finner VÄRT?

Jo, jag har swishat pengar till 2 olika organisationer.

-  Läkarmissonen, som arbetar MOT könsstympning

- Hungerprojektet, som arbetar med kvinnors ledarskap. 


Inga stora summor alls, men om vi alla hjälps åt. 


Nä, nu ska jag slurpa i mig kaffet, hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Det börjar vara dags för morgonpromenad :)  Ha en riktigt Bra Torsdag, och du .... gör dagen Värd. 


Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards