Alla inlägg under juni 2017

Av maria tafvelin - 21 juni 2017 08:23

Onsdag morgon. 11 grader och regn, ser ut att ska regna hela dagen och hela natten. 


Inatt hade jag mardrömmar. Jag drömde att jag blev drogad och instängd i en liten typ skrubb som stod vid vägen. När tjommen som drogat mig skulle låsa in mig, så gick det inte låsa dörren, men jag kom mig inte därifrån ändå. Det var en fruktansvärt obehaglig dröm, och jag var glad att jag vaknade. 


Igår, före jobbet, la jag ett spår åt Theo. 3 apporter la jag ut. Jag upptäckte när vi sedan gick spåret, att jag lagt det lite för nära det höga gräset, då han tappade fokus ett par gånger, och valde att äta gräs istället. Apporterna hittade han klockrent, och plockade upp dem för avlämning. Nästa gång ska jag lägga ett längre spår, och i annan terräng. Nu la jag bara ute på gården. 


För en stund sedan gick jag för att hämta min första kaffekopp, upptäckte då jag kom in i köket att jag inte satt i sladden till perkon, utan till blendern. Hahahahahaha, jahapp .. ja, det var ju inte värre än att jag fick vänta ett tag till efter att jag stoppat i rätt kontakt i uttaget ... fniss


Jo förresten, jag var ner på stan lite tvärt före jobbet igår åxå, för att köpa ett par byxor till jobbet. De vi fått av jobbet har nog funkat bra, ända tills de sprack, rätt ordentligt. Så, snabbt in på KappAhl, hittade DIREKT ett par, gick och provade: satt som en smäck, och supersköna. Fan .... de här vill jag ju ha hemma. Fanns naturligtvis inga fler i rätt storlek, de kollade till och med om de hade i andra butiken på Solbacken, men nej. Då sa hon i kassan: kolla på shop online, där kan de finnas. Kollade direkt, och japp, där fanns de, så om några dagar kommer det par jag ska ha hemma :)


Just nu uppehåll i regnandet .... hoppas man hinner promenera klart innan det drar igång igen.  Nä, nu har jag på kort tid dragit i mig mina tre koppar, och är redo för dagen. Fågelkvittret jag hör genom balkongdörren säger mig att dagen ligger redo att fyllas med värda grejer. 


Gomorron

Av maria tafvelin - 19 juni 2017 21:50

Borde egentligen vara på väg isäng nu .... men måste bara reflektera över den här dagen. Inte dagen i stort, inte jobbet, inte hundarna .... 


När jag går på lunch på jobbet, kollar jag alltid norran, fb och insta på mobilen. Idag blev jag alldeles kall när jag kollade fb. En vän jag haft på fb sedan 2009, men haft som "vän" sedan år 2000 ungefär, är borta. Cancern tog honom. 


Vi "träffades" på ett forum på internet. Han hade en storpudel som han älskade. Vi träffades aldrig irl, det var aldrig ens på tal, vi pratade hundar och natur ffa. Han var en fantastisk fotograf, med fåglar som specialitet. Vi blev faktiskt riktigt goda vänner, och skrev ofta. Han kommenterade ofta mina mat-bilder, och jag kommenterade ofta hans fantastiska natur- och fågelbilder. 

Han fick cancer. Han opererades, genomgick tuffa behandlingar ... fick komplikationer, svåra smärtor ... men ... vi trodde nog alla att det var på väg åt rätt håll. 


Idag på lunchen kom det som en kalldusch. Det vände, snabbt. Sista gången vi skrevs, var för 10 dagar sedan. Det är helt ofattbart.  Återigen bekräftas min övertygelse. Fyll din dag med värda grejer. Det är Mer tydligt NU än någonsin tidigare. 

Det är inte "bara" cancer som tar våra älskade vänner ifrån oss, det är annat åxå, i form av trafikolyckor, droger, dåligt mående. Vi måste försöka komma ihåg att i MITT liv ... i MITT LIV ... måste jag försöka fylla dagarna så värt jag bara kan.  Ibland är det nästan svårt att tro på själv .... men ... jo, det är min övertygelse att jag kan styra över mycket i min dag. Mycket styr jag INTE över ... men så fan heller att jag ger bort ALL styrning till någon, något annat. JAg försöker fatta bra beslut, försöker smitta mina dagar/kollegor/vänner/familj  med ... Glädje, positivitet. Det är väl det enda jag kan göra egentligen. 


Gokväll

Av maria tafvelin - 19 juni 2017 07:34

Måndag morgon. 15 grader och blå himmel. Verkar blåsa rätt ordentligt, precis som igår. 


I lördags fyllde Robban 30. Vi åkte till Kåge på Båtens dag, där hans pappa m sällskap, samt Pernilla och Mattias mötte upp. Vi gick runt och tittade på båtar, eller, för min del blev det inte så mycket, för jag kände att det triggade yrseln att gå där på bryggorna, så jag blev tvungen retirera upp på land. 

 

Det var varmt och soligt när vi kom dit, men lagom till vi tänkte äta lunch på nya hamncafét, så började det regna, så vi drog iväg till Furuögrund istället. Jag tog en räkmacka

 

Efter lunch och div. åkte jag och hämtade upp Milo, sen bar det iväg hemåt. Snabb rastning av hundar, sen åkte jag och klippte en liten 5-årig tjej som klippt sig själv och behövde hjälp med att jämna till det en aning ... fniss


Igår jobbade jag, så även idag. Börjar kl 11, och ska återlämna Milo före jag börjar. 


Hörrni, jag tänkte på en sak ...  Många bostadsrätter har ju hobbyrum som de boende får använda. Varför är det alltid bara snickeri det handlar om? Jag menar, vems hobby? Varför finns det inte annat? Typ syrum, målarateljé, vävstol etc?  Det ska jag faktiskt ta upp på nästa styrelsemöte. Jag skulle uppskatta om det fanns ett syrum. Ett stort bord, en eller ett par symaskiner, och nån form av hylla eller skåp, där man har en egen plats att ha sina tyger eller kläder som ska lagas. Min symaskin har ju fått raptus, men den är 52 år gammal, så det är förlåtet. Har dock inte tänkt kosta på att laga den. 


Nä, nu har jag slurpat i mig kaffet och ska hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. Ha en Bra och Värd Måndag!


Gomorron



Av maria tafvelin - 16 juni 2017 08:07

Fredag morgon. 18 grader och soligt, men appen säger att det ska mulna på under dagen. Jag är ledig idag, måste se om tvättstugan är ledig, då jag har typ 3 filtar, soffklädseln och en fäll jag måste tvätta. När jag kom hem från jobbet igår, fick jag mig en chock. Theo hade lyckats norpa en påse marsipan, ca ett halvkilo, från köksbordet, och tryckt i sig. Det var spya i typ hela lägenheten. I princip ren sockerlag. Han har spytt inatt och nu på morgonen åxå, så vi får se om jag måste avboka spinningpasset jag tänkte mig på. Kanhända jag måste till veterinären och vätska upp honom, om han inte får i sig sanslöst mycket vatten nu på morgonen. Paddy har spytt två gånger, så han fick nog en liten bit av marsipanen han åxå. Molly hulkade precis i sängen, men hon spydde upp en liten strumpa. Det är bara Kelly som verkar må toppen.


Som sagt, den här dagen får jag ta som den kommer, och vara flexibel i mina planer. Just nu dricker jag kaffe i mitt supersöta kontor i alla fall, och om en stund ska jag hänga bort morgonrocken. Eftersom det är så varmt så blir det en kort runda, åtminstone för Theo. Lillgubben. Jag trodde att det här tjuveriet från bord och köksbänk var ett minne blott, men han är både spänstig och påhittig den här lille filuren. 


Nä, nu ska jag komma igång här. Ha en Fin Fredag. Fyll den värt!


Gomorron



Av maria tafvelin - 15 juni 2017 08:25

Torsdag morgon. 17 grader och halvklart. Har i vanlig ordning vaknat en gång i timmen sedan kl 02, och klev upp 7.30, en kontrast till de andra dagarna den här veckan, då jag klivit upp 04.15  :)  Idag börjar jag inte jobba förrän kl 12. 


Det är redan mitten av juni månad. Dagarna går fort, En vecka bildas på nolltid, och en månad är faktiskt inte alls speciellt lång, även om de dagar precis innan lönen kommer, känns något längre ... fniss


Hur tänker och planerar du inför sommaren? Är du en sån som lägger upp stora planer kring hur mycket du ska hinna med under sommarmånaderna? Har du en bild klar för dig, där du ligger i en solstol och läser böcker och sippar på en kall drink? Vad gör du då om det regnar? Har du bokat in semesterns alla dagar för sol, bad, måla om huset, jobba i trädgården? Men, om det blir en riktigt regnig semester, vad blir det då?


Nu i sommar ska jag, för första gången på många år, ha 4 veckors semester :) Både nu fram tills dess, och under semestern, har jag planerat att: Gå en kort spårkurs med Theo, jobba både med viltspår och appell, och är det pissigt väder så har jag en plan B - lägga mycket krut på nosework, i garaget på jobbet :)   


Lägg gärna upp en plan B du åxå, så att dagarna blir värda, oavsett väder :)


Nu är det hög tid att hänga bort morgonrocken och väcka hundarna. I den här värmen blir det ingen powerwalk, men att strosa är åxå ok :)


Ha en Fin dag, fyll den med nåt värt. Om inte plan A funkar, kör plan B


Gomorron

Av maria tafvelin - 14 juni 2017 16:02

Kan det vara så att den här flashen är morgontrött?  För ... kring halv 5-snåret på morgonen, då är det segt så inåt helvete, men nu, nu går det raketsnabbt att skriva :)

Idag är det soligt ... Idag är det varmt. Just nu är det 21 grader, men känns betydligt varmare. Efter jobbet idag tog jag ut hundarna på en promead, sen åkte jag på RackArena för att klippa gräset :)


  Lite småfränt att hoppa runt på gräsklipparn ... det är som ett core-pass ungefär ... fniss


Nu har bröllopstårtsbeställningarna vällt in, eller, det startade ju för ett bra tag sedan, eftersom de flesta vet en bra bit i förväg när de ska gifta sig. Tyvärr har vi måst neka flera par, då man inte hinner hur många som helst per helg. Igår ringde dock en blivande brud och hade panik. De gifter sig nu på lördag, och den som skulle baka bröllopstårtan har blivit sjuk och måsta ge återbud. Jo, jag förstår att hon fick panik. Men, vi ställer upp och hjälper till, naturligtvis :)


Har jag förresten visat foton på de bröllopstårtor jag gjort blommorna till, samt dekorerat?

          

Det är ju en Ära att få göra en bröllopstårta, och man lägger verkligen ner sitt allt i det, så att det ska bli bra. Sen är det bara att hoppas att brudparet  blir supernöjda. Hittills har jag bara gjort "enkla" bröllopstårtor, men i sommar blir det även att klara av en amerikansk våningstårta. Men, eftersom jag haft Pernilla som lärare, så tror jag att jag fixar det bra :)


Jag har fipplat lite på balkongen

 

Ska fortsätta fipplandet, men inte just nu. Nu ska jag undersöka vad jag har i frys och kyl, för att laga middag. Hundarna ska åxå få mat. Ha en fortsatt härlig dag! Finns nästan 8 timmar kvar på den här dagen att fylla med värda grejer :)


Tjing så länge

Av maria tafvelin - 13 juni 2017 13:00

Nä, att det här flashproblemet ska fortsätta. så drygt!  Har jobbat till kl 12, sedan varit ute med hundarna en sväng. Varmt!  Nu ska jag fippla lite på balkongen.  HOppas flashet har fixat till sig inom kort, för det är oerhört drygt när en mening tar över en minut att skriva. Återkommer senare

Av maria tafvelin - 11 juni 2017 08:44

Söndag morgon. Har precis kommit in från en svettig morgonpromenad. 19 grader och sol, men det verkar mulna på och kanske till och med regna en skvätt. 


Igår hade jag min lediga dag, och efter morgonpromenaden åkte jag upp på Solbacken och köpte lite blommor till balkongen. Jag ska köpa en sväng till åxå har jag bestämt :)  När jag kom därifrån gick jag ner i tvättstugan och startade två maskiner, sedan träffades jag, Hannah och Robban med Theo och Lilly på RackArena. Ja, lille Milo var åxå med :) Theo och Lilly började med att helt enkelt bara tokspringa, som idioter, till synes helt utan mål. Varv på varv, hit och dit, dök ner i en gyttjepöl mellan varven för att svalka sig, sen påt igen. Genom tunneln tillsammans, några hopp över hinder, men mest spring. När de lugnat sig lite, blev det lite mer tvåsamhetslek. När vi tyckte att de nog sprungit tillräckligt, varvade vi ner, sen åkte vi till badplatsen så att de fick bada


       

Theo var rätt spak resten av dagen :)


Hem, fippla i tvättstugan, ut med hundarna, sen blev det middag. Jag gjorde en liten kylskåpsrensning så det blev paj på champinjoner, rödlök, aubergine, zuchini, grönkål, tomat och mozarella. Creme fraiche, lite salt och peppar. Jädrigt gott :)


Mot kvällningen gick jag ner och tränade alla hundar var för sig en liten stund ... sen hände nog inte så mycket mer. Vet ni, nu förstår jag det här med att det går så oerhört segt ibland här på bloggen. Det är tydligen så att flash inte fungerar korrekt. Jamen, då vet jag. Men, nu verkar den funka, för det går snabbt och smidigt :)


Nä, nu ska jag ta och bege mig till jobbet. Ha en Skön söndag! Fyll den Värt!


Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7
8
9 10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards