Direktlänk till inlägg 6 december 2017

Ångrar du dig?

Av maria tafvelin - 6 december 2017 08:48

Onsdag morgon. 9 minusgrader och klar himmel. Solen går upp 9.15 så det är lite halvmörkt ännu.  Igår var en bra dag på jobbet. Jag hann det jag ville, plus lite till faktiskt :)   så jag var jättenöjd när jag åkte därifrån. Kom hem, det var bara 4 minus, så det blev en lite längre promenad än vanligt sådär "after work"  ... fniss. 


Vaknade även inatt och hade ont i höften, men klev inte upp och tog någon ipren, utan lyckades på något sätt vända och vrida så att det kändes hyfsat.  Idag hade jag tänkt mig hinna en dw-runda med theo före jobbet. 


På tal om  hund .... nåt jag upptäckt och tänkt på. Hund och belöning. Förväntan, motivation, drivkraft.  Hundar kan ju få som belöning, att dofta på något de vill dofta på. En belöning behöver inte alltid vara ätbar. Man kan trigga motivationen med en doft. Nu tänker jag på det här med att "krama köttbulle". Jag har ett par enkla fingervantar som jag använt till att "krama köttbulle".  Jag kramar helt enkelt köttbulle i vanten, lägger sedan tillbaka köttbullen i påsen i fickan. Jag kan säga att handtarget funkar klockrent med den metoden ... fniss. Inte bara med Mina hundar, utan även andras. På ett par av endagskurserna i agility, använde jag den metoden, och det funkade klockrent. Både för att locka en del lite försiktiga hundar över hindren, samt locka till mig hundar som drog iväg från matte/husse. Naturligtvis plockar jag fram en liten bit köttbulle ibland så att de får smaka åxå, men många gånger räcker det med att nosa i vanten, vips så är hunden hur lydig som helst. Många av deltagarna på kursen skrattade gott när de såg hur bra det funkade, och menade att om jag inte berättat att jag kramat köttbulle, skulle de trott att jag besatt magiska krafter, då hundarna lixom sögs mot mig, satte sig fot med fullt fokus på mig. Nåja, igårkväll, på sena kvällspinket, körde jag lite krama köttbulle, ute på gården. Alla hundar lösa, de fick känna lukten innan jag släppte ut dem, och det var ingen av  dem som drog iväg på en runda förrän jag visade "varsågod". Sedan körde jag några enkla övningar, dirigerade med armar och händer, lockade in dem, lät de lukta på vanten, sedan ut på sök, då jag kastat några småbitar köttbulle. En kul stund härute alltså, innan läggdags :)


Om 5 minuter går solen upp. Den här dagen ska jag fylla med värda grejer. Jag ska göra saker jag inte kommer att ångra framledes (förhoppningsvis)  Vet du, ett ordspråk jag verkligen tror på kommer från Grekland. :


"Vänlighet behöver man aldrig ångra"

 


Tänk på det. Att vara vänlig kan fylla din dag med så mycket värt, både för din egen skull, och andras. 


Gomorron

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Av maria tafvelin - Lördag 16 mars 08:46

Lördag morgon. 3 minusgrader och halvklart. Sol upp 5.46 och ner 17.40 Har precis ätit en rostad macka med avocado och rödlök efter morgonpromenad med hundarna. "Ring så spelar vi" ljuder från högtalaren :)   Då var det helg igen, veckorna går fo...

Av maria tafvelin - Söndag 10 mars 15:11

Söndag eftermiddag. 3 plusgrader och strålande sol. Sol upp 6.07 och ner 17.22   Kom precis in från en längre promenad med hundarna. Men så helvetiskt härligt med sol och några plusgrader! Det gäler att passa på att njuta innan sommaren kommer me...

Av maria tafvelin - Torsdag 7 mars 15:21


HÖrrni. Det är väder, det är SOL, det är soluppgång, men flera timmar till solnedgång. Dagar har gått, mat har lagats och ätits, tårar har runnit (av glädje) skratt har bubblat....    Dag Sixten Ingemar Johansson. Född 2/3 kring 18-snåret. Lagom ...

Av maria tafvelin - Söndag 3 mars 11:44

Söndag mittppådagen. 2 plusgrader och molnigt.... solen Vill lysa igenom men orkar inte riktigt. Sol upp 6.33 och ner 17.00   Igår blev jag mormor igen, till en liten kille :) :) :)  Hannah och Robbans första barn <3 Man svävar som på moln kan...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards