Alla inlägg den 25 december 2018

Av maria tafvelin - 25 december 2018 10:37

Juldagsmorgon. 2 minusgrader och något mulet. Alltså, vilka dagar jag haft, i söndags, min födelsedag, och igår julafton. Jag börjar med min födelsedag. 


Mattias hämtade upp mig, då vi skulle iväg och jobba på blomsteraffärn några timmar. Vi började inte förrän kl 9, och jag la mig tidigt på lördagkväll ... vaknade kring halv 6 och var pigg som en lärka, så jag hann både städa och skotta snö innan vi åkte.  3 timmars jobb blev det, sedan slutade vi. Ut med hundarna, över till Hannah och Robbans garage där vi höll på med att ställa i ordning det sista inför julaftonsfirandet. Pernilla var åxå där och vi bar bord, ställde ut stolar, fixade med belysning och ljudanläggning. Eftersom traditionen kring min födelesedag innebär middag, Bingolotto och musiklek, så var det självklart att det skulle bli så även i år. De landade här kring 17.30 och vi drog igång matlagningen. Kött (rådjur och vildsvin), sötpotatispommes, grönkål och brysselkål stod på menyn. 

- Har vi inte nån sås, frågade Hannah ... nä ... det hade vi inte. Hon fixade världens godaste grönpepparsås.  Robban är bäst på kött, så han fick i uppdrag att fixa den stationen. 

- Förkläde? Nä ... det har jag inget .... så han tog min morgonrock istället

  Redan INNAN det, hade vi hunnit skratta hur mycket som helst. Otto låg i babyskyddet på köksbordet och deltog genom att förnöjsamt studera våra förehavanden innan han slocknade och sov bort hela kvällen. 


Vid momentet "fritera pommes" hände en fars, så det kokade över och började brinna. Nåja, det blev väl ingen större brand, och jag påminde alla senare att jag har en brandsläckare i skåpet inne på toa, ifall det skulle bli nåt större ... fniss.   Det blev ju dock en större sortens luktbomb av frityrolja, så Pernilla skyndade sig att svepa in sitt hårsvall i en handduk (som nybliven mamma har hon insett att det här med att få tid att duscha och tvätta håret, samt torka och locka det, den tiden finns inte alla dagar i veckan)

 

jo, hon ville låna tofflor åxå, då hon tyckte att det var kallt på golvet. Visst är hon helt underbart söt, skålandes i julmust :)


Vi hade dukat matsalsbordet i rummet, Otto fick ligga i babyskyddet på inläggsskivan. Han sov sig genom hela middagen, trots att vi skrattade så högt och länge så det var helt sjukt. Maten var så otroligt god, ett glas vin (julmust för Pernilla), skratt, skratt och åter skratt. 


Pernilla hade gjort pannacotta till efterrätt, som stod ute på bron tills det var dags för efterrätt. Skulle bara pinka hundarna ... och visst satte Theo ner trynet i ett av glasen och gjorde sig ett provslick .... fniss. 


I vanlig ordning hade vi ju inte hunnit äta färdigt innan Bingolotto drog igång, men vi vred tv:n mot matsalsbordet så vi kunde dutta där vi satt. Det gick superbra. 


Om Robban är bäst på kött, så är Mattias bäst på musiklekar. Å herregud ... en Finsk sådan blev det. Här blev det, förutom stress, en helvetiskt massa skratt. 


Klockan var en bit efter midnatt när vi avslutade födelsedagsfirandet. Tusen Tack för en helt underbar födelsedag, tack för presenten och för en magisk kväll! 


Vaknade julaftonsmorgon kring 10. ut med hundarna, iväg och handla det sista, slå in julklappar, fixa med det jag skulle ha med till julbordet - janssons, vörtlimpa och mimosasallad. Ut med hundarna, sen blev det några varvs springande bort till garaget. Det här är första gången i hela mitt liv jag firar jul med så många människor. Vi var 22 stycken. Robbans släkt, de flesta har jag aldrig träffat tidigare. Jisses så trevlig kväll !!

             

Klockan var ca 22.30 när jag avrundade och gick över till mig. Pinkade hundarna, tog på myskläder och satte mig i soffan med hundarna och såg en film. Mycket tacksam över de här dagarna/kvällarna. 


Nu är det hög tid att gå morgonrunda. Det blir runt byn. Ha en fantastisk dag, gör nåt värt av den!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards