Direktlänk till inlägg 17 februari 2019

Det jäser

Av maria tafvelin - 17 februari 2019 14:14

Söndag eftermiddag. 2 plusgrader och strålande sol. Vilken underbar dag! Igår blåste det ju så himla mycket så det var helt otroligt, men idag är det stilla och fint. På tal om igår, jag fick ju äran att vara barnvakt åt lille Otto :)  Pernilla och Hannah hade tillsammans med sin faster ordnat en 40-årsfest för sin pappas fru, så de var på fest, och jag fick äran att ha lillgrabben. En såndär typisk mormor-grej är väl att bada bäbisen, så det gjorde jag. Han brukar vanligtvis gallskrika i badet, men han till och med skrattade när jag badade honom. Jag är faktiskt glad att Pernilla inte åkt ännu, så hon fick se och höra det själv :)  Efter badet fick han krypa in i sin morgonrock. Alltså .... HUR SÖT!!!!!?

 

Han är ju så himla lätt att sköta, fast det är klart ... mellan 19 och 20 igårkväll tyckte han INTE att det var kul. Han var nog övervänt på Mello .... fniss. Både Theo och Alice försökte slicka på honom, och när jag sa att det räckte, lade de sig nära i soffan (han låg i min famn). Nåja, han slocknade kl 20 och sov till 21, och han var på så sjukt bra humör när han vaknade. Som en solstråle fram till sovdags kl 23. Strax före kvällsmålet bytte jag blöja för natten .... och ... om vi säger såhär .... jag önskade att jag låtit blöjan sitta på ett par minuter till ..... det blev bajskalas .... fniss. Men som mormor ser man ju inte ens DET som nåt speciellt jobbigt ... konstigt nog. 


Kl 23 åt han, sen somnade han. Inte jag dock eftersom det blåste nåt sjukt, och att sova borta (hos Pernilla och Mattias) gör ju att det är ljud man inte är van vid. Kring 01 kom Pernilla och Mattias hem och jo, jag hade nog somnat då, för jag flög nästan upp ur soffan där jag låg, när jag hörde ytterdörren spela en melodi. Ja, de har en såndär ytterdörr med kodlås, som spelar en trudelutt när man tryckt in rätt kod ... fniss. 


Jag hade lovat att stanna kvar hela natten, för Pernilla och Mattias har så klokt bestämt att ingen som druckit, håller i Otto. Nu hade Pernilla inte alls druckit mycket, men hon vill inte ens att han ska måsta känna doften av alkohol, därav att jag hade Otto i sitt babynest nära mig i soffan hela natten. Kl 03 ville han äta, och kl 06. Pernilla hade pumpat ut mjölk som legat i frysen, så det var ju inga problem. Kl 08 väckte han mig och jag blev klarvaken ... då somnade han om ... fniss. Pernilla kom ut till oss kring 8.30 ... hon hade inte kunnat sova överhuvudtaget på hela natten ...   Då tog hon täcke och kudde och la sig i soffan med Otto medans jag skyndade hem till mina sovande hundar. Jag hade Otto hemma hos mig tills efter kvällspinket, då åkte jag över hem till honom. 


Mycket riktigt, när jag låste upp ytterdörren hemma, rasslade det till i trappen, de hade sovit i sängen på övervåningen, precis som vanligt. 


Efter morgonpromenad och frukost åkte jag in till stan för att träffa en hundägare m familj, som ville ha tips kring några problem. Hem, strålande väder, lite längre promenad med hundarna, som förresten fått nya snygga halsband

 

Gick en sväng runt lillbyn, samt en sväng på skoterspår ... som inte var särskilt "lättgått" ... men mysigt :)


Idag har jag lånat Hannahs bakmaskin. Typ för första gången i mitt liv, bakar jag utan att "nöjvslå" för hand. Jag bakar smörgåstårtbotten, och det är nu medans det jäser, som jag skriver här. Rättare sagt så har det  nog jäst klart nu, så jag ska fortsätta med det projektet. Hundarna har lekt en stund, så filtarna åkt all världens väg ur soffan

 

Ha en härlig fortsättning på söndagen! Än finns gott om tid att hitta på nåt värt!

 

Tjing så länge

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria tafvelin - Tisdag 16 april 20:16

Tisdagkväll. 1 plusgrad och mulet. Sol upp 04.53 och ner typ nu, 20.17 . Det är periodpaus i hockeyn, så jag passar på at blogga :)   Oj .... hade tänkt blogga under helgen, men helgen kutade förbi ... fniss. Men, nu tänkte jag hamra ner några me...

Av maria tafvelin - Söndag 7 april 19:28

Söndag kväll. Temperaturen på nollan och disigt. Det ska börja snöa igen kl 20. Fy fan rent ut sagt vad det snöade i morse!! Det slutade snöa typ mitt på dagen... och nu ska det dra igång igen. Sol upp 5.26 och ner 19.48   Det har varit kortvecka...

Av maria tafvelin - Måndag 1 april 11:32

Måndag. Annandag påsk. 1 minusgrad och dis... det småsnöar, har snöat hela helgen. Sol upp 5.47 och ner 19.29   Tänker på det här med tidsomställningen... när man ställer Fram klockan, som vi gjort nu, då märker jag inget, påverkas inte. MEN, när...

Av maria tafvelin - Fredag 29 mars 11:16

Långfredag mitt på dagen. 2 minusgrader... disigt, lät snöfall, blåst... verkar ska vara sånt här väder fram tills torsdag nästa vecka. Bara att gilla läget :)  Sol upp 4.58 och ner 18.20   I onsdags klev jag upp tidigt ... 3.45 närmare bestämt, ...

Av maria tafvelin - Tisdag 26 mars 17:28

Tisdag ... ja ... vad kallar man tiden när klockan är 17.30. Det är inte kväll .... afton typ? Det är 3 minusgrader och ... appen säger mest soligt ... men jag vet inte ... nog är det rätt så mycket moln enligt mig :)  Sol upp 5.09 och ner 18.11   ...

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards