Alla inlägg den 25 februari 2019

Av maria tafvelin - 25 februari 2019 07:42

Måndag morgon. 5 plusgrader och klarblå himmel. Stormen har bedarrat och det kan bli en riktigt fin dag. Alltså ... det blåste så sjukt mycket när vi lagt oss igårkväll att det var rent obehagligt. Theo sprang ner en sväng, hoppade säkert upp på köksstolen för att kolla ut och se vad i hela friden som försiggick, sedan kom han upp igen och la sig. Det var faktiskt svårt att somna, just för blåsten. Men ... till slut somnade vi alla tre. 


Idag hade jag ju bokat tid hos veterinären för Alice och hennes hosta. Den ska jag dock ringa och avboka, för hon har inte hostat en enda gång under hela helgen, så det har gått över. Kanhända VAR det kennelhosta trots allt, hon kanske var smittad innan hon kom, och inkubationstiden var över, därav att inte Theo blivit smittad?  Det går kennelhosta här åxå, har redan sett på fb att flera vänners hundar fått det. Nåja, huvudsaken att hon mår bra, är pigg och glad, hostan är borta :)


Igår när vi skulle gå ut på morgonrundan tog jag bara på mig vindjackan, det var ju trots allt 6 plusgrader. När jag tagit på icebugsen och vindjackan, kopplat hundarna och kommit ut, jamen, .... visst regnade det. In igen, av med icebugsen för att kunna gå in och hämta hundarnas regntäcken, bytte jacka, på med icebugsen .. kom ut .... då hann jag bara ut till vägen så slutade det regna. Fniss. Nåja, det kunde ju börja igen, för den där solen lyste med sin frånvaro om vi säger så. Promenaden gick runt Fällbäcken, och enligt uppgift ska det vara ca 7 km. Jag brukar ju lita på min telefon, med tillhörande stegräknare, men det har jag förstått att jag inte kan. Jag och Pernilla brukar ju gå samma runda, och våra telefoner säger olika om hur långt det är. Förra gången jag gick runt Fällbäcken sa min telefon att det var 6.5 km. Igår sa den 4.5, men det är helt omöjligt. Det tar 1.5 timmar i alla fall, och jag ska ta bilen och köra runt, bara för att få se hur långt det faktiskt är. 


När jag kommit hem från promenaden fick jag spontant för mig att göra ravioli till lunch :)

       

Fyllningen bestod av pesto Rosso, fetaost och soltorkade tomater. Jag gjorde en sås på kokta gröna ärtor som jag mixade med olivolja, basilika och oregano. Det var första gången jag gjorde ravioli, och det var både superlätt och supergott :)


Efter lunch sprack det upp och blev sol! Underbart! Kopplade hundarna och gick runt byn. Hade tänkt runt fällbäcken en sväng till, men det hade börjat blåsa ordentligt, den där stormen det pratats om, var på ingång, så jag valde att ta den lite kortare svängen, men en dryg mil blev det totalt i alla fall. 


Idag ska jag åka och hämta en hushållsassistent som jag köpt på facebook :)  Herregud, jag har ju i alla år stått och "nöjvslått" för hand vad jag än har gjort, vare sig det varit deg eller smet. När jag häromsistens lånade Hannahs bakmaskin för att baka smörgåstårtbotten, insåg jag ju att jag åxå vill ha en maskin. Nu har jag fått tag på en såndär lite äldre sak, med degbunke, visp, köttkvarn, blender .... en makalös manick :)  


Nu sitter jag och väntar på att Pernilla ska höra av sig, vi ska ta en promenad runt byn. Februari månad är snart slut, den underbara vårvintern är här. Snö i kombination med sol gör nåt med kroppen, det bara spritter :)  Helt underbart att kunna njuta av FULL SOL utan att det blir för varmt!!  Full sol, men inga mygg. Full sol men hundarna orkar gå hur långt som helst, vilken tid som helst på dagen. Underbart!!! 


Ha en härlig måndag! Fyll dagen med värda grejer!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards