Alla inlägg den 1 mars 2019

Av maria tafvelin - 1 mars 2019 08:06

Fredag morgon. 11 minusgrader och sol, åtminstone ännu, det ska tydligen mulna på senare. Men .... 11 minus? Nu igen? Man hann ju vänja sig vid plusgrader :)  Men .... nu kanske skoterspåren blir såpass hårda att man kan gå på dem, det verkar ska hålla sig kring 11-15 minusgrader på nätterna en vecka framåt. 


Jag ska titta tillbaka på gårdagen en sväng innan jag lämnar den och blickar framåt mot dagen.   


Jag, hundarna och  Pernilla m Otto i vagnen tog vår sedvanliga dryga 4 km promenad runt byn på morgonen. Jädrar vad det blåste kallt! Hem, lämna hundarna, sen gick jag tillbaka till Pernilla där vi tog bilen och åkte upp på solbacken. Pernilla shoppade lite dreglisar till Otto, sedan handlade vi lite på Ica Maxi innan vi åkte hem igen. Jag gick hem, kopplade hundarna och gick den längre rundan runt Fällbäcken. Hann med lite småfippel innan det var dags att laga mat. Det blev pölsa. Gu så gott det är!

 

Jag har ju startat projektet "Gå ner 20 kg i vikt"  och det känns superbra. Jag räknar kalorier och det är faktiskt riktigt kul att sätta ihop rätter och inse hur sjukt mycket kalorier många saker innehåller, som jag tidigare bara tryckt i mig utan att blinka eller tänka mig för. På kvällarna sitter jag och snickrar ihop rätter, och jag har en matsedel som jag följer strikt. Det här blir superkul :)


Efter middagen hann jag sätta mig i soffan en stund innan det var dags att lasta hundarna i bilen och åka iväg till Drängsmark och Åbyn/Byske brukshundklubb. Det var första gången vi var där. Lokalen var betydligt mindre än jag trodde, men att det är filtmatta/heltäckningsmatta i hela rummet är en stor fördel tycker jag. Om man vill kan man ta en gemensam promenad först, och sen gå in för att träna och fika, som det står i beskrivningen. Jag hade lite tur att alla förutom 1 gick iväg på gemensam promenad, då hann hundarna få nosa av rummet ordentligt. Jag har alltid, med alla hundar, börjat så när jag kommer till en ny träningslokal.  Sedan satte jag Theo i en av de många krokarna som finns efter väggarna, och tränade med Alice ett tag. Tidigare ägaren har inte lagt ner något krut på lydnad, men jag säger såhär: är det möjligt? Alternativt  så har det inte behövts, hon är så OTROLIGT följsam, och när hon tappar fokus och vill fram till en annan hund så behöver jag bara kläcka ur mig ett "här" så vänder hon på en femtioöring och kommer tillbaka till fokus. Sedan fick de turas om att sitta fastbundna medans jag tränade med den andra. 


Efter en liten stund kom en tjomme med sin hund, och en kvinna med sin. Den här vita herden som kvinnan hade, blev Alice sugen att skälla på och promt komma fram till. Blir inget med det, sa jag åt henne. Kvinnan satt på golvet en stund med sin hund, tog sedan av sig jackan och la den på golvet där hon suttit. Jag frågade henne om det var ok att jag lät Alice nosa på hennes jacka. - Absolut, svarade kvinnan, och Alice fick i lugn och ro nosa på kvinnans jacka, och då blev det lugnare sedan. 


Vi hann träna ca en halvtimme då ramlade de som varit ute på promenad in. Totalt var det 10 hundar i lokalen, och det är säkert 5 för mycket för att kunna träna mina hundar i en såpass liten lokal, så jag satsade på passivitet efter det. Efter 1.5 timmar lastade jag hundarna och åkte hem. Kom hem strax före kl 20 och satte mig i soffan. Hundarna sprang upp på övervåningen och kastade sig i sängen båda två och låg där tills jag ropade på dem strax efter 22 för att ta ut dem på kvällspink. 12.7 km promenad + 1.5 timmar i träningslokalen gjorde att de sov gott kan jag säga. 


Nu fick jag nyss sms av Pernilla: 

- Hur ligger du till?

Så ... nu ska jag sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken på kroken. Det är FREDAG och jädrar vad jag ska njuta av den här dagen. Vi börjar med morgonpromenad, sedan frukost, Pernilla har ett träningspass på Friskvårdskompaniet, så jag får umgås med Otto en stund, mormors älskade lille Otto <3  Sen har jag faktiskt planer för kvällen åxå ;)


Ha en fantastisk fredag! Fyll dagen med värda grejer!!! 


Gomorron



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards