Alla inlägg den 7 mars 2019

Av maria tafvelin - 7 mars 2019 07:56

Torsdag morgon. 13 minusgrader och klarblå himmel. Underbart! Solen har faktiskt börjat värma ganska ordentligt, och till stora delar är vägen bar, åtminstone runt byn. Fällbäckenrundan är fortfarande istäckt och man skulle egentligen ha två par skor när man går den svängen. Vanliga gympaskor fram till korsningen, sedan icebugs några kilometer, sedan gympaskor igen. I-landsproblem som ni hör :)


Igår tog vi ju vändan runt byn, jag , hundarna, Pernilla och Otto. När jag kom hem åt jag frukost, sedan gick jag över till Pernilla för att sköta Otto medans hon tränade. Jag spolade upp ett bad åt honom och han låg länge i badet och tjollrade. Efter det blev det lite sång och babygym innan han blev trött och somnade. Pernilla kom hem och jag gick hem till mig, tog ut Alice på en solorunda på skoterspåret. Fast, nu är skaren så hård så man kan gå överallt

         

Vi var ute en dryg timme, sedan gick vi hem. Det var inte så många minusgrader i solen, superhärligt trots att det blåste lite. Theo fick komma ut på gården och söka korv

   

Idag är det torsdag, vilket betyder klubbkväll på Åbyn/byske brukshundklubb. Ikväll tänkte jag ta med bara Theo. Det är för kallt ute för att ta båda och ha den ena i bilen medans man kör med den andra, och det kan vara, som förra torsdagen, såpass många ekipage att det helt enkelt blir för trångt att ha båda inne. Dessutom har jag en plan för Alice. Jag har köpt webbkursen "startklass" på rackarungarnas hundskola, och tänker gå efter den när jag tränar Alice, som inte tränat lydnad överhuvudtaget tidigare. Det blir superkul att ha en "mall" att gå efter och Susannes webbkurser är så sjukt bra. Till er som läser och är hundägare: 

https://rackarungarnashundskola.com/kolla-in-mina-webbkurser/   Gå in där och kolla in hennes webbkurser. Ett helt underbart sätt att till en pytteliten peng få en hel kurs. Tydliga instruktioner, glatt och trevligt. När du betalat kursen har du tillgång till den forever, det är inte så att den går upp i rök efter en viss tid, utan har du köpt den är den din. För mig och Alice passar det perfekt, då jag kan träna alla moment helt utan störning till en början, när jag kommit en bit kan jag träna dessa moment på klubben, med andra ekipage som störning. 


Jag brukar ju säga när Jag håller kurser: Att gå kurs med sin hund är egentligen hur korkat som helst ... fniss. Man säger att man ska börja träna UTAN störning, och vad gör man på kurs? - jo, man tar den största störning som finns - minst 7 andra ekipage i samma lokal, försöker få hunden att förstå saker den aldrig gjort tidigare, i en miljö den aldrig varit .... fniss.  Nä, jag säger det halvt på skämt, halvt på allvar, för att hundägarna ska förstå att det INTE är KONSTIGT om hunden inte riktigt klarar av att utföra momenten klockrent på kursen, utan det är hemma  man måste träna. Men .... som sagt ... webbkurserna är ett alldeles utomordentligt alternativ till kurserna irl. Man kan ju göra båda delarna, köpa webbkursen först, träna på egen hand, och sedan gå kursen irl, för att få de störningar det innebär. Jag är i alla fall supernöjd med de webbkurser jag köpt, det är jag övertygad om att Du blir åxå. 


Igår kom paketet från Cellbes där jag köpt gardiner till köket och kontoret. Varför jag inte visar något foto är att jag måste köpa rundstav till köksgardinerna, det är såna här som man ska rulla upp och knyta. Visar senare. Jag är nöjd med dem i alla fall, tycker att det blev snyggt. Köpte även en ny morgonrock. Provar den nu och den funkar :)  Den gamla turkosa hade verkligen gjort sitt, jag har haft den i många år. Frottén var så sliten att fläckvis fanns det knappt fro kvar .... ttén var bortnött .... fniss. 


Nä, nu ska jag snart sparka av mig tofflorna och hänga upp nya morgonrocken på kroken. Appen säger att det ska börja snöa fram på dagen, och snart skriver nog Pernilla och frågar om jag är redo för morgonrpromenad. Ha en toppenfin torsdag, fyll dagen med värda grejer.


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards