Alla inlägg den 27 mars 2019

Av maria tafvelin - 27 mars 2019 07:07

Onsdag morgon.  jo, jag blev tvungen att tvärkolla om det faktiskt ÄR onsdag ... är det inte bara tisdag? ... fniss. Nä, onsdag morgon. 1 minusgrad och lätt snöfall. Appen säger att det ska klarna upp och bli kanonväder idag, det ser jag fram emot :)


Såg den här dokumentären om Josefin redan i söndags. Jag tycker att det är PÅ TIDEN, SUPERVIKTIGT och rent av NÖDVÄNDIGT att mäns våld mot kvinnor (jo, våld överlag, men nu pratar jag om mäns våld mot kvinnor) kommer på tapeten PÅ ALLVAR!!!!  Jo, det är åxå på tiden att den som utför dessa brott, får ta konsekvenser av brottet genom att ANDRA MÄNNISKOR REAGERAR KRAFTFULLT !!!!!!  Hur såg det ut på den tiden när Josefin faktiskt BLEV misshandlad? Jo, många visste, det säger de ju till och med rakt ut, de såg blåmärken och VISSTE hur det stod till. Var det någon som agerade och gjorde något? Ställde herr Ramberg mot väggen och sa: SLUTA SLÅ DIN KVINNA!!! Var det någon som bojkottade honom med orden: NU FÅR DET VARA NOG!!!!  

- Nej. Han fick ett superlöjligt straff. Jo, det var innan lagen om kvinnofrid kom, och det är ju för väl att det kommit en lag som stärker kvinnan i det här avskyvärda. Visst är det hemskt att det måste till en lag SPECIELLT mot mäns våld mot kvinnor!!!  Det säger ju en del om hur vanligt det var/är. 


Är det synd om Ramberg, som NU får ta konsekvenser av det han gjorde, dvs att människor reagerar med avsky?  Ska man glömma det han gjort och "låta honom vara ifred" . Ska man fortsätta blunda? 


NEJ, visst FAN är det HÖG TID att ALLA reagerar!!!! Högljutt, kraftfullt, med BESTÄMDHET !!!!  Vissa brott ses mer avskyvärda än andra på fängelserna, fångar emellan. Vad är det som gör att till och med brottslingar har dessa värderingar, men många av oss andra lixom inte bryr oss?  Vad gör DU när du vet att någon kvinna blir psykiskt och/eller fysiskt misshandlad av sin man eller sambo?  


SLUTA BLUNDA!!!! GÖR NÅT FÖR FAN!!!!!  Allt det här skulle gjorts för länge sedan naturligtvis, det är skrämmande att det är NU först många reagerar, men bättre sent än aldrig säger man ju. Nu hoppas jag bara vid gudarna att det här håller i sig - insikten i hur fasansfullt fel det är att många kvinnor blir slagna, till och med till döds, av sina män. Det måste ta stopp.  Jag hoppas att alla som kommenterar i artiklar på fb och i dagspress, som beskriver sitt stora avståndstagande .... faktiskt håller i det i sin vardag åxå. Att många börjar öppna ögonen utanför sin ytterdörr, många måste till och med öppna ögonen INNANFÖR sin ytterdörr. 


Det här att agera när någon blir illa behandlad, att våga ta upp om man misstänker att någon far illa, det har jag haft upp flera gånger tidigare. Jo, det kan kosta att agera. Jag har agerat några gånger när det gäller barn. Ni minns när jag fyllde 45 och vi åkte utomlands jag, Pernilla och Hannah. Den här lille grabben som grät på planet och ville att mamma och pappa skulle sluta dricka och bråka .... redan på planet. Jo, jag klev upp och sa ifrån. Jag har agerat vid fler tillfällen när det gäller barn åxå. Visst, jag blev kalladjävla  svin av barnets förälder ... men ... ja ... det kan jag ta. Huvudsaken barnets situation får ögon på sig. Samma sak gäller det jag nu pratat om - mäns våld mot kvinnor. 


Hällde precis upp första koppen .... kallt vatten?  Aha, jag hade aldrig startat perkon. Jag blev så inne i att skriva om det här. Eftersom jag själv levt i ett förhållande där han misshandlade, både fysiskt och psykiskt, så rör det upp en del inom mig. 


Idag hoppas jag att vi hinner tapetsera klart i köket. Jag skruvade ihop byrån igårkväll :)

Jag packade upp innehållet i kartongerna och kollade igenom instruktionerna redan typ mitt på dagen. Styrde in allt i kontoret då jag kände att det där var lite för mycket. Men ... efter middagen kände jag ..... äh ... jag börjar. 

Skruvade och skruvade ... när jag kom till lådorna gick jag och satte mig framför tvn och tänkte - jag tar det där i morgon när Pernilla hjälper mig ... såg lite komplicerat ut. När jag sett lite tv kände jag - äh ... hur svårt kan det va?  fniss. så ... jo, den blev färdig :)

         

Jag hade inga passande bits till skruvdragaren, så det blev att skruva för hand 

 

Nåja, byrån är uppe och det känns bra :)  Nästa projekt blir att måla väggarna i hallen och upp till övervåningen. Sedan kan jag lugna mig med projekt inomhus, då är det superfint här :)


Eftersom kaffet blev färdigt något sent så hinner jag läsa tidningar och ta det lugnt ett tag till innan det är dags att sparka av tofflorna och hänga upp morgonrocken. Ha en fin onsdag. Se till att fylla dagen med nåt värt, och tänk efter ifall det är någon du känner till, som behöver din hjälp. Det kan vara allt ifrån en sjuk vän som behöver få hem glass och hostmedicin, en mamma som behöver få höra din röst, en kvinna i porten bredvid som ser rädd ut som behöver höra ett tryggt och varmt ord .... Tänk efter hur Du kan göra skillnad för någon idag. 


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards