Alla inlägg den 28 mars 2019

Av maria tafvelin - 28 mars 2019 06:51

Torsdag morgon. 3 plusgrader och "mest molnigt" . Ja alltså, lite sådär gråmulet och dassigt med andra ord.  Men, idag är det lite fullt upp, för det närmar sig :)  Ja, det närmar sig Ottos dop alltså :)  På lördag är det dags, och då vill det till att man är färdig  med allt som ska fixas :)


Idag ska jag fylla smörgåstårtorna, vi ska doppa biskvierna, Pernilla ska fylla våningstårtan ... ja, det kanske inte var mer ... fniss. Men det är bra, för då hinner jag måla sista varvet på kaklet åxå :)   Igår tapetserade Pernilla klart mitt kök. Det är faktiskt hon som gjort nästan allt, jag har hållit i Otto under tiden :)  Men, Pernilla är glad över att jag lär henne tapetsera, och det här är första gången hon fixar det själv. Hon har gjort ett enormt bra jobb och hon ska vara stolt över sig själv. Att kunna tapetsera själv är faktiskt superbra, den kunskapen har man nytta av hela livet. 


Ikväll är det medlemsmöte för hembygdsföreningen här i byn. Jag har tänkt gå dit. Hannah och Robban ska åxå gå, och någon av Pernilla och Mattias kommer åxå. När man flyttar till en by såhär, tycker jag att det är viktigt att lixom visa att man vill vara en del av byn. Det ingår när man flyttar in känner jag. Väljer jag att bosätta mig i en by, då ska man förvalta det genom att engagera sig i byns "varande". Skulle det finnas en liten livsmedelsbutik här, skulle jag handla där åxå. 


Hoppas att selen jag beställt till Alice kommer snart, så att vi kan dra iväg med pulkan och Otto på skoterspåren nu när det kan vara sådär magiskt vackert väder. Ja.... inte just i detta NU, men ... som igår tex. Perfekta skoterspår, strålande sol .... helt underbart. 


Idag står det fisk på min veckomatsedel. Det står även gym 15 minuter. Jo, jag har ju skrivit in i min veckoplanering, så att det verkligen blir gjort. I förrgår var det 15 minuter biceps, triceps och axlar. Idag är det ben, mage och rygg. Värmer upp lite med morgonpromenaden runt byn, lite drygt 4 km. 


Igår lagade jag grönsakslåda

 

la ner morot, vitkål, zucchini, paprika, blomkål, sparris, skivad vitlök och broccoli i en ugnsform. Pressade citron över, Smulade  grönsaksbuljongtärning på det och hällde på lite vatten. Kryddade med örtagårdskrydda och lät det vara i ugnen tills jag tyckte att det verkade lagom ... fniss.  Ville ha morötterna lite al dente så att det blir lite att tugga i åxå. Det blev helt ok. Ingen direkt gourmetmiddag, men som sagt, helt ok. 


Nä om jag skulle sparka av mig tofflorna och hänga upp morgonrocken. Jag har ju börjat vakna lite tidigare, strax efter kl 6 tycker kroppen att det är lagom att vakna.  Jag följer årstiderna ... fniss. När det var mörkt tyckte kroppen att kl 9 var lagom .... 


Ha en superfin Torsdag :)   Det där med värda grejer, det gäller även idag. Det gäller alla dagar :)  Kom ihåg det!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards