Alla inlägg den 1 april 2019

Av maria tafvelin - 1 april 2019 11:09

Jag skrev ju häromdagen att jag hade något jag ville skriva om som var "mindre muntert"  och det följer i spåren efter dokumentären om Josefin. Jag såg en grej på en väns facebooksida som jag direkt kommenterade: Detta måste jag ta upp på min blogg, varpå hon svarade: Ja, gör det!


Hela grejen med mäns våld mot kvinnor. Hela fenomenet bottnar ju i att män slår och misshandlar kvinnor, både psykiskt och fysiskt. Hur kan det egentligen komma sig att i de flesta fall kommenteras det:


- Varför går hon inte? 

- Varför stannar hon kvar hos honom?

- Varför tar hon inte sina barn och lämnar honom?

- Varför kastar hon inte ut honom?

- Varför går hon tillbaka till en man som slår henne, hon har ju lämnat honom flera gånger?


Visst i hela friden borde man säga:


- VARFÖR I HELVETE SLÅR HAN SIN KVINNA ??????


Hur kan det komma sig att allt fokus hamnar på kvinnans agerande eller inte agerande. HUR kan det komma sig att mannens misshandel lixom .... inte nämns mer än i förbigående .... det är HON som får frågan - varför stannar du? Visst i helvete ska det väl vara mannen som får frågan - VA FAN GÖR DU???


Hela den här Josefin-historian hoppas jag verkligen sätter fokus på MANNEN, istället för kvinnan. 


Återigen dyker den c-uppsats jag skrev tillsammans med min klasskompis Karin på Socionomutbildningen, upp i skallen. Uppsatsen heter- 


Kvinnofrid - en utopi?

 


Tror jag måste gå ut i förrådet och leta fram den och läsa den igen. Ja, det ska jag banne mig göra. Uppsatsen skrevs ju för ... vad är det ... mer än 20 år sedan. Vad har egentligen hänt sedan dess?  


Nu ska jag ut i förrådet och leta fram den.   Tjing så länge

Av maria tafvelin - 1 april 2019 07:23

Måndag morgon. 3 minusgrader och blå himmel. Supervackert :)


Idag blir det siffror. Det är 3 minusgrader, jag har gått ner 8.5 kg och idag fyller Theo 6 år :)

           

Grattis på 6-årsdagen min fina svarta pantern. <3


Igår blev det en lugn dag. Jag gick iväg och provade pulkan med Alice nya sele ... men det funkar inte som det ska. Jag ska ta med Alice och selen och åka på Björkis och be om hjälp. Kanske måste köpa nya skalmar

 

Om ni tittar noga där skalmen är fäst i selen, så sliter det rakt ut ... kan aldrig vara meningen att det ska vara så. 


I övrigt igår så åkte jag till Byske för att hämta den torkställning jag köpt på facebook. Jag passade naturligtvis på att hälsa på Kickan när jag var där. Fast, först åkte jag till Tåme och kikade in hos Pernilla och Mattias i stugan, de var där med Hannah och Robban, och Otto förstås :)

   

När jag kom hem blev det en sväng med hundarna, sedan började jag skruva ner gamla hatthyllan i hallen för att få sätta upp den nya. Nähä ... då var en av skruvarna dragen så rund att jag fick inte ner skiten. Så typiskt! Får hjälp i afton. Till middag blev det grillad hamburgare och sötpotatis i airfryern

 

Mums :) Ibland är det svårt att tro att jag räknar kalorier ... fniss.


Pernilla skrev just att hon och Otto var redo för promenad. Jag ska bara sippa i mig mitt kaffe, sparka av tofflorna och hänga upp  morgonrocken, Ta på promenadoutfit, koppla hundarna, sen är jag klar :)

Idag ska vi iväg och hämta upp den kontorsstol jag köpt på facebook, sen ska vi på IcaMaxi och handla :)   


Ha en superfin måndag, låt er inte luras alltför mycket .... fniss ....  och fyll dagen med nåt värt!


Gomorron



Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards