Alla inlägg den 12 maj 2019

Av maria tafvelin - 12 maj 2019 08:32

Söndag morgon. 8 plusgrader och regn. Känns skönt att man inte planerat några stordåd idag ... fniss. 


Igår tog jag ju Otto med mig när jag och hundarna gick morgonpromenaden runt byn, så att Pernilla kunde åka och träna. Mattias och Robban var iväg på jobb (har väl tidigare berättat att de startat ett företag, köpt in en sån där pytteliten traktor med olika tillbehör, så de åker runt och fräser stubbar och lite annat smått och gott) Otto somnade i vagnen direkt vi kommit ut på vägen typ, och sedan sov han. Det passade ju bra just igår, då vi alla hade lite att stå i inför tjejkvällen. Jag gick över till Hannah och vi skrev en lista på saker jag skulle åka och köpa och när Pernilla kom hem igen så åkte jag iväg. 


När jag kom hem kom Pernilla hit och vi hjälptes åt att förbereda så mycket vi kunde - skalade och kokade potatis och jordärtskocka, skalade och strimlade morot, stekte sidfläsk och lite sånt, sedan gick hon hem för att fixa med det hon hade på sin lott - förrätt. Vi hade nämligen gjort upp det så att fördrink och förrätt intogs hos Pernilla. Fördrinken var en supergod skapelse med passionsfrukt, lime och basilika ... ja.... förutom sprit och sockerdricka :)  En riktig sommardrink.

 

Förrätten bestod av ugnsbakade rödbetor med chevréost, valnötter och honung på en bädd av ruccola. Hur gott som helst!


 

Man kan säga att kvällen var rakt igenom premiär ... fniss. Vi hade aldrig provat drinken, aldrig provat förrätten, aldrig testat huvudrätten, och inte heller efterrätten  :)


Efter att ha ätit förrätten och druckit fördrinken begav vi oss mot Boviken 233 och 231. Vi hade riktigt tur med vädret, solen sken på oss hela aftonen/kvällen. 


Jag och Pernilla gick in till mig för att fixa med varmrätten medans Hannah guidade de övriga på en visning hemma hos dem, med tillhörande musée och spa-avdelning. Det var ju första gången Annica, Stina och Jenny var här i Boviken hos oss, så vi ville ju gärna visa hur vi alla bor nuförtiden :)   


Hannah hade lagt älgkött i sin sous vide tidigare så det hade kört i flera timmar. Till det gjorde vi en jordärtskockpuré, karamelliserade morötter, sidfläskströssel,  rödbetschutne och en grönpepparsås. Som crunchigt tillbehör hade vi friterade strips av sötpotatis, morot och palsternacka


 

Köttet var så mört och gott, purén blev kanon, stripsen krispiga, såsen precis sådär stark och god, de karamelliserade morötterna gjorde sig super och rödbetschutneyn knöt ett band med förrätten i och med just rödbeta. Ett gott rött vin till, och rätten satt som en smäck. 


Vi dukade av och Jenny presenterade sitt musikquiz. Jag och Stina i ett lag, Annica, Pernilla och Hannah i det andra. Musiktävlingar har aldrig någonsin varit min starkaste sida, och inget hade hänt på den fronten tills igårkväll heller ... fniss. Jo, jag tillförde faktiskt rätt svar på en par frågor och det får jag vara sjukt nöjd med :)  


 

Efter detta där jag inte kommer att avslöja vilket lag som vann, blev det efterrätt. Det var Pernilla och Hannahs skapelse rakt igenom. Det var kladdkaka, nougatmousse, werthersflarn, minimaräng, pannacottakulor och passionsfruksmarmelad. Där knöts säcken ihop i och med passionsfrukten. Jisses så gott!


 

Många, många skratt, massor med prat .... precis sådär som man hoppas och vill att en middag ska bli. Många frågeställningar, många frågetecken rätades ut, men EN fråga fick vi aldrig svar på. Det kommer vi nog aldrig att få. 


Johan kom för att hämta upp gästerna, och Pernilla fick lift hem. Hannah stannade kvar en stund och hjälpte mig plocka bort och fylla diskmaskinen. Klockan strax efter 01 fotade jag sista bilden för kvällen. Jag kallar bilden "När alla vännerna gått hem" och med en känsla av enorm glädje, kröp jag isäng. 

 


Det regnar massor, Perilla skrev och frågade ang. morgonpromenad, så jag ska sparka av mig tofflorna, hänga upp morgonrocken och plocka fram hundarnas regntäcken, för vi ska gå runt byn. 


Ha en skön söndag, och trots att det regnar så går det ju faktiskt göra värda grejer. 


Gomorron


Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards