Alla inlägg den 29 maj 2019

Av maria tafvelin - 29 maj 2019 05:50

Onsdag morgon. 8 grader och molnigt, men ser på appen att lagom till man kommer hem efter jobbet ska det vara strålande sol! :)  Då kanske det blir att starta grillen till middag :) Det blir skönt att vara ledig i morgon faktiskt, och det ser ut att kunna vara soligt även då. Toppen!


Hörrni, igår var ingen vanlig dag. Jag är och städar på ett område som är lite sådär darrigt. Man ska "passa sig var man stoppar händerna så att man inte sticker sig på en kanyl" - typ. I måndags var vi två, men igår var jag tvungen att vara där själv, och det känns Sådär, när det är en stor källare med tvättstuga åxå. Men, ingen minns en fegis, så det var bara att kavla upp t-shirt-ärmarna och hugga i. Börjar uppifrån och jobbar mig neråt. Först fönster, sedan räcken och väggar, sist lister och golv. När jag var nere på entréplan öppnades en dörr och en nyduschad tjomme med bar överkropp öppnade dörren. 

- Good morning

- Good morning, svarade jag. 

- Do you want to come in for a cup of coffe or tea?

- No thank you, svarade jag med ett lite stressat leende ... vafan ... får man en kniv mellan ögonen om man gör honom upprörd?

- But .... sen hörde jag inte riktigt vad han sa, min hjärna gick på högvarv ... 

- I´m going to  take a break with my colleague, he is in another trappuppgång, sa jag på min snabbatse engelska och hoppades att det skulle räcka. Det gjorde det och tjommen gick in och stängde dörren. Phu. Kanske städade lite snabbare i just DEN entrén  sedan. När jag öppnade ytterdörren för att kasta ut mattan, stod han på balkongen och ville visa det han odlade - jordgubbar och persilja. Jag kastade ett snabbt öga dit för att försäkra mig om att 

1. Det inte var nån annan odling han hade som skulle föranleda att jag ringde polisen på stört

2. Hade fortfarande i tanken att inte göra honom upprörd

3. Kolla så att han inte hade nån kompis inträngd på balkonghörnet som skulle hoppa fram som gubben i lådan. 


Jo, jag får erkänna att pulsen gick upp lite. Hade jag inte vetat att området är lite ... omtalat och känt av polisen skulle jag nog inte reagerat så mycket. Ja, skulle ju inte tackat ja till coffe or tea ändå, men skulle knappast blivit orolig. Det kändes skönt att få packa ihop och bära iväg städprylarna till nästa trappuppgång. 


Började som vanligt uppifrån med fönstren ... när jag kom ner till entréplan och jobbade med att få fram div. grejer bakom elementet .... fan va folk trycker ner grejer bakom elementen förresten. Det är allt ifrån godispapper, cigarettfimpar, post, till igår faktiskt ett rakblad. Inte undra på att man ska tänka på var man stoppar händerna. Nåja, ut kommer en gammal tant. Vet att jag när jag la upp det på insta och fb skrev jag dam ... men det var helt enkelt en vanlig liten tant. Hon ville prata. Hon ville berätta om ... ja, det mesta. Vilka bilar hon haft, ben hon brutit, hundar hon ägt. Eftersom jag inte hade någon kollega att ta en fikarast med, så pausade jag arbetet och lyssnade till den här tanten. Flikade in några - Men OJ ... men, DET var inte roligt ... osv. Efter ca 10 minuter kände hon nog att hon fått prata av sig, så hon gick in, men redan efter ett par minuter öppnade hon dörren igen. 


- Det här vill jag ge till dig, det är såpa sa hon,  och sträckte fram en dunk med 5 liter flytande tvättmedel.


- Men TACK, sa jag, det var jättegulligt av dig. Hon vände in igen och hämtade en förpackning glass-rån, som man fyller med glass och gör glasstrutar av hemma. 

- Den här åxå, det tycker jag du är värd. 


Jag blev så rörd så jag gav henne en kram och sa

- Det var verkligen gulligt av dig

- Lycka till nu, sa hon innan hon stängde dörren. 


 


Efter jobbet igår fick jag sköta Otto några timmar medans Pernilla var hos frissan, och Mattias var upptagen på jobbet. Kl 20 satte jag honom i vagnen, tog hundarna med och gick en promenad för att återlämna guldklimpen. Då hade vi hunnit ha sångstund, gå-träning, han hade ätit lasagne, vi var över till Hannah och Robban en sväng, han hade tagit en tupplur samt skitit blöjan överfull. <3


JÄdrar, jag måste dra på. Idag får jag hjälp med de sista trappuppgångarna samt källaren på det skakiga området, sedan ska jag visst städa nån helrenoverad lägenhet inne i stan. Det blir kul med lite omväxling. 


Ha en fantastisk dag, fyll den med nåt värt!


Gomorron

Presentation


Ny blogg, men det är fortfarande jag. Min blogg handlar om min vardag med jobb och hundar. Låter kanske trist, men det händer grejer varje dag. Jag ventilerar tankar, känslor, samhällsfenomen och annat som intresserar mig. Välkommen!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards